Use of TIC in higher education at distance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baxto, Welinton
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carneiro, Vânia Lúcia Quintão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389
Resumo: This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance.
id PUC_RS-18_ea89b8e8b9d40fd0118917733159f38e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28389
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Use of TIC in higher education at distanceUso de las TIC en la educación superior a distanciaUso das TIC na educação superior a distânciaTechnology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review.Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática.Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática.This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance.Este artículo aborda cómo ha ocurrido el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la educación superior a distancia en estudio en el período de 2012 a 2016. La metodología aplicada fue la revisión sistemática con recolección de datos vía Portal de la CAPES en diferentes bases de datos. Posteriormente, los resultados fueron tratados con ayuda del software StArt3 y analizados, sintetizados y organizados por adyacencias de ideas. Del análisis se concluye que la integración de las TIC en la educación superior a distancia está sucediendo de forma y ritmo diferente en las instituciones. Los estudios refuerzan la necesidad de mejorar el desempeño académico con el uso de las TIC, apunta al desarrollo de las competencias integrales de los profesores, estudiantes y equipo académico-administrativos, así como la necesidad de nuevos estudios orientados a las complejidades de la aplicación de las TIC en la educación superior a distancia.Este artigo aborda como tem acontecido o uso das tecnologias da informação e comunicação (TIC) na educação superior a distância em estudo no período de 2012 a 2016. A metodologia aplicada foi a revisão sistemática com coleta de dados via Portal da CAPES em diferentes bases de dados. Posteriormente, os resultados foram tratados com auxílio do software StArt3 e analisados, sintetizados e organizados por adjacências de ideias. Da análise conclui-se que a integração das TIC na educação superior a distância está acontecendo de forma e ritmo diferente nas instituições. Os estudos reforçam a necessidade da melhoria do desempenho acadêmico com o uso das TIC, aponta para o desenvolvimento das competências integrais dos professores, estudantes e equipe acadêmico-administrativas, bem como, a necessidade de novos estudos voltados às complexidades da aplicação das TIC na educação superior a distância.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão sistemáticaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2838910.15448/1981-2582.2019.1.28389Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 35-43Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 35-43Educação; v. 42 n. 1 (2019); 35-431981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389/17863Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaxto, WelintonCarneiro, Vânia Lúcia Quintão2019-05-10T20:12:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28389Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-05-10T20:12:26Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of TIC in higher education at distance
Uso de las TIC en la educación superior a distancia
Uso das TIC na educação superior a distância
title Use of TIC in higher education at distance
spellingShingle Use of TIC in higher education at distance
Baxto, Welinton
Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review.
Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática.
Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática.
title_short Use of TIC in higher education at distance
title_full Use of TIC in higher education at distance
title_fullStr Use of TIC in higher education at distance
title_full_unstemmed Use of TIC in higher education at distance
title_sort Use of TIC in higher education at distance
author Baxto, Welinton
author_facet Baxto, Welinton
Carneiro, Vânia Lúcia Quintão
author_role author
author2 Carneiro, Vânia Lúcia Quintão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baxto, Welinton
Carneiro, Vânia Lúcia Quintão
dc.subject.por.fl_str_mv Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review.
Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática.
Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática.
topic Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review.
Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática.
Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática.
description This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão sistemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389
10.15448/1981-2582.2019.1.28389
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.1.28389
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389/17863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 35-43
Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 35-43
Educação; v. 42 n. 1 (2019); 35-43
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744874475520