Influences contexts for the development of professionals and professionalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748 |
Resumo: | This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities. |
id |
PUC_RS-18_9c223486fd45f69bcb380b2fd23c5eb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29748 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Influences contexts for the development of professionals and professionalismContextos de influencias acuerdos en el desarrollo de la profesionalidad y del profesional de los profesoresContextos de influências atuantes no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professoresContexts of influence. Professionalism. Professionalism.Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo.Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo.This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities.Este trabajo parte del entendimiento de que la profesionalidad y profesionalidad de los profesores no se desarrollan de forma homogénea, sino que están condicionadas a diversos elementos que forman parte de sus contextos personales, formativos y profesionales. En este sentido, objetivamos analizar los contextos que influencian en el desarrollo de la profesionalidad y del profesionalismo de los profesores. Los análisis fueron subsidiados por la perspectiva teórico-metodológica del análisis del Discurso (ORLANDI 2005, 2012) y del Ciclo de Políticas (BALL, 2011), y tuvieron por foco relacionar elementos apuntados por la literatura como siendo fundantes para el delineamiento de la profesionalidad y profesionalismo de los profesionales sujetos a su personalidad.Este trabalho parte do entendimento de que a profissionalidade e o profissionalismo dos professores não se desenvolvem de forma homogênea, mas estão condicionados a diversos elementos que fazem parte de seus contextos pessoais, formativos e profissionais. Nesse sentido, objetivamos analisar os contextos que influenciam no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professores. Nossas análises foram subsidiadas pela perspectiva teóricometodológica da análise do discurso (ORLANDI 2005; 2012) e do Ciclo de Políticas (BALL, 2011), e tiveram por foco relacionar elementos apontados pela literatura como sendo fundantes para o delineamento da profissionalidade e do profissionalismo dos sujeitos a partir de suas pessoalidades.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionÁrea da educação dentro das linhas de pesquisa: Profissão e profissionalização docenteapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2974810.15448/1981-2582.2019.1.29748Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 85-95Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 85-95Educação; v. 42 n. 1 (2019); 85-951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748/17868Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Crislainy de LiraAlmeida, Lucinalva Andrade Ataide de2019-06-11T15:55:12Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29748Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-06-11T15:55:12Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism Contextos de influencias acuerdos en el desarrollo de la profesionalidad y del profesional de los profesores Contextos de influências atuantes no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professores |
title |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
spellingShingle |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism Gonçalves, Crislainy de Lira Contexts of influence. Professionalism. Professionalism. Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo. Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo. |
title_short |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
title_full |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
title_fullStr |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
title_full_unstemmed |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
title_sort |
Influences contexts for the development of professionals and professionalism |
author |
Gonçalves, Crislainy de Lira |
author_facet |
Gonçalves, Crislainy de Lira Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Crislainy de Lira Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contexts of influence. Professionalism. Professionalism. Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo. Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo. |
topic |
Contexts of influence. Professionalism. Professionalism. Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo. Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo. |
description |
This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Área da educação dentro das linhas de pesquisa: Profissão e profissionalização docente |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748 10.15448/1981-2582.2019.1.29748 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2019.1.29748 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748/17868 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 85-95 Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 85-95 Educação; v. 42 n. 1 (2019); 85-95 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2019.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745372549120 |