The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212 |
Resumo: | In several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator. |
id |
PUC_RS-12_4afb6302056f678ea60b33eb21dc3535 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31212 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practiceLos saberes de la pedagogía en el teleperiodismo: Paulo Freire y la práctica periodísticaOs saberes da pedagogia no telejornalismo: Paulo Freire e a prática jornalísticaTelejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.TelejournalismTeleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire.TeleperiodismoTelejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire.TelejornalismoIn several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator.en varias obras y, en especial, en el libro Pedagogía de la Autonomía, el educador Paulo Freire presenta saber a la práctica educativa. Ellos sirven de orientaciones y recomendaciones a los profesionales del área. Son ellos: el rigor en el método, la criticidad, la ética y la estética, la reflexión crítica sobre la práctica, la aprehensión de la realidad, el reconocimiento de ser condicionado, saber escuchar. Como foco, una acción ética, dialógica y emancipadora. En este trabajo, hacemos la aproximación del trabajo del profesional del telediario con estos siete saberes, construyendo una conexión que nos ayuda a entender cuán importantes pueden ser esas reflexiones freirianas para el método de investigación periodística, principalmente en lo que se refiere al protagonismo del profesional en la construcción de la realidad hecha por la actividad. Recorreremos este camino para recordar el innegociable compromiso social del periodismo y fortalecer su teoría, con foco en la formación y concientización delperiodista, enunciador pedagógico.Em várias obras e, em especial no livro Pedagogia da Autonomia, Paulo Freire apresenta saberes à prática educativa. Eles servem de orientações e recomendações aos profissionais da área. São eles: o rigor no método, a criticidade, a ética e a estética, a reflexão crítica sobre a prática, a apreensão da realidade, o reconhecimento de ser condicionado e o saber escutar. Como foco, uma ação ética, dialógica e emancipadora. Neste trabalho, fazemos a aproximação reflexiva do trabalho do profissional do (tele) jornalismo com esses sete saberes, construindo uma conexão que nos ajuda a entender o quão importante podem ser essas reflexões freirianas para o método de investigação jornalística, principalmente no que se refere ao protagonismo do profissional na construção da realidade. Percorremos este caminho para lembrar o inegociável compromisso social do jornalismo e para fortalecer a sua teoria, com foco na formação e conscientização do jornalista, enunciador pedagógico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121210.15448/1980-3729.2019.1.31212Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e31212Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e31212Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e312121980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212/18535Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Laerte José CerqueiraJúnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira2019-08-30T17:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31212Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2019-08-30T17:28:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice Los saberes de la pedagogía en el teleperiodismo: Paulo Freire y la práctica periodística Os saberes da pedagogia no telejornalismo: Paulo Freire e a prática jornalística |
title |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
spellingShingle |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice da Silva, Laerte José Cerqueira Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire. Telejournalism Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire. Teleperiodismo Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire. Telejornalismo |
title_short |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
title_full |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
title_fullStr |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
title_full_unstemmed |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
title_sort |
The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice |
author |
da Silva, Laerte José Cerqueira |
author_facet |
da Silva, Laerte José Cerqueira Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Laerte José Cerqueira Júnior, Alfredo Eurico Vizeu Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire. Telejournalism Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire. Teleperiodismo Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire. Telejornalismo |
topic |
Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire. Telejournalism Teleperiodismo. Función pedagógica. Paulo Freire. Teleperiodismo Telejornalismo. Função pedagógica. Paulo Freire. Telejornalismo |
description |
In several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, theeducator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212 10.15448/1980-3729.2019.1.31212 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2019.1.31212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31212/18535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e31212 Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e31212 Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e31212 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2019.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663769219072 |