The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jelson Roberto de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856
Resumo: The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology.
id PUC_RS-18_21a2926c9e1ea201f435e92bd7b21ede
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23856
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans JonasEl nuevo status del conocimiento en la era de la tecnología y los desafíos para la educación de acuerdo con Hans JonasO novo status do saber na era tecnológica e os desafios para a educação segundo Hans JonasEducation. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología.Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia.The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology.El propósito de este trabajo es analizar el cambio en el estado de conocimiento a partir de la era moderna y su impacto en la educación en el siglo XXI, con referencia a la filosofía de Hans Jonas. Vamos a analizar cómo el conocimiento pierde su valor contemplativo, ontológica y políticamente hablando, para asumir una concepción de exploración del mundo, llegando a presentarse a sí mismo como una mercancía en la forma de información. Se opone, por lo tanto,el homo faber al homo sapiens, con la pérdida del segundo. A la educación resulta necessario enfrentar a la tensión entre el hacer y el saber, rechazando una visión simplista de la idea de las habilidades y asumindo una posición crítica capaz de preparar al ser humano para asumir plenamente su responsabilidad ante los nuevos poderes de la tecnología.O objetivo do presente artigo é abordar a mudança no estatuto do saber a partir da era moderna e suas repercussões sobre a educação no século XXI, tendo como referência a filosofia de Hans Jonas. Para tanto, analisa-se como oconhecimento perdeu seu valor contemplativo, ontológica e politicamente falando, para assumir uma perspectiva de exploração do mundo, chegando a apresentar-se ele mesmo como uma mercadoria, na forma da informação. Contrapõe-se, assim, o homo faber ao homo sapiens, com o prejuízo do segundo. À educação cabe enfrentar a tensão entre o fazer e o saber, recusando uma visão simplista da ideia de competências e assumindo uma posição crítica capaz de preparar o ser humano integralmente para assumir a sua responsabilidade diante dos novos poderes da tecnologia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise bibliográficaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2385610.15448/1981-2582.2017.1.23856Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 53-62Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 53-62Educação; v. 40 n. 1 (2017); 53-621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856/15643Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jelson Roberto de2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23856Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
El nuevo status del conocimiento en la era de la tecnología y los desafíos para la educación de acuerdo con Hans Jonas
O novo status do saber na era tecnológica e os desafios para a educação segundo Hans Jonas
title The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
spellingShingle The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
Oliveira, Jelson Roberto de
Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.
Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología.
Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia.
title_short The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
title_full The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
title_fullStr The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
title_full_unstemmed The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
title_sort The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
author Oliveira, Jelson Roberto de
author_facet Oliveira, Jelson Roberto de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jelson Roberto de
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.
Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología.
Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia.
topic Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.
Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología.
Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia.
description The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
análise bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856
10.15448/1981-2582.2017.1.23856
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.1.23856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856/15643
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 53-62
Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 53-62
Educação; v. 40 n. 1 (2017); 53-62
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741357551616