Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Szymanski, Maria Lidia Sica
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Martins, Josiane Bernini Jorente
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496
Resumo: This article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge.
id PUC_RS-18_4b7714ac6a61f8cc761bcaaddfb5ce89
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22496
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary schoolInvestigación sobre la formación matemática de los maestros para los primeros años de la escuela primáriaPesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamentalTeachers formation. Mathematics education. Elementary schoolEducación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria.Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamentalThis article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge.Este artículo tiene como objetivo responder la pregunta: “¿Lo que se revela en la investigación educativa, dirigiéndose a la formación matemática de los maestros que trabajan en los primeros años de la escuela primaria?”. Con el fin de responder a esta pregunta, se realizó una búsqueda bibliográfica en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones – BDTD, de 2004 a 2014. Se utilizó el análisis de contenido (Bardin) para examinar los títulos, palabras clave, resúmenes, materia, procedimientos metodológicos y resultados. Las investigaciones indican lagunas en la formación matemática de estos maestros. Además de las políticas públicas que amparen se recomiendan los procesos de formación inicial y continua que promueven el aprendizaje en la educación básica, y ayuden a los estudiantes llegar a la universidad con el conocimiento matemático fundamental.O presente artigo objetiva responder à questão: “O que revelam as pesquisas sobre a formação matemática dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental?”. Com esse intuito, realizou-se uma pesquisa bibliográfica na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – BDTD, no período de 2004 a 2014. Utilizou-se a Análise de Conteúdo (Bardin) para examinar títulos, palavras-chave, resumos, objetos de estudo, procedimentos metodológicos e resultados. As pesquisas apontam lacunas na formação matemática desses professores. Além de políticas públicas que amparem os processos de formação inicial e continuada, recomendam-se aquelas que promovam a aprendizagem na educação básica, contribuindo para que os alunos cheguem à universidade com os conhecimentos matemáticos fundamentais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionärea da educação dentro das linhas de pesquisa: Formação de Professores; Educação Maremática.application/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2249610.15448/1981-2582.2017.1.22496Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 136-146Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 136-146Educação; v. 40 n. 1 (2017); 136-1461981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496/15655Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSzymanski, Maria Lidia SicaMartins, Josiane Bernini Jorente2017-06-26T21:42:22Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22496Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-06-26T21:42:22Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
Investigación sobre la formación matemática de los maestros para los primeros años de la escuela primária
Pesquisas sobre a formação matemática de professores para os anos iniciais do ensino fundamental
title Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
spellingShingle Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
Szymanski, Maria Lidia Sica
Teachers formation. Mathematics education. Elementary school
Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria.
Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental
title_short Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
title_full Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
title_fullStr Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
title_full_unstemmed Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
title_sort Researches about the formation of mathematics teachers for the early years of elementary school
author Szymanski, Maria Lidia Sica
author_facet Szymanski, Maria Lidia Sica
Martins, Josiane Bernini Jorente
author_role author
author2 Martins, Josiane Bernini Jorente
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Szymanski, Maria Lidia Sica
Martins, Josiane Bernini Jorente
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers formation. Mathematics education. Elementary school
Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria.
Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental
topic Teachers formation. Mathematics education. Elementary school
Educación matemática. Formación del profesorado. Enseñanza primaria.
Formação de professores. Educação matemática. Ensino fundamental
description This article aims to answer the question: “What is revealed in educational researches, addressing the mathematical formation of teachers who work in the early years of elementary school?”. To that end, a research was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations – BDTD, from 2004 to 2014. Based on Content Analysis (Bardin), were examined bonds, keywords, summaries, objects of study, methodological procedures and results. Research indicates that the early years’ teachers have gaps in their mathematical formation. Besides public policies supporting Initial and continuing education, we recommend public policies promoting learning in basic education, helping students to come to the university with the fundamental mathematical knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ärea da educação dentro das linhas de pesquisa: Formação de Professores; Educação Maremática.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496
10.15448/1981-2582.2017.1.22496
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.1.22496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22496/15655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 136-146
Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 136-146
Educação; v. 40 n. 1 (2017); 136-146
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741327142912