Challenges of university teaching: a look of teacher trainers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401 |
Resumo: | The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play. |
id |
PUC_RS-18_49c19a0213424471fb77a2a5dc798c6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30401 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainersDesafíos de la docencia universitaria: una mirada de profesores formadoresDesafios da docência universitária: um olhar de professores formadoresuniversity teachingteacher trainingteaching careeruniversity.docência universitáriaprofessor formadorcarreira docente. universidade.docencia universitáriaprofesor formadorcarrera docenteuniversidad.The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play.La investigación tiene como objetivo identificar los desafíos de la carrera docente universitaria apuntados por profesores formadores. El enfoque es cualitativo y los datos fueron recolectados por medio de cuestionario con treinta y seis (36) profesores que enseñan en cursos de licenciatura de una universidad del estado de Paraná. Se contó con el análisis textual discursivo y los resultados apuntan que los principales desafíos enfrentados por los formadores están relacionados a la preparación de los alumnos para la graduación; condiciones profesionales y políticas públicas. La investigación también evidenció que hay muchas contradicciones en lo que se refiere al papel que se anhela para las instituciones de enseñanza superior y lo que realmente desempeñan.A pesquisa tem como objetivo identificar os desafios da carreira docente universitária apontados por professores formadores. A abordagem é qualitativa e os dados foram coletados por meio de questionário com trinta e seis (36) professores que lecionam em cursos de licenciatura de uma universidade estadual do Paraná. Contou-se com a análise textual discursiva e os resultados apontam que os principais desafios enfrentados pelos formadores estão relacionados à preparação dos alunos para a graduação; condições profissionais e políticas públicas. A pesquisa também evidenciou que há muitas contradições no que tange ao papel que se almeja das instituições de ensino superior e o que realmente desempenham.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3040110.15448/1981-2582.2020.1.30401Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e30401Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e30401Educação; v. 43 n. 1 (2020); e304011981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401/19638Copyright (c) 2020 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerger, Thamiris Christine MendesPereira, Ana LuciaCosta, Cristina2021-09-14T18:24:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30401Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:24:44Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers Desafíos de la docencia universitaria: una mirada de profesores formadores Desafios da docência universitária: um olhar de professores formadores |
title |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
spellingShingle |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers Berger, Thamiris Christine Mendes university teaching teacher training teaching career university. docência universitária professor formador carreira docente. universidade. docencia universitária profesor formador carrera docente universidad. |
title_short |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
title_full |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
title_fullStr |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
title_full_unstemmed |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
title_sort |
Challenges of university teaching: a look of teacher trainers |
author |
Berger, Thamiris Christine Mendes |
author_facet |
Berger, Thamiris Christine Mendes Pereira, Ana Lucia Costa, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Ana Lucia Costa, Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Berger, Thamiris Christine Mendes Pereira, Ana Lucia Costa, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
university teaching teacher training teaching career university. docência universitária professor formador carreira docente. universidade. docencia universitária profesor formador carrera docente universidad. |
topic |
university teaching teacher training teaching career university. docência universitária professor formador carreira docente. universidade. docencia universitária profesor formador carrera docente universidad. |
description |
The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401 10.15448/1981-2582.2020.1.30401 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2020.1.30401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401/19638 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e30401 Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e30401 Educação; v. 43 n. 1 (2020); e30401 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2020.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745410297856 |