Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Adriano Vargas
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19888
Resumo: This paper presents a cutting of survey developed under the State of the Art on publications involving mathematics education focused on youth and adult education during the period 2000-2010, in journals of the Qualis Listing (CAPES-MEC). We present the topic Training/teaching/literacy in adult education. Among the analyses that could be made from the data collected, we tried to defend a specific training to the teacher who works in adult education. Training should open spaces for reflection and debate on specific characteristics of this type of education. We understand that the formation of the adult education teacher does not end when he gets a certificate. It is just another step and his education shall never cease. Initial training and continuing education are complementary.
id PUC_RS-18_991e28ebe5f95d859f935f05da72e4bb
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19888
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the ArtFormación/enseñanza/alfabetización en matemáticas para la educación de los jóvenes y adultos (EJA): un Estado del arteFormação/atuação do professor/alfabetizador da EJA sob perspectivas da educação matemática: um estado da arteTraining/teaching/literacy. Mathematics education. Youth and adult education. State of the Art.Formación/enseñanza/alfabetización. Educación matemática. Educación de jóvenes y adultos.Formação/atuação do professor/alfabetizador. Educação matemática. Educação de jovens e adultos. Estado da arte.This paper presents a cutting of survey developed under the State of the Art on publications involving mathematics education focused on youth and adult education during the period 2000-2010, in journals of the Qualis Listing (CAPES-MEC). We present the topic Training/teaching/literacy in adult education. Among the analyses that could be made from the data collected, we tried to defend a specific training to the teacher who works in adult education. Training should open spaces for reflection and debate on specific characteristics of this type of education. We understand that the formation of the adult education teacher does not end when he gets a certificate. It is just another step and his education shall never cease. Initial training and continuing education are complementary.Este artículo presenta un corte de la encuesta desarrollada en el marco del Estado del Arte en las publicaciones vinculadas con la enseñanza de matemáticas centrado en la educación de jóvenes y adultos durante el periodo 2000-2010, en revistas del inmueble Qualis (CAPES-MEC). Se presenta el tema de formación/enseñanza/alfabetización en la educación de adultos. Entre los análisis que podrían hacerse a partir de los datos recogidos, tratamos de defender una formación específica para el maestro que trabaja en la educación de adultos. La formación debe abrir espacios de reflexión y debate sobre las características específicas de este tipo de educación. Entendemos que la formación del profesor de educación de adultos no termina cuando se pone un certificado. Es sólo un paso más y su educación nunca cesará. La formación inicial y la formación continua son complementarios.O artigo apresenta um recorte de pesquisa, desenvolvida em modelo de estado da arte, a respeito das publicações que envolvem a educação matemática voltada à educação de jovens e adultos, entre 2000 e 2010, em periódicos que fazem parte da Listagem Qualis (CAPES-MEC). Nesse recorte, apresenta-se o tema Formação/atuação do professor/alfabetizador da EJA. Dentre as análises que puderam ser feitas a partir dos dados coletados, buscou-se a defesa de uma formação específica para o professor que atua em EJA, abrindo espaços para a reflexão e para o debate a respeito, de especificidades da modalidade. O entendimento é que a formação do professor de EJA não deve se encerrar no momento em que ele recebe um diploma, mas apenas mais uma etapa que compõe uma formação que não cessa. Isto é, a formação inicial e a formação continuada se apresentam de forma mais do que complementar; devem ser indissociáveis.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e práticas de formação.application/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1988810.15448/1981-2582.2016.2.19888Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 194-201Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 194-201Educação; v. 39 n. 2 (2016); 194-2011981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19888/14810Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Adriano Vargas2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19888Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
Formación/enseñanza/alfabetización en matemáticas para la educación de los jóvenes y adultos (EJA): un Estado del arte
Formação/atuação do professor/alfabetizador da EJA sob perspectivas da educação matemática: um estado da arte
title Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
spellingShingle Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
Freitas, Adriano Vargas
Training/teaching/literacy. Mathematics education. Youth and adult education. State of the Art.
Formación/enseñanza/alfabetización. Educación matemática. Educación de jóvenes y adultos.
Formação/atuação do professor/alfabetizador. Educação matemática. Educação de jovens e adultos. Estado da arte.
title_short Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
title_full Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
title_fullStr Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
title_full_unstemmed Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
title_sort Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art
author Freitas, Adriano Vargas
author_facet Freitas, Adriano Vargas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Adriano Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Training/teaching/literacy. Mathematics education. Youth and adult education. State of the Art.
Formación/enseñanza/alfabetización. Educación matemática. Educación de jóvenes y adultos.
Formação/atuação do professor/alfabetizador. Educação matemática. Educação de jovens e adultos. Estado da arte.
topic Training/teaching/literacy. Mathematics education. Youth and adult education. State of the Art.
Formación/enseñanza/alfabetización. Educación matemática. Educación de jóvenes y adultos.
Formação/atuação do professor/alfabetizador. Educação matemática. Educação de jovens e adultos. Estado da arte.
description This paper presents a cutting of survey developed under the State of the Art on publications involving mathematics education focused on youth and adult education during the period 2000-2010, in journals of the Qualis Listing (CAPES-MEC). We present the topic Training/teaching/literacy in adult education. Among the analyses that could be made from the data collected, we tried to defend a specific training to the teacher who works in adult education. Training should open spaces for reflection and debate on specific characteristics of this type of education. We understand that the formation of the adult education teacher does not end when he gets a certificate. It is just another step and his education shall never cease. Initial training and continuing education are complementary.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Políticas e práticas de formação.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19888
10.15448/1981-2582.2016.2.19888
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19888
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.2.19888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19888/14810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 194-201
Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 194-201
Educação; v. 39 n. 2 (2016); 194-201
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.2.
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741321900032