Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carleto, Eliana Aparecida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Guimarães, Selva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676
Resumo: The multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words.
id UFU-8_c4cfb638f54805851fadecb1f55a57cf
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37676
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth RochaLiteratura infantil en el aula: experiencias con las obras literarias de Ruth RochaLiteratura infantil na sala de aula: experiências com obras literárias de Ruth Rocha Literatura infantilSala de aulaFormação de leitoresDiálogoChildren's literatureClassroomTraining of readersDialogLiteratura infantilClaseEntrenamiento de lectoresDiálogoThe multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words.El carácter multidisciplinario de una obra literaria puede ser un poderoso aliado para que el maestro forme lectores críticos y plurales. Mucho más que una actividad en propuestas de contenido curricular, ofrecer y discutir literatura en el aula, proponer preguntas al lector, estimular la curiosidad y, por lo tanto, instigar la producción de nuevos conocimientos, es capacitar a los lectores. Trabajar con literatura infantil a través de diálogos en el aula es el tema discutido en este artículo. Este texto trata de experiencias con dos obras de la autora Ruth Rocha, a saber: ¿Quién tiene miedo de qué? y las cosas de las que hablamos. En base a estos trabajos, al compartir impresiones sobre el texto leído a través de diálogos, los estudiantes y los maestros pudieron expresar sus sentimientos, miedos, aflicciones y experimentar el poder de las palabras.O caráter multidisciplinar de uma obra literária pode ser um poderoso aliado do professor para formar leitores críticos, plurais. Muito mais do que uma atividade inserida em propostas de conteúdos curriculares, oferecer e discutir literatura em sala de aula, propondo indagações ao leitor, estimulando a curiosidade e, instigando assim, a produção de novos conhecimentos, é poder formar leitores. Trabalhar com literatura infantil por meio de diálogos em sala de aula é o tema discutido neste artigo. Este texto versa sobre experiências com duas obras da autora Ruth Rocha, a saber: Quem tem medo de quê? e As coisas que a gente fala. Com base nessas obras, ao compartilhar as impressões sobre o texto lido, por meio de diálogos, os alunos e professores foram capazes de expressar seus sentimentos, medos, aflições e vivenciar o poder das palavras.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3767610.14393/ER-v24n1a2017-11Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-2661983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676/19895Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarleto, Eliana AparecidaGuimarães, Selva2020-06-09T23:04:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37676Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T23:04:16Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
Literatura infantil en el aula: experiencias con las obras literarias de Ruth Rocha
Literatura infantil na sala de aula: experiências com obras literárias de Ruth Rocha
title Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
spellingShingle Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
Carleto, Eliana Aparecida
Literatura infantil
Sala de aula
Formação de leitores
Diálogo
Children's literature
Classroom
Training of readers
Dialog
Literatura infantil
Clase
Entrenamiento de lectores
Diálogo
title_short Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
title_full Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
title_fullStr Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
title_full_unstemmed Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
title_sort Children's literature in the classroom: experiences with literary works of Ruth Rocha
author Carleto, Eliana Aparecida
author_facet Carleto, Eliana Aparecida
Guimarães, Selva
author_role author
author2 Guimarães, Selva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carleto, Eliana Aparecida
Guimarães, Selva
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura infantil
Sala de aula
Formação de leitores
Diálogo
Children's literature
Classroom
Training of readers
Dialog
Literatura infantil
Clase
Entrenamiento de lectores
Diálogo
topic Literatura infantil
Sala de aula
Formação de leitores
Diálogo
Children's literature
Classroom
Training of readers
Dialog
Literatura infantil
Clase
Entrenamiento de lectores
Diálogo
description The multidisciplinary character of a literary work can be a powerful ally of the teacher to form critical and plural readers. Literaturein the classroom contributes to the production of new knowledge, stimulates curiosity, the development and, aboveall, the formation of new readers. The aim of this article is to discuss the work with children's literature through a dialogic interaction in the classroom. This text is about experiences with two works of Ruth Rocha, namely: Quem tem medo de quê?and As coisas que a gente fala. From these works, to share impressions about the text read through dialogues, students and teachers were able to express their feelings, fears, sorrows and experience the power of words.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676
10.14393/ER-v24n1a2017-11
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676
identifier_str_mv 10.14393/ER-v24n1a2017-11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37676/19895
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 244-266
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221368516608