A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368 |
Resumo: | The teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text. |
id |
PUC_MINS-6_2e437003bb99e3856ce4497d7a0dbd86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30368 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-6 |
network_name_str |
Revista Scripta |
repository_id_str |
|
spelling |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literaturaEnsino de literaturaEducação bancáriaLeitorDialogicidadeThe teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text.O ensino de literatura sempre esteve ligado a uma perspectiva que privilegia a aula expositiva, a transmissão de um saber a ser assimilado e devolvido, sobretudo no nível médio de ensino. É o que, na pedagogia freiriana, denomina-se de “educação bancária”, a qual não leva em consideração os saberes que os leitores em formação trazem. Neste artigo refletimos sobre a contribuição que a pedagogia de Paulo Freire pode oferecer ao ensino de literatura nos diferentes níveis de ensino. Discutem-se categorias centrais do pensamento do pedagogo, como “educação bancária”, “dialogismo”, “oprimido”, e busca-se, a partir da reflexão teórica e de nossa prática, indicar caminhos para uma abordagem menos autoritária do texto literário.PUC Minas2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/3036810.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-2632358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368/20876Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, José2023-08-01T13:52:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30368Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-08-01T13:52:57Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
title |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
spellingShingle |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura Alves, José Ensino de literatura Educação bancária Leitor Dialogicidade |
title_short |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
title_full |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
title_fullStr |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
title_full_unstemmed |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
title_sort |
A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura |
author |
Alves, José |
author_facet |
Alves, José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de literatura Educação bancária Leitor Dialogicidade |
topic |
Ensino de literatura Educação bancária Leitor Dialogicidade |
description |
The teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368 10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368/20876 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263 Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263 Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263 2358-3428 1516-4039 reponame:Revista Scripta instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Revista Scripta |
collection |
Revista Scripta |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||cespuc@pucminas.br |
_version_ |
1798329526875324416 |