Education policy and participatory planning: the experience of the itinerant education forums in Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Márcia Angela
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16344
Resumo: In light of the debate on school education as a basic social right and the school as a space of education and exercise of citizenship, the paper examines the participatory process of construction of the education plan of the State of Pernambuco between 1987-1990. This process involved the municipalities and organized sectors of political and civil societies aiming the formation of an education policy capable to favor the increase of the schooling standard of the population and contribute to the establishment of collegial democratic management in the education system and in state schools. The text analyses important aspects of this experience clarifying the differences between the forms of democratic school management and those which are based on the ideology of competitiveness and ranking.
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spelling Education policy and participatory planning: the experience of the itinerant education forums in PernambucoPolítica educacional y planeamiento participativo: la experiencia de los fóruns itinerantes de educación en PernambucoPolítica educacional e planejamento participativo: a experiência dos fóruns itinerantes de educação em PernambucoEducational policies. Education management. Educational planning.Políticas educacionales. Gestión de la educación. Planeamiento educacional.Educação e políticas educacionais da educação básica. Gestão da educação. Planejamento educacional e participação. Planos e projetos educacionais. Fóruns Itinerantes de Educação.In light of the debate on school education as a basic social right and the school as a space of education and exercise of citizenship, the paper examines the participatory process of construction of the education plan of the State of Pernambuco between 1987-1990. This process involved the municipalities and organized sectors of political and civil societies aiming the formation of an education policy capable to favor the increase of the schooling standard of the population and contribute to the establishment of collegial democratic management in the education system and in state schools. The text analyses important aspects of this experience clarifying the differences between the forms of democratic school management and those which are based on the ideology of competitiveness and ranking.A la luz del debate sobre la educación escolar como un derecho social básico, y de la escuela como un espacio de formación y de ejercicio de ciudadanía, el texto analiza el proceso participativo de construcción del plan decenal de educación del estado de Pernambuco (Brasil), el período de 1987 a 1999. Tal proceso ha involucrado las municipalidades y sectores organizados de la sociedad política y de la sociedad civil en la búsqueda del establecimiento de una política educacional capaz de favorecer la elevación del patrón de escolaridad de la población y de contribuir para la instauración de formas colegiadas de gestión en el sistema de enseñanza y en las escuelas estaduales. El texto enfatiza aspectos relevantes de esta experiencia que demarcan con nitidez las diferencias entre las formas de gestión educacional en una perspectiva democrática y aquellas que se pautan en el ideario de la competencia y del ranqueamiento entre las unidades escolares y las redes de enseñanza.À luz do debate sobre a educação escolar como um direito social básico, e da escola como um espaço de formação e exercício de cidadania, o texto analisa o processo participativo de construção do plano estadual de educação de Pernambuco, no período de 1987 a 1990. Tal processo envolveu as municipalidades e setores organizados da sociedade política e da sociedade civil na busca do estabelecimento de uma política educacional capaz de favorecer a elevação do padrão de escolaridade da população e de contribuir para a instauração de formas colegiadas de gestão no sistema de ensino e nas escolas estaduais. O texto ressalta aspectos relevantes desta experiência que demarcam com nitidez as diferenças entre as formas de gestão escolar numa perspectiva democrática e aquelas que se pautam no ideário da competitividade e do ranqueamento entre as unidades escolares e as redes de ensino.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1634410.15448/1981-2582.2014.2.16344Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 201-209Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 201-209Educação; v. 37 n. 2 (2014); 201-2091981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16344/11678Aguiar, Márcia Angelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-12-29T16:39:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16344Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2014-12-29T16:39:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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