Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educativa |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5875 |
Resumo: | EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: ALGUMAS TENDÊNCIAS DA TEMÁTICA NAS PESQUISAS EDUCACIONAIS Resumo: o presente artigo baseia-se em recorte de pesquisa que visou identificar e analisar o desenvolvimento do tema “educação e tecnologias” nas teses defendidas em programas de pós-graduação em educação entre os anos de 2008 e 2013. Nele discutimos algumas tendências presentes no pensamento educacional brasileiro sobre a temática. O argumento da neutralidade da tecnologia, o discurso tecnocêntrico persistente e a dicotomia entre as visões instrumental e crítica são recorrentes nas fontes consultadas. Adotamos a abordagem dialética para a análise das relações entre a educação e as tecnologias. Palavras-chave: Educação e tecnologias. Estado do conhecimento. Tecnocentrismo. Abordagem dialética. Abstract: the present article is grounded in a research clipping which aimed to identify and analyze the development of the subject "education and technologies" in the theses presented in postgraduate programs in education from 2008 until 2013. Here we discuss some tendencies which are present in the Brazilian educational thinking about that matter. The argument of the neutrality of technology, the persistent technocentric discourse and also the dichotomy between the instrumental and the critical visions, they are all recurrent points in our research sources. We adopted the dialectical approach for the analysis of the relations between education and technologies. Keywords: Education and technologies. Knowledgefare State. Tecnocentrism. Dialectical approach. |
id |
PUC_GO-4_be5f6e15d71fb841d4462aa02ceaa4a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5875 |
network_acronym_str |
PUC_GO-4 |
network_name_str |
Educativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational ResearchEDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: ALGUMAS TENDÊNCIAS DA TEMÁTICA NAS PESQUISAS EDUCACIONAIS Resumo: o presente artigo baseia-se em recorte de pesquisa que visou identificar e analisar o desenvolvimento do tema “educação e tecnologias” nas teses defendidas em programas de pós-graduação em educação entre os anos de 2008 e 2013. Nele discutimos algumas tendências presentes no pensamento educacional brasileiro sobre a temática. O argumento da neutralidade da tecnologia, o discurso tecnocêntrico persistente e a dicotomia entre as visões instrumental e crítica são recorrentes nas fontes consultadas. Adotamos a abordagem dialética para a análise das relações entre a educação e as tecnologias. Palavras-chave: Educação e tecnologias. Estado do conhecimento. Tecnocentrismo. Abordagem dialética. Abstract: the present article is grounded in a research clipping which aimed to identify and analyze the development of the subject "education and technologies" in the theses presented in postgraduate programs in education from 2008 until 2013. Here we discuss some tendencies which are present in the Brazilian educational thinking about that matter. The argument of the neutrality of technology, the persistent technocentric discourse and also the dichotomy between the instrumental and the critical visions, they are all recurrent points in our research sources. We adopted the dialectical approach for the analysis of the relations between education and technologies. Keywords: Education and technologies. Knowledgefare State. Tecnocentrism. Dialectical approach.EDITORA DA PUC GOIÁSPeixoto, JoanaMoraes, Moema Gomes2017-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/587510.18224/educ.v20i1.5875vcRevista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 1 (2017); 233-2521983-77711415-049210.18224/educ.v20.n1.2017reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5875/3213Direitos autorais 2017 Joana Peixoto, Moema Gomes Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-20T17:25:47ZRevista |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
title |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
spellingShingle |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research Peixoto, Joana |
title_short |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
title_full |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
title_fullStr |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
title_full_unstemmed |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
title_sort |
Education and Technologies: some Tendencies of this Tehmatic in Educational Research |
author |
Peixoto, Joana |
author_facet |
Peixoto, Joana Moraes, Moema Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Moema Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Joana Moraes, Moema Gomes |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
description |
EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: ALGUMAS TENDÊNCIAS DA TEMÁTICA NAS PESQUISAS EDUCACIONAIS Resumo: o presente artigo baseia-se em recorte de pesquisa que visou identificar e analisar o desenvolvimento do tema “educação e tecnologias” nas teses defendidas em programas de pós-graduação em educação entre os anos de 2008 e 2013. Nele discutimos algumas tendências presentes no pensamento educacional brasileiro sobre a temática. O argumento da neutralidade da tecnologia, o discurso tecnocêntrico persistente e a dicotomia entre as visões instrumental e crítica são recorrentes nas fontes consultadas. Adotamos a abordagem dialética para a análise das relações entre a educação e as tecnologias. Palavras-chave: Educação e tecnologias. Estado do conhecimento. Tecnocentrismo. Abordagem dialética. Abstract: the present article is grounded in a research clipping which aimed to identify and analyze the development of the subject "education and technologies" in the theses presented in postgraduate programs in education from 2008 until 2013. Here we discuss some tendencies which are present in the Brazilian educational thinking about that matter. The argument of the neutrality of technology, the persistent technocentric discourse and also the dichotomy between the instrumental and the critical visions, they are all recurrent points in our research sources. We adopted the dialectical approach for the analysis of the relations between education and technologies. Keywords: Education and technologies. Knowledgefare State. Tecnocentrism. Dialectical approach. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5875 10.18224/educ.v20i1.5875vc |
url |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5875 |
identifier_str_mv |
10.18224/educ.v20i1.5875vc |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5875/3213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Joana Peixoto, Moema Gomes Moraes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Joana Peixoto, Moema Gomes Moraes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 1 (2017); 233-252 1983-7771 1415-0492 10.18224/educ.v20.n1.2017 reponame:Educativa instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC_GO |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC_GO |
institution |
PUC_GO |
reponame_str |
Educativa |
collection |
Educativa |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798319661019824128 |