About the concept of formation in auto-biographical approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bragança, Inês Ferreira de Souza
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700
Resumo: The present article has its focus on the study of the concept of formation on an auto-biographical approach context. In the educational field we have noticed that, far beyond the contribution in the investigation processes, the specificity of the mentioned perspective is reputedly placed by its potential former. We aim, thus, throughout the text, to rouse reflections on formation senses, firstly detaching the concept through a review of the literature and, secondly, presenting possible articulations regarding experiential learning and identitarian processes which, in a recurrent way, have mutual relationship with formation in the mentioned literature.
id PUC_RS-18_f3d90a7e35240d3639d3cce012301024
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8700
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling About the concept of formation in auto-biographical approachSobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográficaformationauto-biographical approachexperiential learningidentitarian processesformaçãoabordagem (auto)biográficaaprendizagem experiencialprocessos identitáriosThe present article has its focus on the study of the concept of formation on an auto-biographical approach context. In the educational field we have noticed that, far beyond the contribution in the investigation processes, the specificity of the mentioned perspective is reputedly placed by its potential former. We aim, thus, throughout the text, to rouse reflections on formation senses, firstly detaching the concept through a review of the literature and, secondly, presenting possible articulations regarding experiential learning and identitarian processes which, in a recurrent way, have mutual relationship with formation in the mentioned literature.O presente artigo focaliza a análise do conceito de formação no contexto da abordagem (auto)bio- gráfica. Observa-se que, no campo educativo, para além da contribuição nos processos de investigação, a especificidade da referida perspectiva coloca-se, nomeadamente, por seu potencial formador. Busca-se, assim, ao longo do texto, trazer reflexões sobre sentidos da formação, inicialmente destacando o conceito por meio da revisão de literatura e, a seguir, tematizando as articulações possíveis quanto à aprendizagem experiencial e aos processos identitários, que, de forma recorrente, interrelacionam-se à formação, na literatura estudada.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and TrainingEducação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y FormaciónEducação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700/6352Bragança, Inês Ferreira de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:34:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8700Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:34:52Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv About the concept of formation in auto-biographical approach
Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica
title About the concept of formation in auto-biographical approach
spellingShingle About the concept of formation in auto-biographical approach
Bragança, Inês Ferreira de Souza
formation
auto-biographical approach
experiential learning
identitarian processes
formação
abordagem (auto)biográfica
aprendizagem experiencial
processos identitários
title_short About the concept of formation in auto-biographical approach
title_full About the concept of formation in auto-biographical approach
title_fullStr About the concept of formation in auto-biographical approach
title_full_unstemmed About the concept of formation in auto-biographical approach
title_sort About the concept of formation in auto-biographical approach
author Bragança, Inês Ferreira de Souza
author_facet Bragança, Inês Ferreira de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bragança, Inês Ferreira de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv formation
auto-biographical approach
experiential learning
identitarian processes
formação
abordagem (auto)biográfica
aprendizagem experiencial
processos identitários
topic formation
auto-biographical approach
experiential learning
identitarian processes
formação
abordagem (auto)biográfica
aprendizagem experiencial
processos identitários
description The present article has its focus on the study of the concept of formation on an auto-biographical approach context. In the educational field we have noticed that, far beyond the contribution in the investigation processes, the specificity of the mentioned perspective is reputedly placed by its potential former. We aim, thus, throughout the text, to rouse reflections on formation senses, firstly detaching the concept through a review of the literature and, secondly, presenting possible articulations regarding experiential learning and identitarian processes which, in a recurrent way, have mutual relationship with formation in the mentioned literature.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700/6352
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and Training
Educação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y Formación
Educação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743458897920