Use of TIC in higher education at distance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389 |
Resumo: | This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance. |
id |
PUC_RS-18_ea89b8e8b9d40fd0118917733159f38e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28389 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of TIC in higher education at distanceUso de las TIC en la educación superior a distanciaUso das TIC na educação superior a distânciaTechnology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review.Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática.Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática.This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance.Este artículo aborda cómo ha ocurrido el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la educación superior a distancia en estudio en el período de 2012 a 2016. La metodología aplicada fue la revisión sistemática con recolección de datos vía Portal de la CAPES en diferentes bases de datos. Posteriormente, los resultados fueron tratados con ayuda del software StArt3 y analizados, sintetizados y organizados por adyacencias de ideas. Del análisis se concluye que la integración de las TIC en la educación superior a distancia está sucediendo de forma y ritmo diferente en las instituciones. Los estudios refuerzan la necesidad de mejorar el desempeño académico con el uso de las TIC, apunta al desarrollo de las competencias integrales de los profesores, estudiantes y equipo académico-administrativos, así como la necesidad de nuevos estudios orientados a las complejidades de la aplicación de las TIC en la educación superior a distancia.Este artigo aborda como tem acontecido o uso das tecnologias da informação e comunicação (TIC) na educação superior a distância em estudo no período de 2012 a 2016. A metodologia aplicada foi a revisão sistemática com coleta de dados via Portal da CAPES em diferentes bases de dados. Posteriormente, os resultados foram tratados com auxílio do software StArt3 e analisados, sintetizados e organizados por adjacências de ideias. Da análise conclui-se que a integração das TIC na educação superior a distância está acontecendo de forma e ritmo diferente nas instituições. Os estudos reforçam a necessidade da melhoria do desempenho acadêmico com o uso das TIC, aponta para o desenvolvimento das competências integrais dos professores, estudantes e equipe acadêmico-administrativas, bem como, a necessidade de novos estudos voltados às complexidades da aplicação das TIC na educação superior a distância.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão sistemáticaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2838910.15448/1981-2582.2019.1.28389Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 35-43Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 35-43Educação; v. 42 n. 1 (2019); 35-431981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389/17863Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaxto, WelintonCarneiro, Vânia Lúcia Quintão2019-05-10T20:12:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28389Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-05-10T20:12:26Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of TIC in higher education at distance Uso de las TIC en la educación superior a distancia Uso das TIC na educação superior a distância |
title |
Use of TIC in higher education at distance |
spellingShingle |
Use of TIC in higher education at distance Baxto, Welinton Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review. Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática. Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática. |
title_short |
Use of TIC in higher education at distance |
title_full |
Use of TIC in higher education at distance |
title_fullStr |
Use of TIC in higher education at distance |
title_full_unstemmed |
Use of TIC in higher education at distance |
title_sort |
Use of TIC in higher education at distance |
author |
Baxto, Welinton |
author_facet |
Baxto, Welinton Carneiro, Vânia Lúcia Quintão |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Vânia Lúcia Quintão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baxto, Welinton Carneiro, Vânia Lúcia Quintão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review. Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática. Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática. |
topic |
Technology of information and communication. Distance education. College education. Systematic review. Tecnología de la información y comunicación. Educación a distancia. Educación universitaria. Revisión sistemática. Tecnologia da informação e comunicação. Educação a distância. Educação superior. Revisão sistemática. |
description |
This article discusses how the use of information and communication technologies (ICT) in distance learning under study has occurred in the period from 2012 to 2016. The methodology applied was the systematic review with data collection through CAPES Portal in different databases. Subsequently, the results were treated using the software StArt3 and analyzed, synthesized and organized by adjacencies of ideas. The analysis concludes that the integration of ICT in distance higher education is happening in a different way and rhythm in institutions. The studies reinforce the need to improve academic performance with the use of ICT, points to the development of the integral competences of teachers, students and academic-administrative staff, as well as the need for new studies focused on the complexities of ICT application in education higher than distance. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão sistemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389 10.15448/1981-2582.2019.1.28389 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2019.1.28389 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28389/17863 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 42 No. 1 (2019); 35-43 Educação; Vol. 42 Núm. 1 (2019); 35-43 Educação; v. 42 n. 1 (2019); 35-43 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2019.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744874475520 |