RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Wanderson
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870
Resumo: The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies.
id UFMG-5_6c49af42ebcb667805ba07720e45e165
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45870
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORKVOLVER SOBRE EL TEMA DE LA NATURALEZA Y LA ESPECIFICIDAD DEL TRABAJO DOCENTERETORNO SOBRE O TEMA DA NATUREZA E ESPECIFICIDADE DO TRABALHO DOCENTETrabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente.Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work.Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente.The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies.El tema de la especificidad y naturaleza del trabajo docente tiene una historia de décadas de reflexiones e investigaciones en el  ámbito de la educación. Considerando esta larga trayectoria de estudios e investigaciones interesadas en el ejercicio de la docencia y centrando su análisis en algunos trabajos fundamentales, el presente artículo pretende retomar la literatura básica sobre el tema de la especificidad y naturaleza del trabajo docente y analizar sus adquisiciones, sus impasses y sus límites. El texto discute los estudios pioneros de Luiz Pereira y Aparecida Joly Gouveia, las contribuciones de Dermeval Saviani y Vitor Paro, así como las proposiciones de Maurice Tardif y Claude Lessard. El artículo concluye destacando los avances que se obtuvieron sobre el tema y señala que, junto con el estudio de la especificidad del trabajo docente, es importante estudiar su generalidad, situando la enseñanza en el campo más amplio de los estudios sobre el trabajo.O tema da especificidade e natureza do trabalho docente tem na área da educação uma história que se conta em décadas de reflexões e investigações. Considerando esse longo percurso de estudos e pesquisas interessadas pelo exercício da docência e centrando sua análise em algumas obras fundamentais, o presente artigo tem o objetivo de retomar a literatura de base sobre o tema da especificidade e natureza do trabalho docente e analisar suas aquisições, seus impasses e seus limites. O texto discute os estudos pioneiros de Luiz Pereira e Aparecida Joly Gouveia, as contribuições de Dermeval Saviani e Vitor Paro, bem como as proposições de Maurice Tardif e Claude Lessard. O artigo conclui destacando os avanços que foram obtidos sobre o tema e aponta que junto com o estudo da especificidade do trabalho docente também é importante estudar sua generalidade, situando assim a docência no campo mais vasto dos estudos do trabalho.Educação em Revista 2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedArticleRevisado por paresArtigoAvaliado por Parestexto application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43472https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43473Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Wanderson2024-03-11T15:32:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45870Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-11T15:32:46Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
VOLVER SOBRE EL TEMA DE LA NATURALEZA Y LA ESPECIFICIDAD DEL TRABAJO DOCENTE
RETORNO SOBRE O TEMA DA NATUREZA E ESPECIFICIDADE DO TRABALHO DOCENTE
title RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
spellingShingle RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
Alves, Wanderson
Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente.
Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work.
Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente.
title_short RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
title_full RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
title_fullStr RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
title_full_unstemmed RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
title_sort RETURNING TO THE THEME OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF THE TEACHING WORK
author Alves, Wanderson
author_facet Alves, Wanderson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Wanderson
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente.
Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work.
Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente.
topic Trabalho docente, Especificidade do trabalho docente, Epistemologia e trabalho docente.
Teachers’ Work, Specificity of the teachers’ work, Epistemology and Teachers’ work.
Trabajo docente; Especificidad del trabajo docente; Epistemología y trabajo docente.
description The specificity and nature of teaching work is a theme whose story is told in decades of reflections and investigations in the field of education. Considering this long journey of studies and researchers interested in teaching and focusing its analysis on some fundamental works, this article aims to resume the basic literature on the specificity and nature of teaching work and analyze its acquisitions, its impasses, and its limits. The text discusses the pioneering studies of Luiz Pereira and Aparecida Joly Gouveia, the contributions of Dermeval Saviani and Vitor Paro, and the propositions of Maurice Tardif and Claude Lessard. The article concludes by highlighting the advances made on the subject and points out that, along with the study of the specificity of teaching work, it is important to study its generality, placing teaching in the broader field of work studies.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Article
Revisado por pares
Artigo
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43472
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45870/43473
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 40
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120202661888