Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros, Dênis Moura de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40107
Resumo: When we draw a profile of contemporary Brazilian authors who have published collections of tales in the last thirty years, we perceive a range of names. In this way, we cut out a list of the winners of the Jabuti Prize from 1990 to 2020, so that we can draw a profile of these writers. We realized, then, that the only black woman to win the award in these thirty years was Conceição Evaristo (1946- ). Dismissing the argument that black women have not published, we confronted the canonical profile with the collection Cadernos Negros (FIGUEIREDO, 2009), listed several names, among them, Conceição itself. Also, realizing that the aesthetics of these black writers permeates other questions and, in an attempt to “listen to” them (KILOMBA, 2019; SPIVAK, 2010), we listed the concept of escrevivência (EVARISTO, 2005, 2007; FERREIRA, 2013) and Afrofeminine literature (SANTIAGO, 2012) to analyze four short stories by the gaucho author Maria Helena Vargas da Siveira (1940-2009): “Rondas” and “Filosofia da farofa”, published in O sol de Fevereiro (1991); and “Iniciação” and “Barro duro do Laranjal”, published in Odara: Fantasia e realidade (1993).
id PUC_RS-19_06a426330f078c509eb7a2add976c78b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40107
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)Disonancia en el cuento brasileño contemporáneo de la autoría femenina: Escrevivência en los cuentos de Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)Dissonância no conto brasileiro contemporâneo de autoria feminina: Escrevivência nos contos de Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)EscrevivênciaAfrofeminine literaturaHelena do SulEscrevivênciaLiteratura afrofemininaHelena do SulEscrevivênciaLiteratura afrofeminiaHelena do SulWhen we draw a profile of contemporary Brazilian authors who have published collections of tales in the last thirty years, we perceive a range of names. In this way, we cut out a list of the winners of the Jabuti Prize from 1990 to 2020, so that we can draw a profile of these writers. We realized, then, that the only black woman to win the award in these thirty years was Conceição Evaristo (1946- ). Dismissing the argument that black women have not published, we confronted the canonical profile with the collection Cadernos Negros (FIGUEIREDO, 2009), listed several names, among them, Conceição itself. Also, realizing that the aesthetics of these black writers permeates other questions and, in an attempt to “listen to” them (KILOMBA, 2019; SPIVAK, 2010), we listed the concept of escrevivência (EVARISTO, 2005, 2007; FERREIRA, 2013) and Afrofeminine literature (SANTIAGO, 2012) to analyze four short stories by the gaucho author Maria Helena Vargas da Siveira (1940-2009): “Rondas” and “Filosofia da farofa”, published in O sol de Fevereiro (1991); and “Iniciação” and “Barro duro do Laranjal”, published in Odara: Fantasia e realidade (1993).Cuando dibujamos un perfil de autores brasileños contemporáneos que han publicado colecciones de cuentos en los últimos treinta años, percibimos una variedad de nombres. De esta manera, hemos recortado una lista de los ganadores del premio Jabuti de 1990 a 2020, para que podamos dibujar un perfil de estos escritores. Nos dimos cuenta, entonces, de que la única mujer negra en ganar el premio en estos treinta años fue Conceiáo Evaristo (1946- ). Descartando el argumento de que las mujeres negras no han publicado, nos enfrentamos al perfil canónico con la colección Cadernos Negros (FIGUEIREDO, 2009), en qué enumeramos varios nombres, entre ellos, la propia Conceição. Además, darse cuenta de que la estética de estos escritores negros impregna otras preguntas y, en un intento de “escucharlas” (KILOMBA, 2019; SPIVAK, 2010), enumeramos el concepto de escrevivência (EVARISTO, 2005, 2007; FERREIRA, 2013) y literatura afrofeminina (SANTIAGO, 2012) para analizar cuatro cuentos de la autora gaucha Maria Helena Vargas da Siveira (1940-2009): “Rondas” y “Filosofia da farofa”, publicados en O sol de Fevereiro (1991); y “Iniciação” y “Barro duro do Laranjal”, publicados en Odara: Fantasía e realidade (1993).Ao traçarmos um perfil das autoras brasileiras contemporâneas que publicaram coletâneas de contos nos últimos trinta anos, percebemos uma gama de nomes. Dessa maneira, recortamos uma lista das vencedoras do prêmio Jabuti de 1990 a 2020 para, então, delineamos um perfil dessas escritoras. Notamos, então, que a única mulher negra a vencer a premiação nesses trinta anos foi Conceição Evaristo (1946- ). Descartando o argumento de que as mulheres negras não têm publicado, confrontamos o perfil canônico com a coletânea Cadernos Negros (FIGUEIREDO, 2009), elencando vários nomes, dentre eles, a própria Conceição. Ainda, percebendo que a estética dessas escritoras negras perpassa outras questões e, na tentativa de “ouvi-las” (KILOMBA, 2019; SPIVAK, 2010), elencamos o conceito de escrevivência (EVARISTO, 2005, 2007; FERREIRA, 2013) e de literatura afrofeminina (SANTIAGO, 2012) para analisarmos quatro contos da autora gaúcha Maria Helena Vargas da Siveira (1940-2009): “Rondas” e “Filosofia da farofa”, publicados em O sol de fevereiro (1991); e “Iniciação” e “Barro duro do Laranjal”, publicados em Odara: Fantasia e realidade (1993).Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/4010710.15448/1984-7726.2021.2.40107Letras de Hoje; Vol. 56 No. 2 (2021); 191-203Letras de Hoje; Vol. 56 Núm. 2 (2021); 191-203Letras de Hoje; v. 56 n. 2 (2021); 191-2031984-77260101-333510.15448/1984-7726.2021.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40107/27132Copyright (c) 2021 Letras de Hojehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Dênis Moura de 2021-11-09T20:36:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40107Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-11-09T20:36:20Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
Disonancia en el cuento brasileño contemporáneo de la autoría femenina: Escrevivência en los cuentos de Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
Dissonância no conto brasileiro contemporâneo de autoria feminina: Escrevivência nos contos de Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
title Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
spellingShingle Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
Quadros, Dênis Moura de
Escrevivência
Afrofeminine literatura
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminina
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminia
Helena do Sul
title_short Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
title_full Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
title_fullStr Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
title_full_unstemmed Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
title_sort Dissonance in Contemporary Brazilian tale of female authorship: Escrevivência in the tales of Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009)
author Quadros, Dênis Moura de
author_facet Quadros, Dênis Moura de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros, Dênis Moura de
dc.subject.por.fl_str_mv Escrevivência
Afrofeminine literatura
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminina
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminia
Helena do Sul
topic Escrevivência
Afrofeminine literatura
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminina
Helena do Sul
Escrevivência
Literatura afrofeminia
Helena do Sul
description When we draw a profile of contemporary Brazilian authors who have published collections of tales in the last thirty years, we perceive a range of names. In this way, we cut out a list of the winners of the Jabuti Prize from 1990 to 2020, so that we can draw a profile of these writers. We realized, then, that the only black woman to win the award in these thirty years was Conceição Evaristo (1946- ). Dismissing the argument that black women have not published, we confronted the canonical profile with the collection Cadernos Negros (FIGUEIREDO, 2009), listed several names, among them, Conceição itself. Also, realizing that the aesthetics of these black writers permeates other questions and, in an attempt to “listen to” them (KILOMBA, 2019; SPIVAK, 2010), we listed the concept of escrevivência (EVARISTO, 2005, 2007; FERREIRA, 2013) and Afrofeminine literature (SANTIAGO, 2012) to analyze four short stories by the gaucho author Maria Helena Vargas da Siveira (1940-2009): “Rondas” and “Filosofia da farofa”, published in O sol de Fevereiro (1991); and “Iniciação” and “Barro duro do Laranjal”, published in Odara: Fantasia e realidade (1993).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40107
10.15448/1984-7726.2021.2.40107
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40107
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2021.2.40107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40107/27132
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 56 No. 2 (2021); 191-203
Letras de Hoje; Vol. 56 Núm. 2 (2021); 191-203
Letras de Hoje; v. 56 n. 2 (2021); 191-203
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2021.2
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782664105984