The state of the art or the state of knowledge
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452 |
Resumo: | The article begins with a theoretical discussion of what are the critical reviews of the modes of production in the field of education recognized as “State of Art” and “State of Knowledge”. They are studies that systematize what was produced during a period of time and area of coverage, observing traces left in the historical path of their productions. These terms are commonly used as synonyms in various investigations, despite the existing differences. In the second part is presented a balance of what was produced between 2003 and 2018, in four graduate programs of one of the state universities in the country, with tradition in research in education. We analyzed 54 productions (11 theses and 43 dissertations) referring to Early Childhood Education, revealing their findings and gaps that may be filled in future research. The text seeks to demarcate the congruences and divergences of the conceptions presented and explain the paths outlined in the process of knowledge construction in the area. |
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The state of the art or the state of knowledgeEl estado de arte o el estado del conocimientoO Estado da Arte ou o Estado do Conhecimentostate of artstate of knowledgeearly childhood educationEstado da ArteEstado do ConhecimentoEducação Infantilestado del arteestado del conocimientoeducación infantilThe article begins with a theoretical discussion of what are the critical reviews of the modes of production in the field of education recognized as “State of Art” and “State of Knowledge”. They are studies that systematize what was produced during a period of time and area of coverage, observing traces left in the historical path of their productions. These terms are commonly used as synonyms in various investigations, despite the existing differences. In the second part is presented a balance of what was produced between 2003 and 2018, in four graduate programs of one of the state universities in the country, with tradition in research in education. We analyzed 54 productions (11 theses and 43 dissertations) referring to Early Childhood Education, revealing their findings and gaps that may be filled in future research. The text seeks to demarcate the congruences and divergences of the conceptions presented and explain the paths outlined in the process of knowledge construction in the area.El artículo inicia con una discusión teórica de cuáles son las revisiones críticas de los modos de producción en el campo de la educación reconocidos como “State of Art” y “State of Knowledge”. Son estudios que sistematizan lo que se produjo durante un período de tiempo y área de cobertura, observando las huellas dejadas en la trayectoria histórica de sus producciones. Estos términos se utilizan comúnmente como sinónimos en várias investigaciones, a pesar de las diferencias existentes. En la segunda parte se presenta un balance de lo que se produjo entre 2003 y 2018, en cuatro programas de postgrado de una de las universidades estatales del país, con tradición en investigación en educación. Se analizaron 54 producciones (11 tesis y 43 disertaciones) referidas a la Educación Infantil, revelando sus hallazgos y lagunas que pueden ser llenados en investigaciones futuras. El texto busca demarcar las congruencias y divergencias de las concepciones presentadas y explicar los caminos trazados en el proceso de construcción del conocimiento en el área.O artigo inicia com uma discussão teórica do que são as revisões críticas dos modos de produção no campo da Educação reconhecidos como “Estado da Arte” e “Estado do Conhecimento”. São estudos que sistematizam o que foi produzido durante um período de tempo e área de abrangência, observando rastros deixados no percurso histórico de suas produções. Esses termos são comumente utilizados como sinônimos em variadas investigações, apesar das diferenças existentes. Na segunda parte é apresentado um balanço do que foi produzido entre 2003 e 2018, em quatro programas de pós-graduação de uma das universidades estaduais do Brasil, com tradição em investigação em Educação. Foram analisadas 54 produções (11 teses e 43 dissertações) referentes à Educação Infantil, desvelando seus achados e lacunas que poderão ser preenchidas em futuras pesquisas. O texto, busca demarcar as congruências e as divergências das concepções apresentadas e explicitar os percursos delineados no processo de construção do conhecimento na área.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3745210.15448/1981-2582.2020.3.37452Educação; Vol. 43 No. 3 (2020); e37452Educação; Vol. 43 Núm. 3 (2020); e37452Educação; v. 43 n. 3 (2020); e374521981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452/26636Copyright (c) 2021 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcellos, Vera Maria Ramos deNascimento da Silva, Anne Patrícia Pimentelde Souza, Roberta Teixeira2021-03-08T15:49:57Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37452Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-03-08T15:49:57Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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