Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Cardoso
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Suanno, Marilza Vanessa Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educativa
Texto Completo: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239
Resumo: Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida.
id PUC_GO-4_2ee15098ae3159495f37dffb6c1eee4b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6239
network_acronym_str PUC_GO-4
network_name_str Educativa
spelling Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy CourseEducação; PedagogiaEducation; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade.Estágio curricularAbstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida.EDITORA DA PUC GOIÁSSilva, Carlos CardosoSuanno, Marilza Vanessa Rosa2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/623910.18224/educ.v20i2.6239Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 315-3381983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239/3484Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suannoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-05T09:17:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6239Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/oai1980-91312237-4469opendoar:null2020-08-05 09:17:46.308Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false
dc.title.none.fl_str_mv Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
title Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
spellingShingle Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
Silva, Carlos Cardoso
Educação; Pedagogia
Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade.
Estágio curricular
title_short Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
title_full Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
title_fullStr Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
title_full_unstemmed Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
title_sort Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
author Silva, Carlos Cardoso
author_facet Silva, Carlos Cardoso
Suanno, Marilza Vanessa Rosa
author_role author
author2 Suanno, Marilza Vanessa Rosa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Cardoso
Suanno, Marilza Vanessa Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Pedagogia
Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade.
Estágio curricular
topic Educação; Pedagogia
Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade.
Estágio curricular
dc.description.none.fl_txt_mv Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida.
description Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239
10.18224/educ.v20i2.6239
url http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239
identifier_str_mv 10.18224/educ.v20i2.6239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239/3484
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suanno
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suanno
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 315-338
1983-7771
1415-0492
10.18224/educ.v20i2
reponame:Educativa
instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron:PUC_GO
reponame_str Educativa
collection Educativa
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron_str PUC_GO
institution PUC_GO
repository.name.fl_str_mv Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1676341973921824768