Mixed media: Paradigms for articulating communication, subjectivity and culture
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35313 |
Resumo: | The paper engages a theoretical discussion of ways for articulating media, subjectivity and culture. This is a very relevant discussion in a moment when media theory has to deal with major changes in the communication field due to the digital technologies. Starting with an analysis of reading and meaning production, it indicates the importance of the concept of mixture for the understanding of the relationship between media, subjectivity and culture. This concept of mixture leads us to a more delicate and nuanced understanding of this relationship than the big concepts or categories of oral, printed or digital culture, concepts dependent on technological determinism. That theoretical delicateness allows the differentiation of cultural contexts that otherwise would be confounded, for instance Brazilian and European ones. |
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Mixed media: Paradigms for articulating communication, subjectivity and cultureMedios mezclados: Paradigmas para la articulación de comunicación, subjetividad y culturaMeios em mistura: Paradigmas para a articulação de comunicação, subjetividade e culturaCultureHumanMaterialityCulturaHumanoMaterialidadCulturaHumanoMaterialidadeThe paper engages a theoretical discussion of ways for articulating media, subjectivity and culture. This is a very relevant discussion in a moment when media theory has to deal with major changes in the communication field due to the digital technologies. Starting with an analysis of reading and meaning production, it indicates the importance of the concept of mixture for the understanding of the relationship between media, subjectivity and culture. This concept of mixture leads us to a more delicate and nuanced understanding of this relationship than the big concepts or categories of oral, printed or digital culture, concepts dependent on technological determinism. That theoretical delicateness allows the differentiation of cultural contexts that otherwise would be confounded, for instance Brazilian and European ones.El artículo desarrolla una discusión teórica sobre cómo articular los medios, las subjetividades y las culturas, una discusión relevante para un momento en que el campo de la teoría de la comunicación debe lidiar con la aparición de varios nuevos medios tributarios digitales. A partir del análisis de la lectura y la producción de significado con textos, indicamos la importancia de la noción de mezcla como concepto clave para dicha articulación. Se argumenta que la noción de mezcla permite comprender de una manera más delicada y matizada la relación entre los medios, las culturas y los humanos que las grandes caracterizaciones de la cultura oral, impresa o digital, caracterizaciones que dependen francamente del determinismo tecnológico. Finalmente, se desarrolla la propuesta de que esta mayor delicadeza teórica nos permite diferenciar contextos culturales que de otro modo se confundirían, como el contexto europeo y el brasileño.O artigo desenvolve uma discussão teórica sobre como articular meios de comunicação, subjetividades e culturas, discussão relevante para um momento em que o campo da teoria da comunicação deve lidar com o aparecimento de diversas novas mídias tributárias do digital. A partir da análise da leitura e da produção de sentido com textos, indica-se a importância da noção de mistura como conceito-chave para tal articulação. Sustenta-se que a noção de mistura permite que se apreenda de modo mais delicado e nuançado a relação entre meios, culturas e humanos do que as grandes caracterizações do tipo cultura oral, impressa ou digital, caracterizações francamente dependentes do determinismo tecnológico. Finalmente, desenvolve-se a proposta de que essa maior delicadeza teórica permite diferenciar contextos culturais que de outro modo seriam confundidos, como por exemplo o contexto europeu e o brasileiro.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3531310.15448/1980-3729.2021.1.35313Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e35313Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e35313Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e353131980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35313/27029Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Márcio Souza2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35313Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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