Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28252 |
Resumo: | In this article, we reflect on the gestures of reading literary texts in Spanish manifested in activities written by a group of students of the Portuguese-Spanish undergraduate course of a Federal University located in Rio de Janeiro. The negotiation with the other's discourse, the enunciative heterogeneity and the expression of subjectivity are presented in different ways in the texts, belonging to different genres, produced by the undergraduates. Different regularities and forms of inscription of the subject-reader in the practices of textualization of literary reading developed in these spaces of additional language teacher training were detected in our analyzes. |
id |
PUC_MINS-6_791512bfccce93be5a604972fa4a4a78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28252 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-6 |
network_name_str |
Revista Scripta |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em LetrasGestos de leituraDiscursoHeterogeneidade enunciativaLiteratura em língua espanholaFormação de professoresIn this article, we reflect on the gestures of reading literary texts in Spanish manifested in activities written by a group of students of the Portuguese-Spanish undergraduate course of a Federal University located in Rio de Janeiro. The negotiation with the other's discourse, the enunciative heterogeneity and the expression of subjectivity are presented in different ways in the texts, belonging to different genres, produced by the undergraduates. Different regularities and forms of inscription of the subject-reader in the practices of textualization of literary reading developed in these spaces of additional language teacher training were detected in our analyzes.Neste artigo, refletimos a respeito dos gestos de leitura de textos literários em língua espanhola, manifestados em atividades escritas por um grupo de estudantes da licenciatura em Letras Português-Espanhol de uma Instituição de Ensino Superior (IES) pública federal, situada na cidade do Rio de Janeiro. A negociação com o discurso do outro, a heterogeneidade enunciativa e a expressão da subjetividade apresentam-se de modos variados nos textos, pertencentes a diferentes gêneros, produzidos pelos licenciandos. Foram detectadas, em nossa análise, distintas regularidades e formas de inscrição do sujeito-leitor nas práticas de textualização da leitura literária desenvolvidas nesses espaços de formação inicial de professores de línguas adicionais.PUC Minas2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2825210.5752/P.2358-3428.2023v27n59p264-295Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-295Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-295Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-2952358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28252/20877Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, AntonioCabral , Marcelle Gonçalves Peçanha2023-08-01T13:52:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28252Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-08-01T13:52:17Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
title |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
spellingShingle |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras Andrade, Antonio Gestos de leitura Discurso Heterogeneidade enunciativa Literatura em língua espanhola Formação de professores |
title_short |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
title_full |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
title_fullStr |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
title_full_unstemmed |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
title_sort |
Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras |
author |
Andrade, Antonio |
author_facet |
Andrade, Antonio Cabral , Marcelle Gonçalves Peçanha |
author_role |
author |
author2 |
Cabral , Marcelle Gonçalves Peçanha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Antonio Cabral , Marcelle Gonçalves Peçanha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestos de leitura Discurso Heterogeneidade enunciativa Literatura em língua espanhola Formação de professores |
topic |
Gestos de leitura Discurso Heterogeneidade enunciativa Literatura em língua espanhola Formação de professores |
description |
In this article, we reflect on the gestures of reading literary texts in Spanish manifested in activities written by a group of students of the Portuguese-Spanish undergraduate course of a Federal University located in Rio de Janeiro. The negotiation with the other's discourse, the enunciative heterogeneity and the expression of subjectivity are presented in different ways in the texts, belonging to different genres, produced by the undergraduates. Different regularities and forms of inscription of the subject-reader in the practices of textualization of literary reading developed in these spaces of additional language teacher training were detected in our analyzes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28252 10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p264-295 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28252 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p264-295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28252/20877 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Editora PUC Minas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-295 Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-295 Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 264-295 2358-3428 1516-4039 reponame:Revista Scripta instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Revista Scripta |
collection |
Revista Scripta |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||cespuc@pucminas.br |
_version_ |
1798329526822895616 |