Challenges of university teaching: a look of teacher trainers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berger, Thamiris Christine Mendes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Ana Lucia, Costa, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401
Resumo: The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play.
id PUC_RS-18_49c19a0213424471fb77a2a5dc798c6a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30401
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Challenges of university teaching: a look of teacher trainersDesafíos de la docencia universitaria: una mirada de profesores formadoresDesafios da docência universitária: um olhar de professores formadoresuniversity teachingteacher trainingteaching careeruniversity.docência universitáriaprofessor formadorcarreira docente. universidade.docencia universitáriaprofesor formadorcarrera docenteuniversidad.The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play.La investigación tiene como objetivo identificar los desafíos de la carrera docente universitaria apuntados por profesores formadores. El enfoque es cualitativo y los datos fueron recolectados por medio de cuestionario con treinta y seis (36) profesores que enseñan en cursos de licenciatura de una universidad del estado de Paraná. Se contó con el análisis textual discursivo y los resultados apuntan que los principales desafíos enfrentados por los formadores están relacionados a la preparación de los alumnos para la graduación; condiciones profesionales y políticas públicas. La investigación también evidenció que hay muchas contradicciones en lo que se refiere al papel que se anhela para las instituciones de enseñanza superior y lo que realmente desempeñan.A pesquisa tem como objetivo identificar os desafios da carreira docente universitária apontados por professores formadores. A abordagem é qualitativa e os dados foram coletados por meio de questionário com trinta e seis (36) professores que lecionam em cursos de licenciatura de uma universidade estadual do Paraná. Contou-se com a análise textual discursiva e os resultados apontam que os principais desafios enfrentados pelos formadores estão relacionados à preparação dos alunos para a graduação; condições profissionais e políticas públicas. A pesquisa também evidenciou que há muitas contradições no que tange ao papel que se almeja das instituições de ensino superior e o que realmente desempenham.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3040110.15448/1981-2582.2020.1.30401Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e30401Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e30401Educação; v. 43 n. 1 (2020); e304011981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401/19638Copyright (c) 2020 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerger, Thamiris Christine MendesPereira, Ana LuciaCosta, Cristina2021-09-14T18:24:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30401Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:24:44Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
Desafíos de la docencia universitaria: una mirada de profesores formadores
Desafios da docência universitária: um olhar de professores formadores
title Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
spellingShingle Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
Berger, Thamiris Christine Mendes
university teaching
teacher training
teaching career
university.
docência universitária
professor formador
carreira docente. universidade.
docencia universitária
profesor formador
carrera docente
universidad.
title_short Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
title_full Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
title_fullStr Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
title_full_unstemmed Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
title_sort Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
author Berger, Thamiris Christine Mendes
author_facet Berger, Thamiris Christine Mendes
Pereira, Ana Lucia
Costa, Cristina
author_role author
author2 Pereira, Ana Lucia
Costa, Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Berger, Thamiris Christine Mendes
Pereira, Ana Lucia
Costa, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv university teaching
teacher training
teaching career
university.
docência universitária
professor formador
carreira docente. universidade.
docencia universitária
profesor formador
carrera docente
universidad.
topic university teaching
teacher training
teaching career
university.
docência universitária
professor formador
carreira docente. universidade.
docencia universitária
profesor formador
carrera docente
universidad.
description The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401
10.15448/1981-2582.2020.1.30401
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2020.1.30401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401/19638
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e30401
Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e30401
Educação; v. 43 n. 1 (2020); e30401
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2020.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745410297856