Partnership between university and basic school: forming a community of practice?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24339 |
Resumo: | The aim is to reflect on the possibilities contained in the university-basic school partnership, with the axes of teacher training and supervised practice. The concept of community of practice (LAVE; WENGER, 1991) was used to analyze the two supervised training situations. We found that there was the formation of a community of practice, because teachers engaged in literacy issues and indiscipline. They made plans, reading and writing activities and sought the potential of students. They acquired a shared repertoire of routines and activities for literacy, shared responsibility for teaching and learning, as well as ways to solve classroom problems. |
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Partnership between university and basic school: forming a community of practice?Asociación entre la escuela básica y la universidad: la formación de una comunidad de práctica?Parceria entre universidade e escola básica: formando uma comunidade de prática?Supervised practice. Teacher training. University – Basic School.Prácticas supervisadas. Formación de profesores. Escuela y instituciones de Educación Superior.Estágio supervisionado. Formação de professores. Escola – instituições de Ensino Superior.The aim is to reflect on the possibilities contained in the university-basic school partnership, with the axes of teacher training and supervised practice. The concept of community of practice (LAVE; WENGER, 1991) was used to analyze the two supervised training situations. We found that there was the formation of a community of practice, because teachers engaged in literacy issues and indiscipline. They made plans, reading and writing activities and sought the potential of students. They acquired a shared repertoire of routines and activities for literacy, shared responsibility for teaching and learning, as well as ways to solve classroom problems.El objetivo es reflexionar sobre las posibilidades de la asociación universidad y escuela básica, con ejes de la formación de maestros y de la práctica supervisada. El concepto de comunidad de práctica (LAVE; WENGER, 1991) se utilizó para analizar las dos situaciones de entrenamiento supervisado. Se encontró que había la formación de una comunidad de práctica, porque los maestros se han involucrado en problemas de la alfabetización y de la indisciplina. Hicieron planes, actividades de leer y escribir y buscaron el potencial de los estudiantes. Adquirieron un repertorio compartido de rutinas y actividades de alfabetización, la responsabilidad compartida para el proceso de enseñanza y aprendizaje, así como la manera de resolver problemas en el aula.Este estudo tem como objetivo refletir sobre as possibilidades contidas na parceria universidade-escola básica, apresentando como eixos a formação docente e o estágio supervisionado. O conceito de comunidade de prática (LAVE; WENGER, 1991) foi utilizado para analisar as duas situações de estágio supervisionado. Constatou-se que houve a formação de uma comunidade de prática, porque professoras se engajaram nas questões de alfabetização e de indisciplina. Realizaram planejamentos, atividades de leitura e escrita e buscaram as potencialidades dos alunos. Adquiriram um repertório compartilhado de rotinas e atividades para alfabetização, partilharam responsabilidades pelo processo de ensino e aprendizagem, bem como formas de resolver problemas da sala de aula.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstágio Supervisionadoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2433910.15448/1981-2582.2018.1.24339Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 154-162Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 154-162Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 154-1621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24339/16857Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Vania Finholdt AngeloFontoura, Helena do Amaral2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24339Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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