EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Dulcinéia de Fátima
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150
Resumo: This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act.
id UNISUL-4_8d4caf7c59ab317a8b3075a476e1b4a2
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5150
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSESEDUCACIÓN Y ALFABETIZACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: REFLEXIONES A PARTIR DE LA EDUCACIÓN POPULAR Y DE LOS PROCEDIMIENTOS DE SUBJETIACIÓNEDUCAÇÃO E ALFABETIZAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: REFLEXÕES A PARTIR DA EDUCAÇÃO POPULAR E DOS PROCESSOS DE SUBJETIAÇÃOYouth and Adult EducationYouth and Adult LiteracyPopular EducationSubjective Processes.Educación de Jóvenes y AdultosAlfabetización de Jóvenes y AdultosEducación PopularProcesos de subjetivación.Educação de Jovens e AdultosAlfabetização de Jovens e AdultosEducação PopularProcessos de subjetivação.This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act.Este artículo trae algunas reflexiones en torno a la educación y alfabetización de jóvenes y adultos a partir de la educación popular y de los procesos de subjetivación. Es un ejercicio de pensamiento en torno a algunos ejes, principios y dimensiones. Busca pistas que ayuden en el desafío de enseñar a jóvenes y adultos a leer y escribir, como una vivencia, un movimiento de creación, en el que la lectura y la escritura ocurran junto con un proceso de construcción de sentidos para vivir. Reafirma la educación como una práctica de la libertad, un acto político, un acto de conocimiento, por eso mismo, un acto creador. Este artigo traz algumas reflexões em torno da educação e alfabetização de jovens e adultos, a partir da educação popular e dos processos de subjetivação. É um exercício de pensamento em torno de alguns eixos, princípios e dimensões. Procura pistas que auxiliem no desafio de ensinar jovens e adultos a ler e a escrever, como uma vivência, um movimento de criação, em que a leitura e a escrita aconteçam junto com um processo de construção de sentidos para viver. Reafirma a educação como prática da liberdade, um ato político, um ato de conhecimento, por isso mesmo, um ato criador. Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/515010.19177/prppge.v11e202017380-394Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 380-3942179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150/3468Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Dulcinéia de Fátima2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5150Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
EDUCACIÓN Y ALFABETIZACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: REFLEXIONES A PARTIR DE LA EDUCACIÓN POPULAR Y DE LOS PROCEDIMIENTOS DE SUBJETIACIÓN
EDUCAÇÃO E ALFABETIZAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: REFLEXÕES A PARTIR DA EDUCAÇÃO POPULAR E DOS PROCESSOS DE SUBJETIAÇÃO
title EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
spellingShingle EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
Ferreira, Dulcinéia de Fátima
Youth and Adult Education
Youth and Adult Literacy
Popular Education
Subjective Processes.
Educación de Jóvenes y Adultos
Alfabetización de Jóvenes y Adultos
Educación Popular
Procesos de subjetivación.
Educação de Jovens e Adultos
Alfabetização de Jovens e Adultos
Educação Popular
Processos de subjetivação.
title_short EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
title_full EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
title_fullStr EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
title_full_unstemmed EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
title_sort EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
author Ferreira, Dulcinéia de Fátima
author_facet Ferreira, Dulcinéia de Fátima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Dulcinéia de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Youth and Adult Education
Youth and Adult Literacy
Popular Education
Subjective Processes.
Educación de Jóvenes y Adultos
Alfabetización de Jóvenes y Adultos
Educación Popular
Procesos de subjetivación.
Educação de Jovens e Adultos
Alfabetização de Jovens e Adultos
Educação Popular
Processos de subjetivação.
topic Youth and Adult Education
Youth and Adult Literacy
Popular Education
Subjective Processes.
Educación de Jóvenes y Adultos
Alfabetización de Jóvenes y Adultos
Educación Popular
Procesos de subjetivación.
Educação de Jovens e Adultos
Alfabetização de Jovens e Adultos
Educação Popular
Processos de subjetivação.
description This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150
10.19177/prppge.v11e202017380-394
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017380-394
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150/3468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 380-394
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748340142080