Educational management shared of Youth and Adult Education policies
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33844 |
Resumo: | This article presents results of research whose objective was to investigate the process of shared educational management of the policies of Youth and Adult Education (EJA) of Bom Jesus da Lapa, Bahia, Brazil. To understand the local public sphere, elements of Habermasian critical theory were used. The qualitative research is the result of an exploratory case study, based on the collection of information through documentary analysis of the Municipal Education Plan (PME 2015-2025) and semi-structured interviews with institutional and social actors in Bom Jesus da Lapa. The analysis of the information complexity pointed out ways to overcome management problems, orienting public educational institutions in general to constitute guidelines capable of generating a consensual plan of articulation between institutional actors and social actors around the construction of EJA policies. |
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Educational management shared of Youth and Adult Education policiesGestión educacional compartida de las políticas de Educación de Jóvenes y AdultosGestão educacional compartilhada das políticas de Educação de Jovens e AdultosCommunicative action. Youth and Adult Education (EJA). Educational management. Social participation.Acción comunicativa. Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). Gestión Educacional. Participación social.Ação comunicativa. EJA. Gestão educacional. Participação social.This article presents results of research whose objective was to investigate the process of shared educational management of the policies of Youth and Adult Education (EJA) of Bom Jesus da Lapa, Bahia, Brazil. To understand the local public sphere, elements of Habermasian critical theory were used. The qualitative research is the result of an exploratory case study, based on the collection of information through documentary analysis of the Municipal Education Plan (PME 2015-2025) and semi-structured interviews with institutional and social actors in Bom Jesus da Lapa. The analysis of the information complexity pointed out ways to overcome management problems, orienting public educational institutions in general to constitute guidelines capable of generating a consensual plan of articulation between institutional actors and social actors around the construction of EJA policies.Este artículo presenta resultados de una investigación, cuyo objetivo fue sondear el proceso de gestión educacional compartido de las políticas de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) de la red municipal de enseñanza de Bom Jesus da Lapa, Bahia, Brasil. Para comprender la esfera pública local, se utilizaron elementos de la teoría crítica habermasiana. La investigación cualitativa es resultado de un estudio de caso exploratorio, a partir de la recogida de informaciones por el análisis documental del Plano Municipal de Educação (PME 2015-2025) y por las entrevistassemiestructuradas con actores institucionales y sociales de Bom Jesus da Lapa. El análisis de la complejidad de informaciones apuntó caminos de gestión, orientando las instituciones educacionales públicas en general a construir directrices capaces de generar un plan consensual de articulación entre actores institucionales y actores sociales en relación a la construcción de las políticas de la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA).Este artigo apresenta resultados de pesquisa cujo objetivo foi investigar o processo de gestão educacional compartilhada das políticas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) da rede municipal de ensino de Bom Jesus da Lapa, Bahia, Brasil. Para compreender a esfera pública local, utilizaram-se elementos da teoria crítica habermasiana. A pesquisa qualitativa é resultado de um estudo de caso exploratório, a partir da coleta de informações pela análise documental do Plano Municipal de Educação (PME 2015-2025) e pelas entrevistas semiestruturadas com atores institucionais e sociais de Bom Jesus da Lapa. A análise da complexidade de informações apontou caminhos para a superação de problemas de gestão, orientando as instituições educacionais públicas em geral a constituir diretrizes capazes de gerar um plano consensual de articulação entre atores institucionais e atores sociais em torno da construção das políticas de EJA. Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEducação de Jovens e Adultosapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33844Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 453-464Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 453-464Educação; v. 42 n. 3 (2019); 453-4641981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33844/19333Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Costa, Patrícia LessaFarias, Ediênio Vieira2020-01-09T21:26:18Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33844Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-01-09T21:26:18Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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