Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676 |
Resumo: | The multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words. |
id |
UFU-8_c4cfb638f54805851fadecb1f55a57cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37676 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth RochaLiteratura infantil en el aula: experiencias con las obras literarias de Ruth RochaLiteratura infantil na sala de aula: experiências com obras literárias de Ruth Rocha Literatura infantilSala de aulaFormação de leitoresDiálogoChildren's literatureClassroomTraining of readersDialogLiteratura infantilClaseEntrenamiento de lectoresDiálogoThe multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words.El carácter multidisciplinario de una obra literaria puede ser un poderoso aliado para que el maestro forme lectores críticos y plurales. Mucho más que una actividad en propuestas de contenido curricular, ofrecer y discutir literatura en el aula, proponer preguntas al lector, estimular la curiosidad y, por lo tanto, instigar la producción de nuevos conocimientos, es capacitar a los lectores. Trabajar con literatura infantil a través de diálogos en el aula es el tema discutido en este artículo. Este texto trata de experiencias con dos obras de la autora Ruth Rocha, a saber: ¿Quién tiene miedo de qué? y las cosas de las que hablamos. En base a estos trabajos, al compartir impresiones sobre el texto leído a través de diálogos, los estudiantes y los maestros pudieron expresar sus sentimientos, miedos, aflicciones y experimentar el poder de las palabras.O caráter multidisciplinar de uma obra literária pode ser um poderoso aliado do professor para formar leitores críticos, plurais. Muito mais do que uma atividade inserida em propostas de conteúdos curriculares, oferecer e discutir literatura em sala de aula, propondo indagações ao leitor, estimulando a curiosidade e, instigando assim, a produção de novos conhecimentos, é poder formar leitores. Trabalhar com literatura infantil por meio de diálogos em sala de aula é o tema discutido neste artigo. Este texto versa sobre experiências com duas obras da autora Ruth Rocha, a saber: Quem tem medo de quê? e As coisas que a gente fala. Com base nessas obras, ao compartilhar as impressões sobre o texto lido, por meio de diálogos, os alunos e professores foram capazes de expressar seus sentimentos, medos, aflições e vivenciar o poder das palavras.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3767610.14393/ER-v24n1a2017-11Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-2661983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676/19895Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarleto, Eliana AparecidaGuimarães, Selva2020-06-09T23:04:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37676Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T23:04:16Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha Literatura infantil en el aula: experiencias con las obras literarias de Ruth Rocha Literatura infantil na sala de aula: experiências com obras literárias de Ruth Rocha |
title |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
spellingShingle |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha Carleto, Eliana Aparecida Literatura infantil Sala de aula Formação de leitores Diálogo Children's literature Classroom Training of readers Dialog Literatura infantil Clase Entrenamiento de lectores Diálogo |
title_short |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
title_full |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
title_fullStr |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
title_full_unstemmed |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
title_sort |
Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha |
author |
Carleto, Eliana Aparecida |
author_facet |
Carleto, Eliana Aparecida Guimarães, Selva |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Selva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carleto, Eliana Aparecida Guimarães, Selva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura infantil Sala de aula Formação de leitores Diálogo Children's literature Classroom Training of readers Dialog Literatura infantil Clase Entrenamiento de lectores Diálogo |
topic |
Literatura infantil Sala de aula Formação de leitores Diálogo Children's literature Classroom Training of readers Dialog Literatura infantil Clase Entrenamiento de lectores Diálogo |
description |
The multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676 10.14393/ER-v24n1a2017-11 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v24n1a2017-11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676/19895 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221368516608 |