The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanheira, José Cláudio Siqueira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298
Resumo: Jean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory.
id PUC_RS-12_bd90420c0c4188a96e178f897213cd62
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43298
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memoryEl efímero abrir y cerrar de ojos: Archivos materiales, digitales y el encuadre de la memoriaO efêmero piscar de olhos: Arquivos materiais, digitais e o enquadramento da memóriaArchiveMemoryDatabasesTechnocolonialismGodardArchivoMemoriaBases de datosTecnocolonialismoGodardArquivoMemóriaBases de dadosTecnocolonialismoGodardJean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory.Las películas recientes de Jean-Luc Godard, Adieu au Langage (2014) y Le Livre d’Image (2018), parecen amplificar sus ya conocidas inquietudes por hacer cine a partir de la propia materia cinematográfica. En el cine, históricamente, siempre ha estado presente el choque entre la singularidad y la estandarización de la experiencia. Hoy, complejos sistemas de legitimación cultural que permean la cadena productiva funcionan como filtros para lo que se puede ver y conservar como archivo. Este trabajo propone algunas reflexiones sobre la fugacidad de la experiencia fílmica presente en los múltiples procesos de circulación y conservación de los archivos como encuadre material de la memoria.Os filmes recentes de Jean-Luc Godard, Adieu au Langage (2014) e Le Livre d’Image (2018), parecem ampliar sua já conhecida preocupação em fazer cinema a partir da própria matéria cinematográfica. No cinema, historicamente, o embate entre singularidade e padronização da experiência sempre esteve presente. Hoje, sistemas complexos de legitimação cultural que permeiam a cadeia produtiva funcionam como filtros para o que pode ser visto e preservado como arquivo. Este trabalho propõe algumas reflexões sobre a fugacidade da experiência fílmica presente nos múltiplos processos de circulação e preservação de arquivos como enquadramento material da memória.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4329810.15448/1980-3729.2022.1.43298Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43298Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43298Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e432981980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298/27529Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastanheira, José Cláudio Siqueira2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43298Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
El efímero abrir y cerrar de ojos: Archivos materiales, digitales y el encuadre de la memoria
O efêmero piscar de olhos: Arquivos materiais, digitais e o enquadramento da memória
title The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
spellingShingle The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
Castanheira, José Cláudio Siqueira
Archive
Memory
Databases
Technocolonialism
Godard
Archivo
Memoria
Bases de datos
Tecnocolonialismo
Godard
Arquivo
Memória
Bases de dados
Tecnocolonialismo
Godard
title_short The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
title_full The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
title_fullStr The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
title_full_unstemmed The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
title_sort The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
author Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_facet Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanheira, José Cláudio Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Archive
Memory
Databases
Technocolonialism
Godard
Archivo
Memoria
Bases de datos
Tecnocolonialismo
Godard
Arquivo
Memória
Bases de dados
Tecnocolonialismo
Godard
topic Archive
Memory
Databases
Technocolonialism
Godard
Archivo
Memoria
Bases de datos
Tecnocolonialismo
Godard
Arquivo
Memória
Bases de dados
Tecnocolonialismo
Godard
description Jean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298
10.15448/1980-3729.2022.1.43298
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2022.1.43298
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298/27529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43298
Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43298
Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e43298
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2022.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657274339328