Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832 |
Resumo: | This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information. |
id |
PUC_RS-18_f5fa2c353ebcbf38d54babce8b71b893 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29832 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysisConsideraciones de naturaleza epistemológica sobre el análisis textual discursivoConsiderações de natureza epistemológica sobre a análise textual discursivadiscursive textual analysisqualitative researcheducationscience education.análise textual discursivapesquisa qualitativaeducaçãoeducação em ciências.análisis textual discursivoinvestigación cualitativaeducacióneducación en ciencias.This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information.Este trabajo examina cómo el análisis textual discursivo puede ser caracterizado en las discusiones epistemológicas asociadas a la posibilidad del conocimiento. Se señala que hay presupuestos teóricos en el análisis textual discursivo, en la cualidad de un procedimiento analítico, que lo distancian de una perspectiva relativista. Se averigua, por lo tanto, la necesidad de que las investigaciones en Educación en Ciencias, en particular, y en Educación, en general, que adoptan ese procedimiento analítico, se apoyen en interlocutores teóricos que se alejan igualmente del relativismo. Esta apelación es coherente con la idea de reconocer el análisis textual discursivo como un procedimiento analítico, pero sin reducir éste a un mero conjunto de pasos a ser seguidos en el análisis de informaciones cualitativas.Este trabalho examina como a análise textual discursiva pode ser caracterizada nas discussões epistemológicas associadas à possibilidade do conhecimento. Sinaliza-se que há pressupostos teóricos na análise textual discursiva, na qualidade de um procedimento analítico, que a distanciam de uma perspectiva relativista. Por conseguinte, averigua-se a necessidade de as pesquisas em Educação em Ciências, em particular, e em Educação, em geral, que adotam esse procedimento analítico, apoiarem-se em interlocutores teóricos que se afastem igualmente do relativismo. Essa defesa é coerente com a ideia de reconhecer a análise textual discursiva como um procedimento analítico, mas sem reduzi-lo a um puro conjunto de passos a serem seguidos na análise de informações qualitativas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2983210.15448/1981-2582.2020.1.29832Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e29832Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e29832Educação; v. 43 n. 1 (2020); e298321981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832/19637Copyright (c) 2020 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Fábio Peres2021-09-14T18:25:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29832Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:25:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis Consideraciones de naturaleza epistemológica sobre el análisis textual discursivo Considerações de natureza epistemológica sobre a análise textual discursiva |
title |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
spellingShingle |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis Gonçalves, Fábio Peres discursive textual analysis qualitative research education science education. análise textual discursiva pesquisa qualitativa educação educação em ciências. análisis textual discursivo investigación cualitativa educación educación en ciencias. |
title_short |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
title_full |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
title_fullStr |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
title_full_unstemmed |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
title_sort |
Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis |
author |
Gonçalves, Fábio Peres |
author_facet |
Gonçalves, Fábio Peres |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Fábio Peres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
discursive textual analysis qualitative research education science education. análise textual discursiva pesquisa qualitativa educação educação em ciências. análisis textual discursivo investigación cualitativa educación educación en ciencias. |
topic |
discursive textual analysis qualitative research education science education. análise textual discursiva pesquisa qualitativa educação educação em ciências. análisis textual discursivo investigación cualitativa educación educación en ciencias. |
description |
This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832 10.15448/1981-2582.2020.1.29832 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2020.1.29832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832/19637 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e29832 Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e29832 Educação; v. 43 n. 1 (2020); e29832 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2020.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745388277760 |