Early childhood education management teams’ planning and work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Marcela Lemos Leal
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Côco, Valdete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27176
Resumo: This paper approaches planning based on research data that considered the work organization in early childhood education management teams in City Secretariats of Education. This qualitative exploratory research used Bakhtin theoretical and methodological references to develop a questionnaire procedure used with the early childhood education teams’ workers, sustained in an initial stage of observation. The data analysis shows that educational planning is joint to the work of the teams in association with the development of the first level of Basic Education.
id PUC_RS-18_2656c8bd57a6a5ceb9a9e4e1fdb311d0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27176
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Early childhood education management teams’ planning and workPlaneamiento y trabajo de los Equipos gestores de Educación InfantilPlanejamento e trabalho das Equipes gestoras de Educação InfantilEarly childhood education. Planning. Teacher’s work.Educação Infantil. Planejamento. Trabalho docente.Educación Infantil. Planeamiento. Trabajo docente.This paper approaches planning based on research data that considered the work organization in early childhood education management teams in City Secretariats of Education. This qualitative exploratory research used Bakhtin theoretical and methodological references to develop a questionnaire procedure used with the early childhood education teams’ workers, sustained in an initial stage of observation. The data analysis shows that educational planning is joint to the work of the teams in association with the development of the first level of Basic Education.El artículo tiene como temática el planeamiento con base en datos de estudios que abordaron la configuración del trabajo de los equipos gestores de Educación Infantil en las Secretarías Municipales de Educación. Sustentadas en referenciales teórico-metodológicos bakhtinianos. La investigación, de abordaje cualitativa y carácter exploratorio, desarrolló procedimientos de aplicación de encuestas a los integrantes de los equipos directivos de Educación Infantil, que celebró una etapa temprana de la primeira observación. El análisis de los datos indica que el planeamiento educacional se articula directamente al trabajo de los equipos, asociado al desarrollo de la primera etapa de la Educación Básica.O artigo tematiza o planejamento com base em dados de pesquisa referentes à configuração do trabalho das equipes gestoras de Educação Infantil nas Secretarias Municipais de Educação. Ancorada em referenciais teóricometodológicos bakhtinianos, a pesquisa, de abordagem qualitativa e caráter exploratório, desenvolveu procedimento de aplicação de questionário às integrantes das equipes gestoras de Educação Infantil, sustentado em uma etapa inicial de observação. A análise dos dados indica que o planejamento educacional se articula diretamente ao trabalho das equipes, associado ao desenvolvimento da primeira etapa da Educação Básica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2717610.15448/1981-2582.2019.2.27176Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 318-328Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 318-328Educação; v. 42 n. 2 (2019); 318-3281981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27176/18313Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Marcela Lemos LealCôco, Valdete2021-09-14T18:29:12Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27176Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:29:12Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education management teams’ planning and work
Planeamiento y trabajo de los Equipos gestores de Educación Infantil
Planejamento e trabalho das Equipes gestoras de Educação Infantil
title Early childhood education management teams’ planning and work
spellingShingle Early childhood education management teams’ planning and work
Reis, Marcela Lemos Leal
Early childhood education. Planning. Teacher’s work.
Educação Infantil. Planejamento. Trabalho docente.
Educación Infantil. Planeamiento. Trabajo docente.
title_short Early childhood education management teams’ planning and work
title_full Early childhood education management teams’ planning and work
title_fullStr Early childhood education management teams’ planning and work
title_full_unstemmed Early childhood education management teams’ planning and work
title_sort Early childhood education management teams’ planning and work
author Reis, Marcela Lemos Leal
author_facet Reis, Marcela Lemos Leal
Côco, Valdete
author_role author
author2 Côco, Valdete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Marcela Lemos Leal
Côco, Valdete
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education. Planning. Teacher’s work.
Educação Infantil. Planejamento. Trabalho docente.
Educación Infantil. Planeamiento. Trabajo docente.
topic Early childhood education. Planning. Teacher’s work.
Educação Infantil. Planejamento. Trabalho docente.
Educación Infantil. Planeamiento. Trabajo docente.
description This paper approaches planning based on research data that considered the work organization in early childhood education management teams in City Secretariats of Education. This qualitative exploratory research used Bakhtin theoretical and methodological references to develop a questionnaire procedure used with the early childhood education teams’ workers, sustained in an initial stage of observation. The data analysis shows that educational planning is joint to the work of the teams in association with the development of the first level of Basic Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27176
10.15448/1981-2582.2019.2.27176
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27176
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.2.27176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27176/18313
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 318-328
Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 318-328
Educação; v. 42 n. 2 (2019); 318-328
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744846163968