Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Gustavo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005
Resumo: The analysis of the documentary Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) and Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) reveal a significant presence of improvisation – the making, the production conditions of existence – that is what we’ll call the aesthetics of improvisation, an important aesthetic feature film production in the periphery. This discussion is anchored in Mikhail Bakhtin´s concept of aesthetics. When considering the aesthetic activity as part of a whole socio-historical circumscribed, the author points to two aspects: the rejection of the idea of “art for art’s sake” and the refusal of artistic production as a mere reflection of the filmmaker´s psychic and subjective activity. This postulate is beneficial, therefore, to understand the aesthetic organization in films made in outlying communities.
id PUC_RS-12_9f69ca6d98142ecb594032f5123e36a3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11005
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Aesthetic of improvisation in periphery’s cinemaEstética del improviso en el cine de periferiaEstética do improviso no cinema de periferiaCinema of the peripheryaestheticimprovisationCinema of the peripheryCine de PeriferiaEstéticaImprovisoCine de PeriferiaCinema de periferiaestéticaimprovisoCinema de periferiaThe analysis of the documentary Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) and Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) reveal a significant presence of improvisation – the making, the production conditions of existence – that is what we’ll call the aesthetics of improvisation, an important aesthetic feature film production in the periphery. This discussion is anchored in Mikhail Bakhtin´s concept of aesthetics. When considering the aesthetic activity as part of a whole socio-historical circumscribed, the author points to two aspects: the rejection of the idea of “art for art’s sake” and the refusal of artistic production as a mere reflection of the filmmaker´s psychic and subjective activity. This postulate is beneficial, therefore, to understand the aesthetic organization in films made in outlying communities.Los análisis de los documentales Super gato contra el apagón (Kinoforum, 2002) y Cómo se roba la escena en el cine (Kinoforum, 2006) revelan una significativa presencia del improviso – de la toma, de las condiciones de producción, de la existencia – que se constituye en aquello que se denominará de estética del improviso, un rasgo estético importante de la producción de películas en las periferias. Esta discusión encuentra anclaje en el concepto de estética de Mikhail Bakhtin. Al considerar la actividad estética como integrante de un todo socio-histórico circunscrito, ese autor señala para un doble aspecto: el rechazo de la idea de "arte por el arte" y el rechazo de la producción artística como mero reflejo de la actividad psíquica y subjetiva del productor. Este postulado resulta útil, por lo tanto, para pensar la organización estética de películas realizadas en comunidades periféricas.As análises dos documentários Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) e Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) revelam uma significativa presença do improviso – da tomada, das condições de produção, da existência – que se constitui naquilo que denominaremos de estética do improviso, um traço estético importante da produção de filmes nas periferias. Essa discussão encontra ancoragem no conceito de estética de Mikhail Bakhtin. Ao considerar a atividade estética como integrante de um todo sócio-histórico circunscrito, esse autor sinaliza para um duplo aspecto: a rejeição da ideia de “arte pela arte” e a recusa da produção artística como mero reflexo da atividade psíquica e subjetiva do produtor. Esse postulado se revela útil, portanto, para pensarmos a organização estética de filmes realizados em comunidades periféricas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1100510.15448/1980-3729.2012.2.11005Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 2 (2012); 530-542Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 2 (2012); 530-542Revista FAMECOS; v. 19 n. 2 (2012); 530-5421980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005/8283Souza, Gustavoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-25T19:39:40Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11005Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-25T19:39:40Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
Estética del improviso en el cine de periferia
Estética do improviso no cinema de periferia
title Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
spellingShingle Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
Souza, Gustavo
Cinema of the periphery
aesthetic
improvisation
Cinema of the periphery
Cine de Periferia
Estética
Improviso
Cine de Periferia
Cinema de periferia
estética
improviso
Cinema de periferia
title_short Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
title_full Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
title_fullStr Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
title_full_unstemmed Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
title_sort Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
author Souza, Gustavo
author_facet Souza, Gustavo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Gustavo
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema of the periphery
aesthetic
improvisation
Cinema of the periphery
Cine de Periferia
Estética
Improviso
Cine de Periferia
Cinema de periferia
estética
improviso
Cinema de periferia
topic Cinema of the periphery
aesthetic
improvisation
Cinema of the periphery
Cine de Periferia
Estética
Improviso
Cine de Periferia
Cinema de periferia
estética
improviso
Cinema de periferia
description The analysis of the documentary Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) and Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) reveal a significant presence of improvisation – the making, the production conditions of existence – that is what we’ll call the aesthetics of improvisation, an important aesthetic feature film production in the periphery. This discussion is anchored in Mikhail Bakhtin´s concept of aesthetics. When considering the aesthetic activity as part of a whole socio-historical circumscribed, the author points to two aspects: the rejection of the idea of “art for art’s sake” and the refusal of artistic production as a mere reflection of the filmmaker´s psychic and subjective activity. This postulate is beneficial, therefore, to understand the aesthetic organization in films made in outlying communities.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005
10.15448/1980-3729.2012.2.11005
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2012.2.11005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005/8283
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 2 (2012); 530-542
Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 2 (2012); 530-542
Revista FAMECOS; v. 19 n. 2 (2012); 530-542
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2012.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661632221184