Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462 |
Resumo: | The present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge. |
id |
PUC_RS-18_aa26b643d0d3b74cd42aabba1f8cc4c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43462 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussionIndicadores cualitativos de la argumentación dialógica:: una propuesta en discusión Indicadores qualitativos da argumentação dialógica: : uma proposta em discussão indicadores de qualidade ensino de ciênciasargumentação dialógicadialogical argumentation, qualitative indicators, science teachingargumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidadThe present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge.Indicadores cualitativos de argumentación dialógica: una propuesta en discusión. Esta investigación viene de la necesidad de subsidiar a los docentes para el desarrollo de la argumentación dialógica en el aula. De carácter teórico,ha recogido y articulado referentes que, analizadas a través del Análisis Textual Discursivo, recibieron una nueva conformación interpretativa, de elaboración propia. El diseño propuesto tuvo como objetivo construir indicadores cualitativos capaces de orientar las acciones docentes hacia el desarrollo de la argumentación dialógica. Se buscó dar respuesta a la pregunta: ¿qué indicadores pueden calificar el desarrollo de la argumentación dialógica por parte de los docentes? Resultaron como indicadores a seren valorados por docentes interesados en la argumentación dialógica: la problematización del conocimiento; fomentar la participación de los estudiantes; el análisis de la información emergente inicial; solicitar y explorar justificaciones, contrapuntos y objeciones; propuestas deseguimiento; la sistematización de las discusiones; reflexión sobre los procesos y análisis del conocimiento reconstruido.A presente pesquisa movimentou-se em direção ao desenvolvimento da argumentação dialógica no ensino e na aprendizagem em Ciências. Com caráter teórico, o estudo reuniu e articulou referenciais que, analisados por meio da Análise Textual Discursiva, receberam nova conformação interpretativa, de elaboração própria. O delineamento proposto objetivou construir indicadores qualitativos para acompanhar o desenvolvimento da argumentação dialógica em aulas de Ciências. Destaca-se como questão de pesquisa a ser respondida: Que indicadores expressam o desenvolvimento da argumentação dialógica no ensino de Ciências? Resultaram como indicadores a serem valorizados na argumentação dialógica: a problematização do conhecimento; o incentivo à participação discente; a análise das informações iniciais emergentes; a solicitação e exploração de justificativas, contrapontos e objeções; a realização de encaminhamentos para continuidade do processo argumentativo; a sistematização das discussões; a reflexão sobre os processos; e a análise dos conhecimentos reconstruídos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4346210.15448/1981-2582.2023.1.43462Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e43462Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43462Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e434621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2023.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462/28003Copyright (c) 2023 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Valderez Marina do Rosário Duarte Brandolt Borges, Thelma2024-03-12T12:41:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43462Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2024-03-12T12:41:42Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion Indicadores cualitativos de la argumentación dialógica:: una propuesta en discusión Indicadores qualitativos da argumentação dialógica: : uma proposta em discussão |
title |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
spellingShingle |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion Lima, Valderez Marina do Rosário indicadores de qualidade ensino de ciências argumentação dialógica dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad |
title_short |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
title_full |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
title_fullStr |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
title_full_unstemmed |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
title_sort |
Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion |
author |
Lima, Valderez Marina do Rosário |
author_facet |
Lima, Valderez Marina do Rosário Duarte Brandolt Borges, Thelma |
author_role |
author |
author2 |
Duarte Brandolt Borges, Thelma |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Valderez Marina do Rosário Duarte Brandolt Borges, Thelma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indicadores de qualidade ensino de ciências argumentação dialógica dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad |
topic |
indicadores de qualidade ensino de ciências argumentação dialógica dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad |
description |
The present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462 10.15448/1981-2582.2023.1.43462 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2023.1.43462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462/28003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e43462 Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43462 Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e43462 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2023.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741204459520 |