EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150 |
Resumo: | This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act. |
id |
UNISUL-4_8d4caf7c59ab317a8b3075a476e1b4a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5150 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSESEDUCACIÓN Y ALFABETIZACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: REFLEXIONES A PARTIR DE LA EDUCACIÓN POPULAR Y DE LOS PROCEDIMIENTOS DE SUBJETIACIÓNEDUCAÇÃO E ALFABETIZAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: REFLEXÕES A PARTIR DA EDUCAÇÃO POPULAR E DOS PROCESSOS DE SUBJETIAÇÃOYouth and Adult EducationYouth and Adult LiteracyPopular EducationSubjective Processes.Educación de Jóvenes y AdultosAlfabetización de Jóvenes y AdultosEducación PopularProcesos de subjetivación.Educação de Jovens e AdultosAlfabetização de Jovens e AdultosEducação PopularProcessos de subjetivação.This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act.Este artículo trae algunas reflexiones en torno a la educación y alfabetización de jóvenes y adultos a partir de la educación popular y de los procesos de subjetivación. Es un ejercicio de pensamiento en torno a algunos ejes, principios y dimensiones. Busca pistas que ayuden en el desafío de enseñar a jóvenes y adultos a leer y escribir, como una vivencia, un movimiento de creación, en el que la lectura y la escritura ocurran junto con un proceso de construcción de sentidos para vivir. Reafirma la educación como una práctica de la libertad, un acto político, un acto de conocimiento, por eso mismo, un acto creador. Este artigo traz algumas reflexões em torno da educação e alfabetização de jovens e adultos, a partir da educação popular e dos processos de subjetivação. É um exercício de pensamento em torno de alguns eixos, princípios e dimensões. Procura pistas que auxiliem no desafio de ensinar jovens e adultos a ler e a escrever, como uma vivência, um movimento de criação, em que a leitura e a escrita aconteçam junto com um processo de construção de sentidos para viver. Reafirma a educação como prática da liberdade, um ato político, um ato de conhecimento, por isso mesmo, um ato criador. Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/515010.19177/prppge.v11e202017380-394Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 380-3942179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150/3468Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Dulcinéia de Fátima2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5150Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES EDUCACIÓN Y ALFABETIZACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: REFLEXIONES A PARTIR DE LA EDUCACIÓN POPULAR Y DE LOS PROCEDIMIENTOS DE SUBJETIACIÓN EDUCAÇÃO E ALFABETIZAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: REFLEXÕES A PARTIR DA EDUCAÇÃO POPULAR E DOS PROCESSOS DE SUBJETIAÇÃO |
title |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
spellingShingle |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES Ferreira, Dulcinéia de Fátima Youth and Adult Education Youth and Adult Literacy Popular Education Subjective Processes. Educación de Jóvenes y Adultos Alfabetización de Jóvenes y Adultos Educación Popular Procesos de subjetivación. Educação de Jovens e Adultos Alfabetização de Jovens e Adultos Educação Popular Processos de subjetivação. |
title_short |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
title_full |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
title_fullStr |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
title_full_unstemmed |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
title_sort |
EDUCATION AND LITERACY OF YOUTH AND ADULTS: REFLECTIONS FROM POPULAR EDUCATION AND SUBJECT PROCESSES |
author |
Ferreira, Dulcinéia de Fátima |
author_facet |
Ferreira, Dulcinéia de Fátima |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Dulcinéia de Fátima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Youth and Adult Education Youth and Adult Literacy Popular Education Subjective Processes. Educación de Jóvenes y Adultos Alfabetización de Jóvenes y Adultos Educación Popular Procesos de subjetivación. Educação de Jovens e Adultos Alfabetização de Jovens e Adultos Educação Popular Processos de subjetivação. |
topic |
Youth and Adult Education Youth and Adult Literacy Popular Education Subjective Processes. Educación de Jóvenes y Adultos Alfabetización de Jóvenes y Adultos Educación Popular Procesos de subjetivación. Educação de Jovens e Adultos Alfabetização de Jovens e Adultos Educação Popular Processos de subjetivação. |
description |
This article expatiates about the education and the young and adults literacy starting from the popular education and the subjective processes. It is a thinking exercise around some axes, principles and dimensions. It looks for clues that may help in the challenge of teaching young and adults to read and write, as an experience, a creation movement, in which reading and writing happen in the same time of the process of construction for a sense of living. It reaffirms education as a practice of freedom, a political act, an act of knowledge, in fact, a creative act. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150 10.19177/prppge.v11e202017380-394 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v11e202017380-394 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5150/3468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 380-394 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748340142080 |