Aesthetic of improvisation in periphery’s cinema
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005 |
Resumo: | The analysis of the documentary Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) and Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) reveal a significant presence of improvisation – the making, the production conditions of existence – that is what we’ll call the aesthetics of improvisation, an important aesthetic feature film production in the periphery. This discussion is anchored in Mikhail Bakhtin´s concept of aesthetics. When considering the aesthetic activity as part of a whole socio-historical circumscribed, the author points to two aspects: the rejection of the idea of “art for art’s sake” and the refusal of artistic production as a mere reflection of the filmmaker´s psychic and subjective activity. This postulate is beneficial, therefore, to understand the aesthetic organization in films made in outlying communities. |
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Aesthetic of improvisation in periphery’s cinemaEstética del improviso en el cine de periferiaEstética do improviso no cinema de periferiaCinema of the peripheryaestheticimprovisationCinema of the peripheryCine de PeriferiaEstéticaImprovisoCine de PeriferiaCinema de periferiaestéticaimprovisoCinema de periferiaThe analysis of the documentary Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) and Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) reveal a significant presence of improvisation – the making, the production conditions of existence – that is what we’ll call the aesthetics of improvisation, an important aesthetic feature film production in the periphery. This discussion is anchored in Mikhail Bakhtin´s concept of aesthetics. When considering the aesthetic activity as part of a whole socio-historical circumscribed, the author points to two aspects: the rejection of the idea of “art for art’s sake” and the refusal of artistic production as a mere reflection of the filmmaker´s psychic and subjective activity. This postulate is beneficial, therefore, to understand the aesthetic organization in films made in outlying communities.Los análisis de los documentales Super gato contra el apagón (Kinoforum, 2002) y Cómo se roba la escena en el cine (Kinoforum, 2006) revelan una significativa presencia del improviso – de la toma, de las condiciones de producción, de la existencia – que se constituye en aquello que se denominará de estética del improviso, un rasgo estético importante de la producción de películas en las periferias. Esta discusión encuentra anclaje en el concepto de estética de Mikhail Bakhtin. Al considerar la actividad estética como integrante de un todo socio-histórico circunscrito, ese autor señala para un doble aspecto: el rechazo de la idea de "arte por el arte" y el rechazo de la producción artística como mero reflejo de la actividad psíquica y subjetiva del productor. Este postulado resulta útil, por lo tanto, para pensar la organización estética de películas realizadas en comunidades periféricas.As análises dos documentários Super gato contra o apagão (Kinoforum, 2002) e Como se rouba a cena no cinema (Kinoforum, 2006) revelam uma significativa presença do improviso – da tomada, das condições de produção, da existência – que se constitui naquilo que denominaremos de estética do improviso, um traço estético importante da produção de filmes nas periferias. Essa discussão encontra ancoragem no conceito de estética de Mikhail Bakhtin. Ao considerar a atividade estética como integrante de um todo sócio-histórico circunscrito, esse autor sinaliza para um duplo aspecto: a rejeição da ideia de “arte pela arte” e a recusa da produção artística como mero reflexo da atividade psíquica e subjetiva do produtor. Esse postulado se revela útil, portanto, para pensarmos a organização estética de filmes realizados em comunidades periféricas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1100510.15448/1980-3729.2012.2.11005Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 2 (2012); 530-542Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 2 (2012); 530-542Revista FAMECOS; v. 19 n. 2 (2012); 530-5421980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11005/8283Souza, Gustavoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-25T19:39:40Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11005Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-25T19:39:40Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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