Images children: crossings of the infant universe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, César Donizetti Pereira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Chisté, Bianca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764
Resumo: This article presents the change in the perspective on children and infancy. We propose thinking these posts with images produced by children, with children and what they show us. Images, captured by children of pre-school, in the context of research entitled “Children and their mathematical experiences: in search of going through the mirror”, make up the methodology, we have called as search experience. It seems to think the images produced by children can be trigger to think about the child, the child from them and what touches us affects us in this movement mobilized, the crossings of the infant universe. Moreover, the images, children, childhoods help us think about the possibility of a teacher training that is childish, training teachers of children.
id PUC_RS-18_7b5aebde05ff06e7cfbf5c2c954b9f1f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17764
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Images children: crossings of the infant universeImágenes de niños: travesía del universo infantilImagens de crianças: travessias do universo infantilInfancy. Children. Imagistic productions.Infância. Crianças. Produções imagéticas.Infancia. Niños. Imágenes roducciones.This article presents the change in the perspective on children and infancy. We propose thinking these posts with images produced by children, with children and what they show us. Images, captured by children of pre-school, in the context of research entitled “Children and their mathematical experiences: in search of going through the mirror”, make up the methodology, we have called as search experience. It seems to think the images produced by children can be trigger to think about the child, the child from them and what touches us affects us in this movement mobilized, the crossings of the infant universe. Moreover, the images, children, childhoods help us think about the possibility of a teacher training that is childish, training teachers of children.Este artículo presenta el desplazamiento en la perspectiva de los niños y la infancia. Proponemos pensar estos lugares con las imágenes producidas por los niños, con los niños y lo que presentan para nosotros. Las imágenes, tomadas por los niños de pre-escolar, en el contexto de la investigación titulada “Los niños y sus experiencias matemáticas: Buscar en ir a través del espejo”, conforman la metodología, que hemos denominado de investigación como experiencia. Parece pensar con las imágenes producidas por los niños pueden ser disparador para pensar en el niño, niñez y lo que de ellos nos tocan, nos afecta, nos mueve en este movimiento las travesías de la infancia. Además, las imágenes, los niños, la infancia nos ayudan a pensar en la posibilidad de una formación docente que es infantil, una formación docente de la niñez.Este artigo apresenta o deslocamento do olhar sobre crianças e infância. Propõe se a refletir sobre esses lugares com as imagens produzidas por elas, com elas e com o que elas apresentam. As imagens, capturadas por crianças da pré-escola, no contexto da pesquisa intitulada “As crianças e suas experiências matemáticas: em busca do que atravessa o espelho”, compõem a metodologia, que se chamou de pesquisa como experiência. Refletir por meio das imagens produzidas por elas pode ser disparador para pensar a criança, a infância, e o que a partir dela toca, afeta, mobiliza o educador nesse movimento de travessias do universo infantil. Além disso, as imagens ajudam a pensar na possibilidade de uma formação docente que seja infantil, uma formação de professores da infância.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1776410.15448/1981-2582.2015.2.17764Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 272-279Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 272-279Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 272-2791981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764/13665Leite, César Donizetti PereiraChisté, Biancainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:49:10Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17764Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:49:10Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Images children: crossings of the infant universe
Imágenes de niños: travesía del universo infantil
Imagens de crianças: travessias do universo infantil
title Images children: crossings of the infant universe
spellingShingle Images children: crossings of the infant universe
Leite, César Donizetti Pereira
Infancy. Children. Imagistic productions.
Infância. Crianças. Produções imagéticas.
Infancia. Niños. Imágenes roducciones.
title_short Images children: crossings of the infant universe
title_full Images children: crossings of the infant universe
title_fullStr Images children: crossings of the infant universe
title_full_unstemmed Images children: crossings of the infant universe
title_sort Images children: crossings of the infant universe
author Leite, César Donizetti Pereira
author_facet Leite, César Donizetti Pereira
Chisté, Bianca
author_role author
author2 Chisté, Bianca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, César Donizetti Pereira
Chisté, Bianca
dc.subject.por.fl_str_mv Infancy. Children. Imagistic productions.
Infância. Crianças. Produções imagéticas.
Infancia. Niños. Imágenes roducciones.
topic Infancy. Children. Imagistic productions.
Infância. Crianças. Produções imagéticas.
Infancia. Niños. Imágenes roducciones.
description This article presents the change in the perspective on children and infancy. We propose thinking these posts with images produced by children, with children and what they show us. Images, captured by children of pre-school, in the context of research entitled “Children and their mathematical experiences: in search of going through the mirror”, make up the methodology, we have called as search experience. It seems to think the images produced by children can be trigger to think about the child, the child from them and what touches us affects us in this movement mobilized, the crossings of the infant universe. Moreover, the images, children, childhoods help us think about the possibility of a teacher training that is childish, training teachers of children.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764
10.15448/1981-2582.2015.2.17764
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.2.17764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764/13665
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 272-279
Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 272-279
Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 272-279
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744203386880