Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780 |
Resumo: | This article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures. |
id |
PUC_RS-18_8bdff2a80569592301a4167c05da0a6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41780 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care workEducadoras en los jardines de infancia: Intersecciones del trabajo de educación-cuidadoEducadoras na educação infantil: Intersecções do trabalho de educação-cuidadokindergartenworkgendereducação infantiltrabalhogêneroeducación infantiltrabajogéneroThis article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures.Este escrito es un despliegue de un proyecto de investigación-extensión desarrollado por el Núcleo de Estudios en Psicoanálisis y Infancias con guarderías del Município de Porto Alegre. A partir de esta experiencia, surge especial interés sobre el trabajo de cuidado-educación desarrollado en las instituciones de educación infantil y algunas intersecciones entre género, raza y clase que marcan esta profesión en Brasil. Por este motivo y a través de una revisión narrativa de literatura, presentamos una breve revisión histórica sobre el surgimiento de la educación infantil en los contextos europeo y brasileño y seleccionamos fragmentos de diarios clínicos – materiales de registro adoptados por las investigadoras-extensionistas – los cuales tienen relación con los asuntos discutidos. A partir de este proceso de redacción, se hace evidente la importancia de considerar el trabajo de las educadoras de guardería como una confluencia de aspectos históricos y sociales, así como también un panorama interseccional permeado por cruces de género, raza y clase y por procesos de desvalorización de diversos tipos. Este escrito é um desdobramento de um projeto de pesquisa-extensão desenvolvido pelo Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs) junto a berçários de escolas de educação infantil municipais e conveniadas de Porto Alegre. A partir dessa experiência, tomamos como questão o trabalho de educação-cuidado desenvolvido nas instituições de educação infantil e alguns atravessamentos de gênero, raça e classe que marcam essa profissão no Brasil. Para tanto, por meio de uma revisão narrativa de literatura, traçamos uma breve retomada histórica acerca da constituição da educação infantil nos contextos europeu e brasileiro e apresentamos trechos dos diários clínicos – materiais de registro adotados pelas pesquisadoras –extensionistas – que se articulam às questões discutidas. A partir desse processo de escrita, mostrou-se evidente a importância de considerar o trabalho das educadoras das escolas de educação infantil como uma confluência de aspectos históricos e sociais e como um panorama interseccional, permeado por atravessamentos de gênero, raça e classe, e por processos de desvalorização de diversas ordens. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4178010.15448/1981-2582.2022.1.41780Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e41780Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41780Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e417801981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780/27653Copyright (c) 2022 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Andrea GabrielaCouto, Marcela Graef doKessler, Júlia AvilaSilva, Milena da Rosa2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41780Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work Educadoras en los jardines de infancia: Intersecciones del trabajo de educación-cuidado Educadoras na educação infantil: Intersecções do trabalho de educação-cuidado |
title |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
spellingShingle |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work Ferrari, Andrea Gabriela kindergarten work gender educação infantil trabalho gênero educación infantil trabajo género |
title_short |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
title_full |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
title_fullStr |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
title_full_unstemmed |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
title_sort |
Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work |
author |
Ferrari, Andrea Gabriela |
author_facet |
Ferrari, Andrea Gabriela Couto, Marcela Graef do Kessler, Júlia Avila Silva, Milena da Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Couto, Marcela Graef do Kessler, Júlia Avila Silva, Milena da Rosa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari, Andrea Gabriela Couto, Marcela Graef do Kessler, Júlia Avila Silva, Milena da Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
kindergarten work gender educação infantil trabalho gênero educación infantil trabajo género |
topic |
kindergarten work gender educação infantil trabalho gênero educación infantil trabajo género |
description |
This article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780 10.15448/1981-2582.2022.1.41780 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2022.1.41780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780/27653 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e41780 Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41780 Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e41780 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2022.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128746158981120 |