Pedagogical potencialities of popular social movements
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/51 |
Resumo: | In the existing dynamics in the popular social movements is enabled the development of specific and complementary pedagogical dimensions. They are evidenced in the formation of new subjectivenesses, in the explicitation and transformation of structures of power and in the questioning and restructuration of the political environment of modernity. To incorporate these dimensions in a conscious and simultaneous way may make possible these above mentioned movements to reach a higher level of action, with a bigger capacity to interfere and propose. Key words: Popular social movements; pedagogical process; social rupture; learning. |
id |
PUC_RS-17_1b838615fa9df5a4b5a91524856d211c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/51 |
network_acronym_str |
PUC_RS-17 |
network_name_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical potencialities of popular social movementsPotencialidades pedagógicas dos movimentos sociais popularesIn the existing dynamics in the popular social movements is enabled the development of specific and complementary pedagogical dimensions. They are evidenced in the formation of new subjectivenesses, in the explicitation and transformation of structures of power and in the questioning and restructuration of the political environment of modernity. To incorporate these dimensions in a conscious and simultaneous way may make possible these above mentioned movements to reach a higher level of action, with a bigger capacity to interfere and propose. Key words: Popular social movements; pedagogical process; social rupture; learning.Na dinâmica existente nos movimentos sociais populares viabiliza-se o desenvolvimento de dimensões pedagógicas específicas e complementares. Evidenciam-se na formação de novas subjetividades, na explicitação e transformação de estruturas de poder e no questionamento e reestruturação do espaço político da modernidade. Incorporar de forma consciente e simultânea essas dimensões poderá possibilitar aos referidos movimentos um patamar de ação com mais capacidade de intervenção e proposição. Palavras-chave: Movimentos sociais populares; processo pedagógico; ruptura e aprendizagemEditora da Pucrs - ediPUCRS2006-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/5110.15448/1984-7289.2004.1.51Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 4 No. 1 (2004): Social movements and democracy; 143-157Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 4 Núm. 1 (2004): Movimentos sociais e democracia; 143-157Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 4 n. 1 (2004): Movimentos sociais e democracia; 143-1571984-72891519-608910.15448/1984-7289.2004.1reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/51/1631Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchütz, Rosalvo2016-08-29T19:57:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/51Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2016-08-29T19:57:17Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical potencialities of popular social movements Potencialidades pedagógicas dos movimentos sociais populares |
title |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
spellingShingle |
Pedagogical potencialities of popular social movements Schütz, Rosalvo |
title_short |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
title_full |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
title_fullStr |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
title_full_unstemmed |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
title_sort |
Pedagogical potencialities of popular social movements |
author |
Schütz, Rosalvo |
author_facet |
Schütz, Rosalvo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schütz, Rosalvo |
description |
In the existing dynamics in the popular social movements is enabled the development of specific and complementary pedagogical dimensions. They are evidenced in the formation of new subjectivenesses, in the explicitation and transformation of structures of power and in the questioning and restructuration of the political environment of modernity. To incorporate these dimensions in a conscious and simultaneous way may make possible these above mentioned movements to reach a higher level of action, with a bigger capacity to interfere and propose. Key words: Popular social movements; pedagogical process; social rupture; learning. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/51 10.15448/1984-7289.2004.1.51 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/51 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7289.2004.1.51 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/51/1631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 4 No. 1 (2004): Social movements and democracy; 143-157 Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 4 Núm. 1 (2004): Movimentos sociais e democracia; 143-157 Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 4 n. 1 (2004): Movimentos sociais e democracia; 143-157 1984-7289 1519-6089 10.15448/1984-7289.2004.1 reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
collection |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
civitas@pucrs.br |
_version_ |
1799128804506992640 |