Influences contexts for the development of professionals and professionalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Crislainy de Lira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748
Resumo: This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities.
id PUC_RS-18_9c223486fd45f69bcb380b2fd23c5eb0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29748
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Influences contexts for the development of professionals and professionalismContextos de influencias acuerdos en el desarrollo de la profesionalidad y del profesional de los profesoresContextos de influências atuantes no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professoresContexts of influence. Professionalism. Professionalism.Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo.Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo.This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities.Este trabajo parte del entendimiento de que la profesionalidad y profesionalidad de los profesores no se desarrollan de forma homogénea, sino que están condicionadas a diversos elementos que forman parte de sus contextos personales, formativos y profesionales. En este sentido, objetivamos analizar los contextos que influencian en el desarrollo de la profesionalidad y del profesionalismo de los profesores. Los análisis fueron subsidiados por la perspectiva teórico-metodológica del análisis del Discurso (ORLANDI 2005, 2012) y del Ciclo de Políticas (BALL, 2011), y tuvieron por foco relacionar elementos apuntados por la literatura como siendo fundantes para el delineamiento de la profesionalidad y profesionalismo de los profesionales sujetos a su personalidad.Este trabalho parte do entendimento de que a profissionalidade e o profissionalismo dos professores não se desenvolvem de forma homogênea, mas estão condicionados a diversos elementos que fazem parte de seus contextos pessoais, formativos e profissionais. Nesse sentido, objetivamos analisar os contextos que influenciam no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professores. Nossas análises foram subsidiadas pela perspectiva teóricometodológica da análise do discurso (ORLANDI 2005; 2012) e do Ciclo de Políticas (BALL, 2011), e tiveram por foco relacionar elementos apontados pela literatura como sendo fundantes para o delineamento da profissionalidade e do profissionalismo dos sujeitos a partir de suas pessoalidades.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionÁrea da educação dentro das linhas de pesquisa: Profissão e profissionalização docenteapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2974810.15448/1981-2582.2019.1.29748Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 85-95Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 85-95Educação; v. 42 n. 1 (2019); 85-951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748/17868Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Crislainy de LiraAlmeida, Lucinalva Andrade Ataide de2019-06-11T15:55:12Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29748Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-06-11T15:55:12Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Influences contexts for the development of professionals and professionalism
Contextos de influencias acuerdos en el desarrollo de la profesionalidad y del profesional de los profesores
Contextos de influências atuantes no desenvolvimento da profissionalidade e do profissionalismo dos professores
title Influences contexts for the development of professionals and professionalism
spellingShingle Influences contexts for the development of professionals and professionalism
Gonçalves, Crislainy de Lira
Contexts of influence. Professionalism. Professionalism.
Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo.
Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo.
title_short Influences contexts for the development of professionals and professionalism
title_full Influences contexts for the development of professionals and professionalism
title_fullStr Influences contexts for the development of professionals and professionalism
title_full_unstemmed Influences contexts for the development of professionals and professionalism
title_sort Influences contexts for the development of professionals and professionalism
author Gonçalves, Crislainy de Lira
author_facet Gonçalves, Crislainy de Lira
Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de
author_role author
author2 Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Crislainy de Lira
Almeida, Lucinalva Andrade Ataide de
dc.subject.por.fl_str_mv Contexts of influence. Professionalism. Professionalism.
Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo.
Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo.
topic Contexts of influence. Professionalism. Professionalism.
Contextos de influencia. Profesionalismo. Profesionalismo.
Contextos de influência. Profissionalidade. Profissionalismo.
description This work is based on the understanding that the professionalism and professionalism of teachers do not develop in a homogeneous way, but they are conditioned to several elements that are part of their personal, educational and professional contexts. In this sense, we aim to analyze the contexts that influence the development of professionalism and professionalism of teachers. Our analyzes were subsidized by the theoretical-methodological perspective of the discourse analysis (ORLANDI 2005; 2012) and the Policy Cycle (BALL, 2011), and were aimed at relating elements pointed out in the literature as foundations for the delineation of the professionalism and professionalism of the subjects from their personalities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Área da educação dentro das linhas de pesquisa: Profissão e profissionalização docente
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748
10.15448/1981-2582.2019.1.29748
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.1.29748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29748/17868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 85-95
Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 85-95
Educação; v. 42 n. 1 (2019); 85-95
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745372549120