Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fioreze, Cristina
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bertolin, Julio Cesar Godoy, Bortolin, Bruna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19553
Resumo: This paper examines to what extent the University for All Programme – Prouni, developed in private higher education institutions context, has potential to generate social justice for lower background students. Initially, it focuses the understanding of social justice in the theoretical perspective of Nancy Fraser, which incorporates the redistribution and recognition claims in the context of morality, taking the universal principle of parity of participation as reference point. Secondly are presented both literature review about the programme and experiences of students, and interviews with Prouni students in a non-profit community university. Finally, from the mutual comparison between Fraser’s social justice conception on the one hand, and discussions presented about Prouni on the other hand, it is argued that the programme helps to generate social justice for lower background students.
id PUC_RS-18_840f618509f56ba0052390dd8fbf742c
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19553
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy FraserRedistribución y reconocimiento en el Contexto de Prouni: un análisis basado en la perspectiva teórica de Nancy FraserRedistribuição e reconhecimento no Prouni: uma análise de justiça social à luz de Nancy FraserHigher education. Social justice. Redistribution and recognition. Prouni.Educação superior. Justiça social. Redistribuição e reconhecimento. Prouni.Educación superior. Justicia social. La redistribución y el reconocimiento. Prouni.This paper examines to what extent the University for All Programme – Prouni, developed in private higher education institutions context, has potential to generate social justice for lower background students. Initially, it focuses the understanding of social justice in the theoretical perspective of Nancy Fraser, which incorporates the redistribution and recognition claims in the context of morality, taking the universal principle of parity of participation as reference point. Secondly are presented both literature review about the programme and experiences of students, and interviews with Prouni students in a non-profit community university. Finally, from the mutual comparison between Fraser’s social justice conception on the one hand, and discussions presented about Prouni on the other hand, it is argued that the programme helps to generate social justice for lower background students.Este trabajo analiza el grado en que el Programa Universidad para Todos (Prouni), desarrollado en el contexto de las instituciones privadas de educación superior, tiene el potencial de generar justicia social para los estudiantes de medios populares. Inicialmente, se acerca a la comprensión de la justicia social en la perspectiva teórica de Nancy Fraser, incorporando las demandas de redistribución y reconocimiento en el contexto de la moral, tomando como punto de referencia la norma universal de la paridad de participación. Después de una revisión de la literatura del programa, así como las experiencias de académicos, así como entrevistas con estudiantes Prouni en el contexto de uma universidad comunitaria y sin fines de lucro se presentan. Por último, a partir del examen entre la concepción de la justicia social por el autor, por un lado, y las discusiones provocadas Prouni por el otro, se argumenta que el programa de ayuda a generar justicia social con estudiantes de medios populares.O presente artigo busca analisar em que medida o Programa Universidade para Todos (Prouni), desenvolvido no contexto de instituições de educação superior privadas, possui potencial para gerar justiça social a estudantes de meios populares. Inicialmente, aborda-se o entendimento de justiça social na perspectiva teórica de Nancy Fraser, que integra as reivindicações de redistribuição e de reconhecimento no âmbito da moralidade, tomando como marco referencial a norma universalista da paridade de participação. Na sequência, são apresentados: uma revisão da literatura sobre o programa, bem como sobre experiências de bolsistas, além de entrevistas com estudantes do Prouni no contexto de uma universidade comunitária e sem fins lucrativos. Por fim, a partir do cotejamento entre a concepção de justiça social da autora, de um lado, e as discussões trazidas sobre o Prouni, de outro, argumenta-se que o programa contribui para gerar justiça social entre estudantes provenientes de meios populares.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1955310.15448/1981-2582.2015.3.19553Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 404-414Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 404-414Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 404-4141981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19553/14123Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFioreze, CristinaBertolin, Julio Cesar GodoyBortolin, Bruna2021-09-14T18:33:04Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19553Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:33:04Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
Redistribución y reconocimiento en el Contexto de Prouni: un análisis basado en la perspectiva teórica de Nancy Fraser
Redistribuição e reconhecimento no Prouni: uma análise de justiça social à luz de Nancy Fraser
title Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
spellingShingle Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
Fioreze, Cristina
Higher education. Social justice. Redistribution and recognition. Prouni.
Educação superior. Justiça social. Redistribuição e reconhecimento. Prouni.
Educación superior. Justicia social. La redistribución y el reconocimiento. Prouni.
title_short Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
title_full Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
title_fullStr Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
title_full_unstemmed Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
title_sort Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser
author Fioreze, Cristina
author_facet Fioreze, Cristina
Bertolin, Julio Cesar Godoy
Bortolin, Bruna
author_role author
author2 Bertolin, Julio Cesar Godoy
Bortolin, Bruna
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fioreze, Cristina
Bertolin, Julio Cesar Godoy
Bortolin, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education. Social justice. Redistribution and recognition. Prouni.
Educação superior. Justiça social. Redistribuição e reconhecimento. Prouni.
Educación superior. Justicia social. La redistribución y el reconocimiento. Prouni.
topic Higher education. Social justice. Redistribution and recognition. Prouni.
Educação superior. Justiça social. Redistribuição e reconhecimento. Prouni.
Educación superior. Justicia social. La redistribución y el reconocimiento. Prouni.
description This paper examines to what extent the University for All Programme – Prouni, developed in private higher education institutions context, has potential to generate social justice for lower background students. Initially, it focuses the understanding of social justice in the theoretical perspective of Nancy Fraser, which incorporates the redistribution and recognition claims in the context of morality, taking the universal principle of parity of participation as reference point. Secondly are presented both literature review about the programme and experiences of students, and interviews with Prouni students in a non-profit community university. Finally, from the mutual comparison between Fraser’s social justice conception on the one hand, and discussions presented about Prouni on the other hand, it is argued that the programme helps to generate social justice for lower background students.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19553
10.15448/1981-2582.2015.3.19553
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19553
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.19553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19553/14123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 404-414
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 404-414
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 404-414
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741304074240