The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Laerte José Cerqueira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212
Resumo: In several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator.
id PUC_RS-12_4afb6302056f678ea60b33eb21dc3535
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31212
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practiceLos saberes de la pedagogía en el teleperiodismo: Paulo Freire y la práctica periodísticaOs saberes da pedagogia no telejornalismo: Paulo Freire e a prática jornalísticaTelejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.TelejournalismTeleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire.TeleperiodismoTelejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire.TelejornalismoIn several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator.en varias obras y, en especial, en el libro Pedagogía de la Autonomía, el educador Paulo Freire presenta saber a la práctica educativa. Ellos sirven de orientaciones y recomendaciones a los profesionales del área. Son ellos: el rigor en el método, la criticidad, la ética y la estética, la reflexión crítica sobre la práctica, la aprehensión de la realidad, el reconocimiento de ser condicionado, saber escuchar. Como foco, una acción ética, dialógica y emancipadora. En este trabajo, hacemos la aproximación del trabajo del profesional del telediario con estos siete saberes, construyendo una conexión que nos ayuda a entender cuán importantes pueden ser esas reflexiones freirianas para el método de investigación periodística, principalmente en lo que se refiere al protagonismo del profesional en la construcción de la realidad hecha por la actividad. Recorreremos este camino para recordar el innegociable compromiso social del periodismo y fortalecer su teoría, con foco en la formación y concientización delperiodista, enunciador pedagógico.Em várias obras e, em especial no livro Pedagogia da Autonomia, Paulo Freire apresenta saberes à prática educativa. Eles servem de orientações e recomendações aos profissionais da área. São eles: o rigor no método, a criticidade, a ética e a estética, a reflexão crítica sobre a prática, a apreensão da realidade, o reconhecimento de ser condicionado e o saber escutar. Como foco, uma ação ética, dialógica e emancipadora. Neste trabalho, fazemos a aproximação reflexiva do trabalho do profissional do (tele) jornalismo com esses sete saberes, construindo uma conexão que nos ajuda a entender o quão importante podem ser essas reflexões freirianas para o método de investigação jornalística, principalmente no que se refere ao protagonismo do profissional na construção da realidade. Percorremos este caminho para lembrar o inegociável compromisso social do jornalismo e para fortalecer a sua teoria, com foco na formação e conscientização do jornalista, enunciador pedagógico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121210.15448/1980-3729.2019.1.31212Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e31212Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e31212Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e312121980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212/18535Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Laerte José CerqueiraJúnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira2019-08-30T17:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31212Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2019-08-30T17:28:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
Los saberes de la pedagogía en el teleperiodismo: Paulo Freire y la práctica periodística
Os saberes da pedagogia no telejornalismo: Paulo Freire e a prática jornalística
title The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
spellingShingle The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
da Silva, Laerte José Cerqueira
Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.
Telejournalism
Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire.
Teleperiodismo
Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire.
Telejornalismo
title_short The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
title_full The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
title_fullStr The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
title_full_unstemmed The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
title_sort The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
author da Silva, Laerte José Cerqueira
author_facet da Silva, Laerte José Cerqueira
Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira
author_role author
author2 Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Laerte José Cerqueira
Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.
Telejournalism
Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire.
Teleperiodismo
Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire.
Telejornalismo
topic Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.
Telejournalism
Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire.
Teleperiodismo
Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire.
Telejornalismo
description In several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212
10.15448/1980-3729.2019.1.31212
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2019.1.31212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212/18535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e31212
Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e31212
Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e31212
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2019.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663769219072