Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari, Andrea Gabriela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Couto, Marcela Graef do, Kessler, Júlia Avila, Silva, Milena da Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780
Resumo: This article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures.
id PUC_RS-18_8bdff2a80569592301a4167c05da0a6d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41780
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Educators in Kindergartens: Intersections between education and care workEducadoras en los jardines de infancia: Intersecciones del trabajo de educación-cuidadoEducadoras na educação infantil: Intersecções do trabalho de educação-cuidadokindergartenworkgendereducação infantiltrabalhogêneroeducación infantiltrabajogéneroThis article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures.Este escrito es un despliegue de un proyecto de investigación-extensión desarrollado por el Núcleo de Estudios en Psicoanálisis y Infancias con guarderías del Município de Porto Alegre. A partir de esta experiencia, surge especial interés sobre el trabajo de cuidado-educación desarrollado en las instituciones de educación infantil y algunas intersecciones entre género, raza y clase que marcan esta profesión en Brasil. Por este motivo y a través de una revisión narrativa de literatura, presentamos una breve revisión histórica sobre el surgimiento de la educación infantil en los contextos europeo y brasileño y seleccionamos fragmentos de diarios clínicos – materiales de registro adoptados por las investigadoras-extensionistas – los cuales tienen relación con los asuntos discutidos. A partir de este proceso de redacción, se hace evidente la importancia de considerar el trabajo de las educadoras de guardería como una confluencia de aspectos históricos y sociales, así como también un panorama interseccional permeado por cruces de género, raza y clase y por procesos de desvalorización de diversos tipos.  Este escrito é um desdobramento de um projeto de pesquisa-extensão desenvolvido pelo Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs) junto a berçários de escolas de educação infantil municipais e conveniadas de Porto Alegre. A partir dessa experiência, tomamos como questão o trabalho de educação-cuidado desenvolvido nas instituições de educação infantil e alguns atravessamentos de gênero, raça e classe que marcam essa profissão no Brasil. Para tanto, por meio de uma revisão narrativa de literatura, traçamos uma breve retomada histórica acerca da constituição da educação infantil nos contextos europeu e brasileiro e apresentamos trechos dos diários clínicos – materiais de registro adotados pelas pesquisadoras –extensionistas – que se articulam às questões discutidas. A partir desse processo de escrita, mostrou-se evidente a importância de considerar o trabalho das educadoras das escolas de educação infantil como uma confluência de aspectos históricos e sociais e como um panorama interseccional, permeado por atravessamentos de gênero, raça e classe, e por processos de desvalorização de diversas ordens. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4178010.15448/1981-2582.2022.1.41780Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e41780Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41780Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e417801981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780/27653Copyright (c) 2022 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Andrea GabrielaCouto, Marcela Graef doKessler, Júlia AvilaSilva, Milena da Rosa2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41780Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
Educadoras en los jardines de infancia: Intersecciones del trabajo de educación-cuidado
Educadoras na educação infantil: Intersecções do trabalho de educação-cuidado
title Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
spellingShingle Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
Ferrari, Andrea Gabriela
kindergarten
work
gender
educação infantil
trabalho
gênero
educación infantil
trabajo
género
title_short Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
title_full Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
title_fullStr Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
title_full_unstemmed Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
title_sort Educators in Kindergartens: Intersections between education and care work
author Ferrari, Andrea Gabriela
author_facet Ferrari, Andrea Gabriela
Couto, Marcela Graef do
Kessler, Júlia Avila
Silva, Milena da Rosa
author_role author
author2 Couto, Marcela Graef do
Kessler, Júlia Avila
Silva, Milena da Rosa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari, Andrea Gabriela
Couto, Marcela Graef do
Kessler, Júlia Avila
Silva, Milena da Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv kindergarten
work
gender
educação infantil
trabalho
gênero
educación infantil
trabajo
género
topic kindergarten
work
gender
educação infantil
trabalho
gênero
educación infantil
trabajo
género
description This article is an appendix to a research-extension project developed by the Nucleus of Studies in Psychoanalysis and Infancies with municipal nurseries from Porto Alegre. Based on this experience, we decided to investigate the education care work developed in kindergarten institutions and also how social markers such as gender, race and class can mark this profession in Brazil. For this purpose, we have done a brief historical summary of the constitution of the European and Brazilian kindergartens through a narrative revision of literature; furthermore, we have selected a few excerpts from clinicals diaries – registration materials adopted by the ones involved in the research-extension project – which relate with our investigation. Throughout that process, it has been shown the significance of considering the work done by nursery educators as a confluence of historical and social aspects and an intersectional panorama, permeated by gender, race, class and devaluation processes of diverse natures.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780
10.15448/1981-2582.2022.1.41780
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2022.1.41780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/41780/27653
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e41780
Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41780
Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e41780
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2022.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746158981120