The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology. |
id |
PUC_RS-18_21a2926c9e1ea201f435e92bd7b21ede |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23856 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans JonasEl nuevo status del conocimiento en la era de la tecnología y los desafíos para la educación de acuerdo con Hans JonasO novo status do saber na era tecnológica e os desafios para a educação segundo Hans JonasEducation. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology.Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología.Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia.The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology.El propósito de este trabajo es analizar el cambio en el estado de conocimiento a partir de la era moderna y su impacto en la educación en el siglo XXI, con referencia a la filosofía de Hans Jonas. Vamos a analizar cómo el conocimiento pierde su valor contemplativo, ontológica y políticamente hablando, para asumir una concepción de exploración del mundo, llegando a presentarse a sí mismo como una mercancía en la forma de información. Se opone, por lo tanto,el homo faber al homo sapiens, con la pérdida del segundo. A la educación resulta necessario enfrentar a la tensión entre el hacer y el saber, rechazando una visión simplista de la idea de las habilidades y asumindo una posición crítica capaz de preparar al ser humano para asumir plenamente su responsabilidad ante los nuevos poderes de la tecnología.O objetivo do presente artigo é abordar a mudança no estatuto do saber a partir da era moderna e suas repercussões sobre a educação no século XXI, tendo como referência a filosofia de Hans Jonas. Para tanto, analisa-se como oconhecimento perdeu seu valor contemplativo, ontológica e politicamente falando, para assumir uma perspectiva de exploração do mundo, chegando a apresentar-se ele mesmo como uma mercadoria, na forma da informação. Contrapõe-se, assim, o homo faber ao homo sapiens, com o prejuízo do segundo. À educação cabe enfrentar a tensão entre o fazer e o saber, recusando uma visão simplista da ideia de competências e assumindo uma posição crítica capaz de preparar o ser humano integralmente para assumir a sua responsabilidade diante dos novos poderes da tecnologia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise bibliográficaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2385610.15448/1981-2582.2017.1.23856Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 53-62Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 53-62Educação; v. 40 n. 1 (2017); 53-621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856/15643Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jelson Roberto de2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23856Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas El nuevo status del conocimiento en la era de la tecnología y los desafíos para la educación de acuerdo con Hans Jonas O novo status do saber na era tecnológica e os desafios para a educação segundo Hans Jonas |
title |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
spellingShingle |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas Oliveira, Jelson Roberto de Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology. Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología. Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia. |
title_short |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
title_full |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
title_fullStr |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
title_full_unstemmed |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
title_sort |
The new status of knowledge in the technological era and the challenges for education according to Hans Jonas |
author |
Oliveira, Jelson Roberto de |
author_facet |
Oliveira, Jelson Roberto de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jelson Roberto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology. Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología. Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia. |
topic |
Education. Knowledge. Hans Jonas. Competencies. Technology. Educación. Conocimiento. Hans Jonas. Habilidades. Tecnología. Educação. Conhecimento. Hans Jonas. Competências. Tecnologia. |
description |
The purpose of this paper is to analyze the change in the status of knowledge in the modern era and its impact on education in the twenty-first century, with reference to the philosophy of Hans Jonas. We will analyze how knowledge lost its contemplative value, ontological and politically speaking, to assume a perspective of the world’s exploration, presenting itself as a commodity in the form of information. Opposes, therefore, the homo faber to homo sapiens, with the loss of the second. To education fits face the tension between doing and knowing, refusing a simplistic view of the simplistic idea of competencies and assuming a critical position able to prepare the human being to assume his responsibility in the face of the new powers of technology. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion análise bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856 10.15448/1981-2582.2017.1.23856 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.1.23856 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23856/15643 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 53-62 Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 53-62 Educação; v. 40 n. 1 (2017); 53-62 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741357551616 |