Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Blanca, Rosa Maria
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348
Resumo: On the esthetic potential of communication and in the context of creative industris have arisen electronic communities, whose main concern configuration of urban spaces for the production of art and culture. This article aims to discuss how to generate the images and artistic proposals for the purposes of movement, communication and cultural provocation in the virtual and urban ambiences of cultural projects. The communicational and artistic process expands its dimensions, questioning the linearity of the processes of perception and knowledge. Methodologically, through concepts such as interface and relational esthetics and dissemination, the article discusses experiences, artistic proposals that articulate with ample communication, cultural and political concerns. The field of  our research is located in two slightly favored initiatives for cultural policy: SuBte Café, Alvorada/RS, and the Collective Collective Consciousness, Novo Hamburgo/RS.
id PUC_RS-12_6c0416865bfd86ca74e17649d644ccf9
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19348
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aestheticsIndustrias creativas e interfaces del arte contemporáneo: diseminación y estéticas relacionalesIndústrias criativas e interfaces da arte contemporânea: disseminação e estéticas relacionaisElectronic aestheticInterfacesCreative IndustriesCreative IndustriesEstéticas electrónicasInterfacesIndustrias creativasIndustrias creativasEstéticas eletrônicasInterfacesIndústrias CriativasIndústrias CriativasOn the esthetic potential of communication and in the context of creative industris have arisen electronic communities, whose main concern configuration of urban spaces for the production of art and culture. This article aims to discuss how to generate the images and artistic proposals for the purposes of movement, communication and cultural provocation in the virtual and urban ambiences of cultural projects. The communicational and artistic process expands its dimensions, questioning the linearity of the processes of perception and knowledge. Methodologically, through concepts such as interface and relational esthetics and dissemination, the article discusses experiences, artistic proposals that articulate with ample communication, cultural and political concerns. The field of  our research is located in two slightly favored initiatives for cultural policy: SuBte Café, Alvorada/RS, and the Collective Collective Consciousness, Novo Hamburgo/RS.Frente al potencial estético de la comunicación, en el contexto de las industrias creativas, surgen comunidades electrónicas que tienen como principal preocupación la configuración de espacios urbanos para la producción de arte y de cultura. El presente artículo tiene por objetivo discutir cómo se generan las imágenes y las propuestas artísticas con objetivos de circulación, comunicación y provocación cultural en los ambientes virtuales y urbanos de proyectos culturales. El proceso comunicacional y artístico amplía sus dimensiones, cuestionando la linealidad de los procesos de percepción y conocimiento. Metodológicamente, mediante conceptos como interface y estéticas de diseminación y relacionales, el presente artículo discute experiencias que articulan propuestas artísticas con amplias preocupaciones comunicacionales, culturales y políticas. Se trata de dos iniciativas localizadas en municipios poco favorecidos por las políticas culturales: el SuBte Café, en Alvorada y el Coletivo Consciência Coletiva, en Novo Hamburgo.Frente ao potencial estético da comunicação, no contexto de indústrias criativas, surgem comunidades eletrônicas, que tem como principal preocupação a configuração de espaços urbanos para a produção de arte e de cultura. O presente artigo tem por objetivo discutir como se geram as imagens e as propostas artísticas com objetivos de circulação, comunicação e provocação cultural nas ambiências virtuais e urbanas de projetos culturais. O processo comunicacional e artístico amplia suas dimensões, questionando a linearidade dos processos de percepção e conhecimento. Metodologicamente, mediante conceitos como interface e estéticas de disseminação e relacionais, o presente artigo discute experiências que articulam propostas artísticas com amplas preocupações comunicacionais, culturais e políticas. Trata-se de duas iniciativas localizadas em municípios pouco favorecidos pelas políticas culturais: o SuBte Café, em Alvorada e o Coletivo Consciência Coletiva, em Novo Hamburgo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1934810.15448/1980-3729.2015.1.19348Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 184-201Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 184-201Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 184-2011980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348/13118https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348/13119Blanca, Rosa Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-28T19:05:04Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19348Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-12-28T19:05:04Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
Industrias creativas e interfaces del arte contemporáneo: diseminación y estéticas relacionales
Indústrias criativas e interfaces da arte contemporânea: disseminação e estéticas relacionais
title Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
spellingShingle Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
Blanca, Rosa Maria
Electronic aesthetic
Interfaces
Creative Industries
Creative Industries
Estéticas electrónicas
Interfaces
Industrias creativas
Industrias creativas
Estéticas eletrônicas
Interfaces
Indústrias Criativas
Indústrias Criativas
title_short Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
title_full Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
title_fullStr Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
title_full_unstemmed Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
title_sort Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
author Blanca, Rosa Maria
author_facet Blanca, Rosa Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Blanca, Rosa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Electronic aesthetic
Interfaces
Creative Industries
Creative Industries
Estéticas electrónicas
Interfaces
Industrias creativas
Industrias creativas
Estéticas eletrônicas
Interfaces
Indústrias Criativas
Indústrias Criativas
topic Electronic aesthetic
Interfaces
Creative Industries
Creative Industries
Estéticas electrónicas
Interfaces
Industrias creativas
Industrias creativas
Estéticas eletrônicas
Interfaces
Indústrias Criativas
Indústrias Criativas
description On the esthetic potential of communication and in the context of creative industris have arisen electronic communities, whose main concern configuration of urban spaces for the production of art and culture. This article aims to discuss how to generate the images and artistic proposals for the purposes of movement, communication and cultural provocation in the virtual and urban ambiences of cultural projects. The communicational and artistic process expands its dimensions, questioning the linearity of the processes of perception and knowledge. Methodologically, through concepts such as interface and relational esthetics and dissemination, the article discusses experiences, artistic proposals that articulate with ample communication, cultural and political concerns. The field of  our research is located in two slightly favored initiatives for cultural policy: SuBte Café, Alvorada/RS, and the Collective Collective Consciousness, Novo Hamburgo/RS.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348
10.15448/1980-3729.2015.1.19348
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2015.1.19348
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348/13118
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19348/13119
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 184-201
Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 184-201
Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 184-201
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2015.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662637805568