Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496 |
Resumo: | This article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge. |
id |
PUC_RS-18_4b7714ac6a61f8cc761bcaaddfb5ce89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22496 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary schoolInvestigación sobre la formación matemática de los maestros para los primeros años de la escuela primáriaPesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamentalTeachers formation. Mathematics education. Elementary schoolEducación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria.Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamentalThis article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge.Este artículo tiene como objetivo responder la pregunta: “¿Lo que se revela en la investigación educativa, dirigiéndose a la formación matemática de los maestros que trabajan en los primeros años de la escuela primaria?”. Con el fin de responder a esta pregunta, se realizó una búsqueda bibliográfica en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones – BDTD, de 2004 a 2014. Se utilizó el análisis de contenido (Bardin) para examinar los títulos, palabras clave, resúmenes, materia, procedimientos metodológicos y resultados. Las investigaciones indican lagunas en la formación matemática de estos maestros. Además de las políticas públicas que amparen se recomiendan los procesos de formación inicial y continua que promueven el aprendizaje en la educación básica, y ayuden a los estudiantes llegar a la universidad con el conocimiento matemático fundamental.O presente artigo objetiva responder à questão: “O que revelam as pesquisas sobre a formação matemática dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental?”. Com esse intuito, realizou-se uma pesquisa bibliográfica na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD, no período de 2004 a 2014. Utilizou-se a Análise de Conteúdo (Bardin) para examinar títulos, palavras-chave, resumos, objetos de estudo, procedimentos metodológicos e resultados. As pesquisas apontam lacunas na formação matemática desses professores. Além de políticas públicas que amparem os processos de formação inicial e continuada, recomendam-se aquelas que promovam a aprendizagem na educação básica, contribuindo para que os alunos cheguem à universidade com os conhecimentos matemáticos fundamentais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionärea da educação dentro das linhas de pesquisa: Formação de Professores; Educação Maremática.application/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2249610.15448/1981-2582.2017.1.22496Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 136-146Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 136-146Educação; v. 40 n. 1 (2017); 136-1461981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496/15655Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSzymanski, Maria Lidia SicaMartins, Josiane Bernini Jorente2017-06-26T21:42:22Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22496Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-06-26T21:42:22Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school Investigación sobre la formación matemática de los maestros para los primeros años de la escuela primária Pesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamental |
title |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
spellingShingle |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school Szymanski, Maria Lidia Sica Teachers formation. Mathematics education. Elementary school Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria. Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental |
title_short |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
title_full |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
title_fullStr |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
title_full_unstemmed |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
title_sort |
Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school |
author |
Szymanski, Maria Lidia Sica |
author_facet |
Szymanski, Maria Lidia Sica Martins, Josiane Bernini Jorente |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Josiane Bernini Jorente |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Szymanski, Maria Lidia Sica Martins, Josiane Bernini Jorente |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers formation. Mathematics education. Elementary school Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria. Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental |
topic |
Teachers formation. Mathematics education. Elementary school Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria. Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental |
description |
This article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ärea da educação dentro das linhas de pesquisa: Formação de Professores; Educação Maremática. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496 10.15448/1981-2582.2017.1.22496 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.1.22496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496/15655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 136-146 Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 136-146 Educação; v. 40 n. 1 (2017); 136-146 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741327142912 |