Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Fábio Peres
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832
Resumo: This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information.
id PUC_RS-18_f5fa2c353ebcbf38d54babce8b71b893
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29832
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Epistemological nature considerations about the discursive textual analysisConsideraciones de naturaleza epistemológica sobre el análisis textual discursivoConsiderações de natureza epistemológica sobre a análise textual discursivadiscursive textual analysisqualitative researcheducationscience education.análise textual discursivapesquisa qualitativaeducaçãoeducação em ciências.análisis textual discursivoinvestigación cualitativaeducacióneducación en ciencias.This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information.Este trabajo examina cómo el análisis textual discursivo puede ser caracterizado en las discusiones epistemológicas asociadas a la posibilidad del conocimiento. Se señala que hay presupuestos teóricos en el análisis textual discursivo, en la cualidad de un procedimiento analítico, que lo distancian de una perspectiva relativista. Se averigua, por lo tanto, la necesidad de que las investigaciones en Educación en Ciencias, en particular, y en Educación, en general, que adoptan ese procedimiento analítico, se apoyen en interlocutores teóricos que se alejan igualmente del relativismo. Esta apelación es coherente con la idea de reconocer el análisis textual discursivo como un procedimiento analítico, pero sin reducir éste a un mero conjunto de pasos a ser seguidos en el análisis de informaciones cualitativas.Este trabalho examina como a análise textual discursiva pode ser caracterizada nas discussões epistemológicas associadas à possibilidade do conhecimento. Sinaliza-se que há pressupostos teóricos na análise textual discursiva, na qualidade de um procedimento analítico, que a distanciam de uma perspectiva relativista. Por conseguinte, averigua-se a necessidade de as pesquisas em Educação em Ciências, em particular, e em Educação, em geral, que adotam esse procedimento analítico, apoiarem-se em interlocutores teóricos que se afastem igualmente do relativismo. Essa defesa é coerente com a ideia de reconhecer a análise textual discursiva como um procedimento analítico, mas sem reduzi-lo a um puro conjunto de passos a serem seguidos na análise de informações qualitativas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2983210.15448/1981-2582.2020.1.29832Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e29832Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e29832Educação; v. 43 n. 1 (2020); e298321981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832/19637Copyright (c) 2020 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Fábio Peres2021-09-14T18:25:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29832Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:25:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
Consideraciones de naturaleza epistemológica sobre el análisis textual discursivo
Considerações de natureza epistemológica sobre a análise textual discursiva
title Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
spellingShingle Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
Gonçalves, Fábio Peres
discursive textual analysis
qualitative research
education
science education.
análise textual discursiva
pesquisa qualitativa
educação
educação em ciências.
análisis textual discursivo
investigación cualitativa
educación
educación en ciencias.
title_short Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
title_full Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
title_fullStr Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
title_full_unstemmed Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
title_sort Epistemological nature considerations about the discursive textual analysis
author Gonçalves, Fábio Peres
author_facet Gonçalves, Fábio Peres
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Fábio Peres
dc.subject.por.fl_str_mv discursive textual analysis
qualitative research
education
science education.
análise textual discursiva
pesquisa qualitativa
educação
educação em ciências.
análisis textual discursivo
investigación cualitativa
educación
educación en ciencias.
topic discursive textual analysis
qualitative research
education
science education.
análise textual discursiva
pesquisa qualitativa
educação
educação em ciências.
análisis textual discursivo
investigación cualitativa
educación
educación en ciencias.
description This paper examines how the discursive textual analysis can be characterized in epistemological discussions associated with the possibility of knowledge. It indicates that there are theoretical assumptions in the discursive textual analysis, in the quality of an analysis method, that distances itself of a relativistic perspective. Therefore, this ascertains the need for research on Scientific Education, in particular, and research in Education in general, which adopt this method, support in theoretical interlocutors that depart also of relativism. This defense is consistent with the idea of recognizing the discursive textual analysis as an analytical method, but without reducing it to a pure set of steps to be followed in the analysis of qualitative information.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832
10.15448/1981-2582.2020.1.29832
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2020.1.29832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29832/19637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 43 No. 1 (2020); e29832
Educação; Vol. 43 Núm. 1 (2020); e29832
Educação; v. 43 n. 1 (2020); e29832
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2020.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745388277760