RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870 |
Resumo: | The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies. |
id |
UFMG-5_6c49af42ebcb667805ba07720e45e165 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45870 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORKVOLVER SOBRE EL TEMA DE LA NATURALEZA Y LA ESPECIFICIDAD DEL TRABAJO DOCENTERETORNO SOBRE O TEMA DA NATUREZA E ESPECIFICIDADE DO TRABALHO DOCENTETrabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente.Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work.Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente.The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies.El tema de la especificidad y naturaleza del trabajo docente tiene una historia de décadas de reflexiones e investigaciones en el ámbito de la educación. Considerando esta larga trayectoria de estudios e investigaciones interesadas en el ejercicio de la docencia y centrando su análisis en algunos trabajos fundamentales, el presente artículo pretende retomar la literatura básica sobre el tema de la especificidad y naturaleza del trabajo docente y analizar sus adquisiciones, sus impasses y sus límites. El texto discute los estudios pioneros de Luiz Pereira y Aparecida Joly Gouveia, las contribuciones de Dermeval Saviani y Vitor Paro, así como las proposiciones de Maurice Tardif y Claude Lessard. El artículo concluye destacando los avances que se obtuvieron sobre el tema y señala que, junto con el estudio de la especificidad del trabajo docente, es importante estudiar su generalidad, situando la enseñanza en el campo más amplio de los estudios sobre el trabajo.O tema da especificidade e natureza do trabalho docente tem na área da educação uma história que se conta em décadas de reflexões e investigações. Considerando esse longo percurso de estudos e pesquisas interessadas pelo exercício da docência e centrando sua análise em algumas obras fundamentais, o presente artigo tem o objetivo de retomar a literatura de base sobre o tema da especificidade e natureza do trabalho docente e analisar suas aquisições, seus impasses e seus limites. O texto discute os estudos pioneiros de Luiz Pereira e Aparecida Joly Gouveia, as contribuições de Dermeval Saviani e Vitor Paro, bem como as proposições de Maurice Tardif e Claude Lessard. O artigo conclui destacando os avanços que foram obtidos sobre o tema e aponta que junto com o estudo da especificidade do trabalho docente também é importante estudar sua generalidade, situando assim a docência no campo mais vasto dos estudos do trabalho.Educação em Revista 2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedArticleRevisado por paresArtigoAvaliado por Parestexto application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43472https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43473Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Wanderson2024-03-11T15:32:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45870Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-11T15:32:46Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK VOLVER SOBRE EL TEMA DE LA NATURALEZA Y LA ESPECIFICIDAD DEL TRABAJO DOCENTE RETORNO SOBRE O TEMA DA NATUREZA E ESPECIFICIDADE DO TRABALHO DOCENTE |
title |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
spellingShingle |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK Alves, Wanderson Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente. Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work. Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente. |
title_short |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
title_full |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
title_fullStr |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
title_full_unstemmed |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
title_sort |
RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK |
author |
Alves, Wanderson |
author_facet |
Alves, Wanderson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Wanderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente. Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work. Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente. |
topic |
Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente. Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work. Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente. |
description |
The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Article Revisado por pares Artigo Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43472 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 40 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120202661888 |