Religious Education: a field of Applied Science of Religion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Elisa
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/22257
Resumo: The following article represents a synthesis effort on the narrative of Religious Education formation in the Brazilian official documents on Education. Thus, it intends to be a theoretical and pedagogical instrument for understanding this curricular component as a field of Applied Science of Religion. In order to achieve this goal, we divide the text into three parts. In the first part, the possible classifications of Religious Education, which would be the subarea of knowledge of the Science of Religion or the Applied Science of Religion and the curricular component that composes the subjects defined at the Brazilian Elementary School level. In the second part of this article some elements of the official documents are discussed, the Common National Curriculum Base (2017) and the National Curriculum Guidelines for Licenciature of Science in Religion (2018), which guarantee the provision of Religious Education in accordance with the Law and a reflective and secular model of education. At the end, we will present and discuss in the third part some epistemological and methodological assumptions of the Science of Religion that allow the theoretical and practical basis of Religious Education.
id PUC_MINS-3_087fdf6089223bcf425c244c6da13f80
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22257
network_acronym_str PUC_MINS-3
network_name_str Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
repository_id_str
spelling Religious Education: a field of Applied Science of ReligionEnsino Religioso: um campo de aplicação da Ciência da ReligiãoReligious EducationApplied Science of ReligionSubarea of the KnowledgeCurricular componentReligion and EducationReligious EducationCurricular componentReligion and EducationApplied Science of ReligionEnsino ReligiosoComponente curricularCiência da Religião AplicadaSubárea de ConhecimentoReligião e EducaçãoEnsino Religioso.Componente curricularReligião e educaçãoCiência da Religião AplicadaSubárea de ConhecimentoThe following article represents a synthesis effort on the narrative of Religious Education formation in the Brazilian official documents on Education. Thus, it intends to be a theoretical and pedagogical instrument for understanding this curricular component as a field of Applied Science of Religion. In order to achieve this goal, we divide the text into three parts. In the first part, the possible classifications of Religious Education, which would be the subarea of knowledge of the Science of Religion or the Applied Science of Religion and the curricular component that composes the subjects defined at the Brazilian Elementary School level. In the second part of this article some elements of the official documents are discussed, the Common National Curriculum Base (2017) and the National Curriculum Guidelines for Licenciature of Science in Religion (2018), which guarantee the provision of Religious Education in accordance with the Law and a reflective and secular model of education. At the end, we will present and discuss in the third part some epistemological and methodological assumptions of the Science of Religion that allow the theoretical and practical basis of Religious Education.O artigo a seguir representa um esforço de síntese sobre a narrativa da formação do Ensino Religioso nos documentos oficiais brasileiros relacionados à Educação. Assim, pretende ser um instrumento teórico-pedagógico para a compreensão desse componente curricular como um campo da Ciência Aplicada da Religião. Para alcançar esse objetivo dividimos o texto em três partes. Na primeira parte são abordadas as possíveis classificações do Ensino Religioso, que seriam: subárea de conhecimento da Ciência da Religião ou, Ciência da Religião Aplicada e componente curricular, que compõe o conjunto das disciplinas oferecidas no nível do Ensino Fundamental brasileiro. Na segunda parte do artigo são discutidos alguns elementos dos documentos oficiais, a Base Nacional Comum Curricular (2017) e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Licenciaturas em Ciência da Religião (2018), que asseguram a oferta do Ensino Religioso, segundo um modelo reflexivo e laico. Por fim, na terceira parte são apresentados e discutidos alguns pressupostos epistemológicos e metodológicos da CRE, que servem à fundamentação teórica e prática do Ensino Religioso.Editora PUC Minas2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/2225710.5752/P.2175-5841.2020v18n55p77HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 18, n. 55, jan./abr. 2020 - Dossiê - Religião e Educação; 77HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 18, n. 55, Jan./Apr. 2020 - Dossier - Religion and Education; 772175-5841reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/22257/17228Copyright (c) 2020 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Elisa2022-01-10T08:50:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22257Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonteONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/oaihorizonte.pucminas@gmail.com2175-58411679-9615opendoar:2022-01-10T08:50:16Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv Religious Education: a field of Applied Science of Religion
Ensino Religioso: um campo de aplicação da Ciência da Religião
title Religious Education: a field of Applied Science of Religion
spellingShingle Religious Education: a field of Applied Science of Religion
Rodrigues, Elisa
Religious Education
Applied Science of Religion
Subarea of the Knowledge
Curricular component
Religion and Education
Religious Education
Curricular component
Religion and Education
Applied Science of Religion
Ensino Religioso
Componente curricular
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
Religião e Educação
Ensino Religioso.
Componente curricular
Religião e educação
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
title_short Religious Education: a field of Applied Science of Religion
title_full Religious Education: a field of Applied Science of Religion
title_fullStr Religious Education: a field of Applied Science of Religion
title_full_unstemmed Religious Education: a field of Applied Science of Religion
title_sort Religious Education: a field of Applied Science of Religion
author Rodrigues, Elisa
author_facet Rodrigues, Elisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Religious Education
Applied Science of Religion
Subarea of the Knowledge
Curricular component
Religion and Education
Religious Education
Curricular component
Religion and Education
Applied Science of Religion
Ensino Religioso
Componente curricular
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
Religião e Educação
Ensino Religioso.
Componente curricular
Religião e educação
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
topic Religious Education
Applied Science of Religion
Subarea of the Knowledge
Curricular component
Religion and Education
Religious Education
Curricular component
Religion and Education
Applied Science of Religion
Ensino Religioso
Componente curricular
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
Religião e Educação
Ensino Religioso.
Componente curricular
Religião e educação
Ciência da Religião Aplicada
Subárea de Conhecimento
description The following article represents a synthesis effort on the narrative of Religious Education formation in the Brazilian official documents on Education. Thus, it intends to be a theoretical and pedagogical instrument for understanding this curricular component as a field of Applied Science of Religion. In order to achieve this goal, we divide the text into three parts. In the first part, the possible classifications of Religious Education, which would be the subarea of knowledge of the Science of Religion or the Applied Science of Religion and the curricular component that composes the subjects defined at the Brazilian Elementary School level. In the second part of this article some elements of the official documents are discussed, the Common National Curriculum Base (2017) and the National Curriculum Guidelines for Licenciature of Science in Religion (2018), which guarantee the provision of Religious Education in accordance with the Law and a reflective and secular model of education. At the end, we will present and discuss in the third part some epistemological and methodological assumptions of the Science of Religion that allow the theoretical and practical basis of Religious Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/22257
10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p77
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/22257
identifier_str_mv 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p77
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/22257/17228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 18, n. 55, jan./abr. 2020 - Dossiê - Religião e Educação; 77
HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 18, n. 55, Jan./Apr. 2020 - Dossier - Religion and Education; 77
2175-5841
reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
collection Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
repository.name.fl_str_mv Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv horizonte.pucminas@gmail.com
_version_ 1799124752846028800