Inclusion and biopolitics and education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12942 |
Resumo: | This paper discusses the conditions that contributed to configure educational inclusion as a relevant social and economic issue. Understanding inclusion as a set of (bio)political practices aimed at normalizing the living conditions, access and flow within the population, we examine the major policies of school inclusion in Brazil, from laws and programs created and released in the governments of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). We argue that it is of major importance known the displacements of the concept of biopolitics if we want understand the actual inclusive practices and policies, and the possible means of the word “inclusion”. |
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Inclusion and biopolitics and educationInclusão, biopolítica e educaçãoInclusionEducationBiopoliticsGovernmental policies.InclusãoEducaçãoBiopolíticaPolíticas governamentais.This paper discusses the conditions that contributed to configure educational inclusion as a relevant social and economic issue. Understanding inclusion as a set of (bio)political practices aimed at normalizing the living conditions, access and flow within the population, we examine the major policies of school inclusion in Brazil, from laws and programs created and released in the governments of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). We argue that it is of major importance known the displacements of the concept of biopolitics if we want understand the actual inclusive practices and policies, and the possible means of the word “inclusion”.Este artigo problematiza as condições que contribuíram para que a inclusão educacional tenha se configurado como uma questão social e econômica relevante. Entendendo a inclusão como um conjunto de práticas (bio)políticas que visam normalizar as condições de vida, acessos e fluxos no interior da população, examinam-se as principais políticas públicas de inclusão escolar no Brasil, a partir de leis e programas criados e divulgados durante os governos de Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) e de Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). Argumenta-se que conhecer minimamente os deslocamentos do conceito de biopolítica é uma condição fundamental para compreender melhor as atuais práticas e políticas de inclusão, bem como os significados possíveis conferidos a essa palavra.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12942Educação; Vol. 36 No. 2 (2013): Dossier - Biopolitics, governmentality and education; 210-219Educação; Vol. 36 Núm. 2 (2013): Dossiê - Biopolítica, governamentalidade e educação; 210-219Educação; v. 36 n. 2 (2013): Dossiê - Biopolítica, governamentalidade e educação; 210-2191981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12942/9452Lopes, Maura CorciniRech, Tatiana Luizainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-07-08T20:39:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12942Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2013-07-08T20:39:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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