Socialization family and professional of female teachers: gender in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Knoblauch, Adriane
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21420
Resumo: Presents data on family and professional socialization of teachers the early years of elementary school, in order to discuss aspects of gender relations present in the practices as teachers and sedimented as school culture, relating them to the provisions of habitus. The analysis of data, collected through interviews, based on Bourdieu, points to the construction of femininity marked by submission to the male universe, which contributed to the formation of a certain habitus, which is expressed on the value of teaching as a vocation and female activity, as well as disciplinary and moralizing practices of students. The memory of old teachers, was marked by warmth and care events, guiding the choices about what to do in the classroom.
id PUC_RS-18_0ece4a8824ada76313c29c293ffb6d5d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21420
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Socialization family and professional of female teachers: gender in questionSocialización de docentes en la familia y en el trabajo: género en discussionSocialização familiar e formação de professoras: o gênero em questãoTeacher training. Habitus. Gender.Formación del profesorado. Habitus. Género.Formação docente. Habitus. Gênero.Presents data on family and professional socialization of teachers the early years of elementary school, in order to discuss aspects of gender relations present in the practices as teachers and sedimented as school culture, relating them to the provisions of habitus. The analysis of data, collected through interviews, based on Bourdieu, points to the construction of femininity marked by submission to the male universe, which contributed to the formation of a certain habitus, which is expressed on the value of teaching as a vocation and female activity, as well as disciplinary and moralizing practices of students. The memory of old teachers, was marked by warmth and care events, guiding the choices about what to do in the classroom.Presenta datos sobre la familia y sobre la socialización profesional de docentes de los primeros años de la escuela primaria, con el fin de discutir los aspectos de las relaciones de género presentes en prácticas de maestros, sedimentadas como cultura escolar. El análisis de los datos recogidos através de entrevistas, sobre la base de Pierre Boudieu, apunta a la construcción de la feminidad marcada por la sumisión al universo de los hombres, constituyendo las facetas de habitus expresado en la valorizacion de la enseñanza como vocación y como acción femenina, expresándose también en las prácticas para la moralización de los estudiantes. El recuerdo de las viejas maestras estuvo marcado por eventos referidos a calidez y atención, orientando las opciones educativas.Apresenta dados sobre socialização familiar e profissional de professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental, objetivando problematizar aspectos das relações de gênero presentes nas práticas docentes e sedimentadas como cultura escolar. A análise dos dados, coletados por meio de entrevistas, fundamentada em Pierre Bourdieu, aponta para a construção da feminilidade marcada pela submissão ao universo masculino, constituindo facetas do habitus expresso na valorização da docência como atividade vocacionada e feminina, bem como em práticas disciplinadoras e moralizantes dos alunos. A memória de antigas professoras foi marcada por eventos de carinho e cuidado, orientando escolhas didáticas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2142010.15448/1981-2582.2016.s.21420Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s86-s95Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s86-s95Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s86-s951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21420/15425Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKnoblauch, AdrianePenna, Marieta Gouvêa de Oliveira2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21420Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Socialization family and professional of female teachers: gender in question
Socialización de docentes en la familia y en el trabajo: género en discussion
Socialização familiar e formação de professoras: o gênero em questão
title Socialization family and professional of female teachers: gender in question
spellingShingle Socialization family and professional of female teachers: gender in question
Knoblauch, Adriane
Teacher training. Habitus. Gender.
Formación del profesorado. Habitus. Género.
Formação docente. Habitus. Gênero.
title_short Socialization family and professional of female teachers: gender in question
title_full Socialization family and professional of female teachers: gender in question
title_fullStr Socialization family and professional of female teachers: gender in question
title_full_unstemmed Socialization family and professional of female teachers: gender in question
title_sort Socialization family and professional of female teachers: gender in question
author Knoblauch, Adriane
author_facet Knoblauch, Adriane
Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
author_role author
author2 Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Knoblauch, Adriane
Penna, Marieta Gouvêa de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training. Habitus. Gender.
Formación del profesorado. Habitus. Género.
Formação docente. Habitus. Gênero.
topic Teacher training. Habitus. Gender.
Formación del profesorado. Habitus. Género.
Formação docente. Habitus. Gênero.
description Presents data on family and professional socialization of teachers the early years of elementary school, in order to discuss aspects of gender relations present in the practices as teachers and sedimented as school culture, relating them to the provisions of habitus. The analysis of data, collected through interviews, based on Bourdieu, points to the construction of femininity marked by submission to the male universe, which contributed to the formation of a certain habitus, which is expressed on the value of teaching as a vocation and female activity, as well as disciplinary and moralizing practices of students. The memory of old teachers, was marked by warmth and care events, guiding the choices about what to do in the classroom.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21420
10.15448/1981-2582.2016.s.21420
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21420
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.21420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21420/15425
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s86-s95
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s86-s95
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s86-s95
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744693071872