Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educativa |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239 |
Resumo: | Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida. |
id |
PUC_GO-4_2ee15098ae3159495f37dffb6c1eee4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6239 |
network_acronym_str |
PUC_GO-4 |
network_name_str |
Educativa |
spelling |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy CourseEducação; PedagogiaEducation; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade.Estágio curricularAbstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida.EDITORA DA PUC GOIÁSSilva, Carlos CardosoSuanno, Marilza Vanessa Rosa2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/623910.18224/educ.v20i2.6239Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 315-3381983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239/3484Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suannoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-05T09:17:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6239Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/oai1980-91312237-4469opendoar:null2020-08-05 09:17:46.308Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
title |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
spellingShingle |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course Silva, Carlos Cardoso Educação; Pedagogia Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade. Estágio curricular |
title_short |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
title_full |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
title_fullStr |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
title_full_unstemmed |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
title_sort |
Emerging Perspectives in the Mandatory Curricular Internship of the Pedagogy Course |
author |
Silva, Carlos Cardoso |
author_facet |
Silva, Carlos Cardoso Suanno, Marilza Vanessa Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Suanno, Marilza Vanessa Rosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Cardoso Suanno, Marilza Vanessa Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Pedagogia Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade. Estágio curricular |
topic |
Educação; Pedagogia Education; Teachers Formation; Internship; Phenomenology; Complexity; educação; formação de professores; estágio; fenomenologia; complexidade. Estágio curricular |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida. |
description |
Abstract: this essay presents two teaching projects developed during the mandatory Internship Curriculum in the Education undergraduate course at Universidade Federal de Goiás. These two projects are also articulated to the results of two previous researches (SILVA, 2009); SUANNO, 2015) about teaching according to a phenomenological, complex and transdiciplinarian approach. It proposes teaching and learning to be considered as “art masterpieces”, living and critic-reflective experiences, fruit of a collective creation permeated by dialogue from emerging paradigms and epistemologies that promote the lengthening of comprehension and perception about knowledge and the human intelectual dimension that give meaning to life. Perspectivas Emergentes no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia Resumo: este artigo apresenta a análise de dois Projetos de Ensino desenvolvidos no Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás e se articulam aos resultados de duas pesquisas (SILVA, 2009; SUANNO, 2015) sobre ensinar e aprender na perspectiva da Fenomenologia, Complexidade e Transdisciplinaridade. Propõe pensar a aprendizagem e a ensinagem como "obra de arte", vivência e experiência crítico-reflexiva, fruto de criação coletiva perpassada pelo diálogo a partir de paradigmas e epistemologias emergentes para ampliar a compreensão e percepção sobre o conhecimento e a dimensão intelectual e humana que dão sentidos à vida. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239 10.18224/educ.v20i2.6239 |
url |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239 |
identifier_str_mv |
10.18224/educ.v20i2.6239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6239/3484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suanno info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Carlos Cardoso Silva, Marilza Vanessa Rosa Suanno |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 315-338 1983-7771 1415-0492 10.18224/educ.v20i2 reponame:Educativa instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC_GO |
reponame_str |
Educativa |
collection |
Educativa |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC_GO |
institution |
PUC_GO |
repository.name.fl_str_mv |
Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1676341973921824768 |