ADOLESCENTES ESCOLARES:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes Júnior, Djalma Alves Magalhães
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rocinholi, Luciene de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21362
Resumo: Adolescence is a process crossed by gender, social class and sociocultural contexts, among other aspects. Due to these aspects, multiple “adolescences” arise, which reveal themselves in its pluralities, as a process in permanent change. The study objective was to accompany adolescents, investigating their expression of subjectivity in the school context. Weekly therapeutic groups were carried, allowing the students to express their affections and affectations through experiences and dynamics with different themes brought by the adolescents. A logbook was used to register and keep up with the information that arose in the meetings. The teenagers reported that they spent most of the day in school, dealing with the ways of being-student, revealing that besides studying, they became “schooled”. Together we discovered the possibilities of creating and inventing new ways of living/perceiving the adolescence in the school environment, opening a path so the multiple singularities of the adolescent-student can be lived in a powerful and positive way.
id PUC_MG-3_45976901d8f2626ec3238e3662814d6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21362
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling ADOLESCENTES ESCOLARES: ADOLESCENTES ESCOLARES: SCHOOL ADOLESCENTS: AdolescenceSchoolCartographyPsychologyAdolescenciaEscuelaCartografíaPsicologíaAdolescênciaEscolaCartografiaPsicologiaAdolescence is a process crossed by gender, social class and sociocultural contexts, among other aspects. Due to these aspects, multiple “adolescences” arise, which reveal themselves in its pluralities, as a process in permanent change. The study objective was to accompany adolescents, investigating their expression of subjectivity in the school context. Weekly therapeutic groups were carried, allowing the students to express their affections and affectations through experiences and dynamics with different themes brought by the adolescents. A logbook was used to register and keep up with the information that arose in the meetings. The teenagers reported that they spent most of the day in school, dealing with the ways of being-student, revealing that besides studying, they became “schooled”. Together we discovered the possibilities of creating and inventing new ways of living/perceiving the adolescence in the school environment, opening a path so the multiple singularities of the adolescent-student can be lived in a powerful and positive way.La adolescencia es un proceso atravesado por género, clase social y contextos socioculturales. Ante esta multiplicidad, se habla de “adolescencias” reveladas en su pluralidad, em cambio constante. El objetivo de este estudio fue acompañar adolescentes, investigando la expresión de la subjetividad en el contexto escolar. Se realizaron grupos terapéuticos semanales que permitieron la expresión de subjetividad a través de vivencias y dinámicas con diversas temáticas traídas por los adolescentes. Un diario “de bordo” fue utilizado como dispositivo para registrar los afectos que surgían durante los encuentros. Los jóvenes relataban que pasaban la mayor parte del día en la escuela, lidiando con las formas de ser-alumno y revelando que además de estudiar, se escolarizaban. Juntos fuimos descubriendo las posibilidades de la creación e invención de nuevas formas de (vi)ver la adolescencia en la escuela, dando paso a las múltiples singularidades del de forma potente y positiva.A adolescência é um processo atravessado por gênero, classe social, contextos socioculturais, entre outros aspectos. Diante desses atravessamentos, surgem múltiplas “adolescências”, que se revelam em suas pluralidades, como um processo em permanente mudança. O objetivo do estudo foi acompanhar adolescentes, investigando a expressão da subjetividade no contexto escolar. Foram realizados grupos terapêuticos semanais que permitiram a expressão dos afetos e afetações por meio de vivências e dinâmicas com diversas temáticas trazidas pelos adolescentes. Um diário de bordo foi usado para acompanhar e registrar os afetos que surgiram nos encontros. Nestes, os jovens relataram que passavam a maior parte do dia na escola, lidando com as formas de ser aluno, revelando que, além de estudar, escolarizavam-se. Juntos, fomos descobrindo as possibilidades da criação e invenção de novas formas de se (vi)ver a adolescência no território escolar, dando passagem às múltiplas singularidades do adolescente-aluno, de forma potente e positiva.Editora PUC Minas2021-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2136210.5752/P.1678-9563.2021v27n3p834-851Psicologia em Revista; v. 27 n. 3 (2021): Psicologia em Revista; 834-8511678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21362/20931Gomes Júnior, Djalma Alves MagalhãesRocinholi, Luciene de Fátimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T12:57:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21362Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2023-11-28T12:57:34Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv ADOLESCENTES ESCOLARES:
ADOLESCENTES ESCOLARES:
SCHOOL ADOLESCENTS:
title ADOLESCENTES ESCOLARES:
spellingShingle ADOLESCENTES ESCOLARES:
Gomes Júnior, Djalma Alves Magalhães
Adolescence
School
Cartography
Psychology
Adolescencia
Escuela
Cartografía
Psicología
Adolescência
Escola
Cartografia
Psicologia
title_short ADOLESCENTES ESCOLARES:
title_full ADOLESCENTES ESCOLARES:
title_fullStr ADOLESCENTES ESCOLARES:
title_full_unstemmed ADOLESCENTES ESCOLARES:
title_sort ADOLESCENTES ESCOLARES:
author Gomes Júnior, Djalma Alves Magalhães
author_facet Gomes Júnior, Djalma Alves Magalhães
Rocinholi, Luciene de Fátima
author_role author
author2 Rocinholi, Luciene de Fátima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes Júnior, Djalma Alves Magalhães
Rocinholi, Luciene de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence
School
Cartography
Psychology
Adolescencia
Escuela
Cartografía
Psicología
Adolescência
Escola
Cartografia
Psicologia
topic Adolescence
School
Cartography
Psychology
Adolescencia
Escuela
Cartografía
Psicología
Adolescência
Escola
Cartografia
Psicologia
description Adolescence is a process crossed by gender, social class and sociocultural contexts, among other aspects. Due to these aspects, multiple “adolescences” arise, which reveal themselves in its pluralities, as a process in permanent change. The study objective was to accompany adolescents, investigating their expression of subjectivity in the school context. Weekly therapeutic groups were carried, allowing the students to express their affections and affectations through experiences and dynamics with different themes brought by the adolescents. A logbook was used to register and keep up with the information that arose in the meetings. The teenagers reported that they spent most of the day in school, dealing with the ways of being-student, revealing that besides studying, they became “schooled”. Together we discovered the possibilities of creating and inventing new ways of living/perceiving the adolescence in the school environment, opening a path so the multiple singularities of the adolescent-student can be lived in a powerful and positive way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21362
10.5752/P.1678-9563.2021v27n3p834-851
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21362
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2021v27n3p834-851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21362/20931
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 27 n. 3 (2021): Psicologia em Revista; 834-851
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688270282293248