The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298 |
Resumo: | Jean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory. |
id |
PUC_RS-12_bd90420c0c4188a96e178f897213cd62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43298 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memoryEl efímero abrir y cerrar de ojos: Archivos materiales, digitales y el encuadre de la memoriaO efêmero piscar de olhos: Arquivos materiais, digitais e o enquadramento da memóriaArchiveMemoryDatabasesTechnocolonialismGodardArchivoMemoriaBases de datosTecnocolonialismoGodardArquivoMemóriaBases de dadosTecnocolonialismoGodardJean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory.Las películas recientes de Jean-Luc Godard, Adieu au Langage (2014) y Le Livre d’Image (2018), parecen amplificar sus ya conocidas inquietudes por hacer cine a partir de la propia materia cinematográfica. En el cine, históricamente, siempre ha estado presente el choque entre la singularidad y la estandarización de la experiencia. Hoy, complejos sistemas de legitimación cultural que permean la cadena productiva funcionan como filtros para lo que se puede ver y conservar como archivo. Este trabajo propone algunas reflexiones sobre la fugacidad de la experiencia fílmica presente en los múltiples procesos de circulación y conservación de los archivos como encuadre material de la memoria.Os filmes recentes de Jean-Luc Godard, Adieu au Langage (2014) e Le Livre d’Image (2018), parecem ampliar sua já conhecida preocupação em fazer cinema a partir da própria matéria cinematográfica. No cinema, historicamente, o embate entre singularidade e padronização da experiência sempre esteve presente. Hoje, sistemas complexos de legitimação cultural que permeiam a cadeia produtiva funcionam como filtros para o que pode ser visto e preservado como arquivo. Este trabalho propõe algumas reflexões sobre a fugacidade da experiência fílmica presente nos múltiplos processos de circulação e preservação de arquivos como enquadramento material da memória.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4329810.15448/1980-3729.2022.1.43298Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43298Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43298Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e432981980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298/27529Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastanheira, José Cláudio Siqueira2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43298Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory El efímero abrir y cerrar de ojos: Archivos materiales, digitales y el encuadre de la memoria O efêmero piscar de olhos: Arquivos materiais, digitais e o enquadramento da memória |
title |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
spellingShingle |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory Castanheira, José Cláudio Siqueira Archive Memory Databases Technocolonialism Godard Archivo Memoria Bases de datos Tecnocolonialismo Godard Arquivo Memória Bases de dados Tecnocolonialismo Godard |
title_short |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
title_full |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
title_fullStr |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
title_full_unstemmed |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
title_sort |
The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory |
author |
Castanheira, José Cláudio Siqueira |
author_facet |
Castanheira, José Cláudio Siqueira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castanheira, José Cláudio Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Archive Memory Databases Technocolonialism Godard Archivo Memoria Bases de datos Tecnocolonialismo Godard Arquivo Memória Bases de dados Tecnocolonialismo Godard |
topic |
Archive Memory Databases Technocolonialism Godard Archivo Memoria Bases de datos Tecnocolonialismo Godard Arquivo Memória Bases de dados Tecnocolonialismo Godard |
description |
Jean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298 10.15448/1980-3729.2022.1.43298 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2022.1.43298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43298/27529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43298 Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43298 Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e43298 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2022.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657274339328 |