Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morales, Gladys
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18085
Resumo: The article presents the various voices that between 1880 and 1930 constituted, in Argentina, the discursive formation about what it meant to be a teacher of foreign languages. It highlights the required teaching image the school, the textbook place device visibility and ideals of the time. For this, we present a historical context of the period indicated, then analyzed for the period authentic explores the place to be given to the teacher at school and foreign language teacher and taking textbook for teaching languages. Foreign language books published in Argentina were analyzed and used in schools across the country from about 1938. The analysis makes visible three discursive topos: the order and tranquility and neatness, tightly intertwined with each other and that respond to the ideology of the time.
id PUC_RS-18_93462f42bb949fa0cf768ff7c259612b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18085
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirtyMaestros y textos en Argentina: el lugar en la enseñanza escolar de lenguas extranjeras, entre 1880 y 1930Professores e textos na Argentina: o lugar no ensino escolar de línguas estrangeiras entre 1880 e 1930Foreign languages. Teacher training. Textbook. Devices of visibility.Lenguas extranjeras. Formación docente. Libro de textos. Dispositivos de visibilidad.Línguas estrangeiras. Formação de professores. Livro didático. Dispositivos de visibilidade.The article presents the various voices that between 1880 and 1930 constituted, in Argentina, the discursive formation about what it meant to be a teacher of foreign languages. It highlights the required teaching image the school, the textbook place device visibility and ideals of the time. For this, we present a historical context of the period indicated, then analyzed for the period authentic explores the place to be given to the teacher at school and foreign language teacher and taking textbook for teaching languages. Foreign language books published in Argentina were analyzed and used in schools across the country from about 1938. The analysis makes visible three discursive topos: the order and tranquility and neatness, tightly intertwined with each other and that respond to the ideology of the time.El artículo presenta las diversas voces que, entre 1880 y 1930, constituyeron, en Argentina, la formación discursiva sobre qué significaba ser docente de lenguas extranjeras. Se destaca la imagen docente requerida en la institución escolar, el lugar del libro de textos como dispositivo de visibilidad de los ideales de la época. Para esto, se presenta una contextualización histórica del período indicado, luego se analizan documentos auténticos de ese período para indagar el lugar que se concedía al maestro en la escuela y al profesor de lengua extranjera y el que tomaba el libro de textos para la enseñanza de idiomas. Los libros de lengua extranjera analizados fueron editados en Argentina y utilizados en escuelas del país a partir de 1938 aproximadamente. El análisis visibiliza tres topos discursivos: el orden y la tranquilidad y la pulcritud, fuertemente entrelazados entre si y que responden al ideario de la época.O artigo apresenta as diversas vozes que, entre 1880 e 1939, constituíram, na Argentina, a formação discursiva sobre o que significa ser professor/a de línguas estrangeiras. Destaca-se a imagem do/a professor/a solicitada na escola, o lugar do livro didático como dispositivo de visibilidade dos ideais daquela época. Nesse sentido, apresenta-se uma contextualização histórica, analisam-se documentos autênticos desse período com a finalidade de indagar o lugar concedido à escola, ao/à professor/a de língua estrangeira e ao livro didático. Os livros analisados foram editados na Argentina e levados para as aulas a partir de 1938 aproximadamente. A análise faz visíveis três topos discursivos: ordem, tranqüilidade e pulcritude, fortemente entrelaçados entre eles, seguindo o ideário daquela época.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1808510.15448/1981-2582.2014.3.18085Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 381-389Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 381-389Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 381-3891981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18085/12446Morales, Gladysinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-04-01T19:23:34Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18085Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2015-04-01T19:23:34Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
Maestros y textos en Argentina: el lugar en la enseñanza escolar de lenguas extranjeras, entre 1880 y 1930
Professores e textos na Argentina: o lugar no ensino escolar de línguas estrangeiras entre 1880 e 1930
title Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
spellingShingle Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
Morales, Gladys
Foreign languages. Teacher training. Textbook. Devices of visibility.
Lenguas extranjeras. Formación docente. Libro de textos. Dispositivos de visibilidad.
Línguas estrangeiras. Formação de professores. Livro didático. Dispositivos de visibilidade.
title_short Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
title_full Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
title_fullStr Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
title_full_unstemmed Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
title_sort Teachers and texts in Argentina: the teaching of foreign languages in the school system between eighteen eighty and ninteen thirty
author Morales, Gladys
author_facet Morales, Gladys
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morales, Gladys
dc.subject.por.fl_str_mv Foreign languages. Teacher training. Textbook. Devices of visibility.
Lenguas extranjeras. Formación docente. Libro de textos. Dispositivos de visibilidad.
Línguas estrangeiras. Formação de professores. Livro didático. Dispositivos de visibilidade.
topic Foreign languages. Teacher training. Textbook. Devices of visibility.
Lenguas extranjeras. Formación docente. Libro de textos. Dispositivos de visibilidad.
Línguas estrangeiras. Formação de professores. Livro didático. Dispositivos de visibilidade.
description The article presents the various voices that between 1880 and 1930 constituted, in Argentina, the discursive formation about what it meant to be a teacher of foreign languages. It highlights the required teaching image the school, the textbook place device visibility and ideals of the time. For this, we present a historical context of the period indicated, then analyzed for the period authentic explores the place to be given to the teacher at school and foreign language teacher and taking textbook for teaching languages. Foreign language books published in Argentina were analyzed and used in schools across the country from about 1938. The analysis makes visible three discursive topos: the order and tranquility and neatness, tightly intertwined with each other and that respond to the ideology of the time.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18085
10.15448/1981-2582.2014.3.18085
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18085
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.3.18085
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18085/12446
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 381-389
Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 381-389
Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 381-389
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744219115520