A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, José
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Scripta
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368
Resumo: The teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text.
id PUC_MINS-6_2e437003bb99e3856ce4497d7a0dbd86
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30368
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literaturaEnsino de literaturaEducação bancáriaLeitorDialogicidadeThe teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text.O ensino de literatura sempre esteve ligado a uma perspectiva que privilegia a aula expositiva, a transmissão de um saber a ser assimilado e devolvido, sobretudo no nível médio de ensino. É o que, na pedagogia freiriana, denomina-se de “educação bancária”,  a qual não leva em consideração os saberes que os leitores em formação trazem. Neste artigo refletimos sobre a contribuição que a pedagogia de Paulo Freire pode oferecer ao ensino de literatura nos diferentes níveis de ensino. Discutem-se categorias centrais do pensamento do pedagogo, como “educação bancária”, “dialogismo”, “oprimido”, e busca-se, a partir da reflexão teórica e de nossa prática, indicar caminhos para uma abordagem menos autoritária do texto literário.PUC Minas2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/3036810.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-2632358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368/20876Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, José2023-08-01T13:52:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30368Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-08-01T13:52:57Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
title A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
spellingShingle A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
Alves, José
Ensino de literatura
Educação bancária
Leitor
Dialogicidade
title_short A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
title_full A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
title_fullStr A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
title_full_unstemmed A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
title_sort A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
author Alves, José
author_facet Alves, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, José
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de literatura
Educação bancária
Leitor
Dialogicidade
topic Ensino de literatura
Educação bancária
Leitor
Dialogicidade
description The teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368
10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30368/20876
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263
Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263
Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 238-263
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329526875324416