Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Basso, Fabiane Puntel
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Piccolo, Luciane Rosa, Miná, Camila Schorr, de Salles, Jerusa Fumagalli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32519
Resumo: The aim of this paper is to present the instrument AFLeT (Textual Reading Fluency Assessment) and one of its validity studies (correlation with other tests that evaluate theoretically related constructs). The instrument main characteristic is its comprehensiveness of reading evaluation, once the AFLeT covers reading fluency in all its dimensions, i.e. the processing of decoding, prosody, speed, and reading comprehension. The normative sample was composed of 200 Brazilian children from 7 to 10 years old, students from 2nd to the 4th year of the Elementary School in public and private schools in Rio Grande do Sul. The results of one of the psychometric studies have shown that the scores in AFLeT are significantly correlated with performance in tasks that measure concepts theoretically related to reading fluency (reading of words and pseudowords and rapid serial naming).
id PUC_RS-19_29a734ba84a6f8d1931c8cb85a7afa8a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32519
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehensionInstrumento de Evaluación de la Fluencia de Lectura Textual: da decodificación a la comprensión de lecturaInstrumento de Avaliação da Fluência de Leitura Textual: da decodificação à compreensão de leituraReading assessment. Reading fluency. Validity study.Evaluación de lectura. Fluencia de lectura. Estudio de validez.Avaliação de leitura. Fluência de leitura. Estudo de validade.The aim of this paper is to present the instrument AFLeT (Textual Reading Fluency Assessment) and one of its validity studies (correlation with other tests that evaluate theoretically related constructs). The instrument main characteristic is its comprehensiveness of reading evaluation, once the AFLeT covers reading fluency in all its dimensions, i.e. the processing of decoding, prosody, speed, and reading comprehension. The normative sample was composed of 200 Brazilian children from 7 to 10 years old, students from 2nd to the 4th year of the Elementary School in public and private schools in Rio Grande do Sul. The results of one of the psychometric studies have shown that the scores in AFLeT are significantly correlated with performance in tasks that measure concepts theoretically related to reading fluency (reading of words and pseudowords and rapid serial naming).El objetivo de este artículo es presentar el instrumento AFLeT (Evaluación de fluidez de lectura textual) y uno de los estudios de validez del instrumento (basado en la correlación con otras pruebas que evalúan constructos teóricamente relacionados). Su principal característica es el alcance en la evaluación de la lectura, que considera tanto la fluidez de lectura en todas sus dimensiones, desde el procesamiento de la decodificación, prosodia y velocidad, en cuanto a comprensión de lectura. La muestra normativa fue compuesta de 200 niños brasileños, con edades entre 7 y 10 años, estudiantes de 2º al 4º año escolar de la Enseñanza Fundamental de escuelas públicas y privadas de Rio Grande do Sul. Los resultados de uno de los estudios psicométricos mostraron que los puntajes en el AFLeT están significativamente correlacionados con el desempeño en tareas que miden conceptos teóricamente relacionados con la fluencia de lectura (lectura de palabras / pseudopalabras aisladas y nombramiento seriado rápido).O objetivo deste artigo é apresentar o instrumento AFLeT (Avaliação de Fluência de Leitura Textual) e um dos estudos de validade do instrumento (baseado na correlação com outros testes que avaliam construtos teoricamente relacionados). A sua principal característica é a abrangência na avaliação da leitura, que considera tanto a fluência de leitura em todas as suas dimensões, desde o processamento da decodificação, prosódia e velocidade, quanto a compreensão de leitura. A amostra normativa foi composta de 200 crianças brasileiras, com idades entre 7 e 10 anos, estudantes do 2º ao 4º ano escolar do Ensino Fundamental de escolas públicas e privadas do Rio Grande do Sul. Os resultados de um dos estudos psicométricos mostraram que os escores no AFLeT estão significativamente correlacionados com o desempenho em tarefas que medem conceitos teoricamente relacionados à fluência de leitura (leitura de palavras/pseudopalavras isoladas e nomeação seriada rápida).Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3251910.15448/1984-7726.2019.2.32519Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 146-153Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 146-153Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 146-1531984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32519/19044Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBasso, Fabiane PuntelPiccolo, Luciane RosaMiná, Camila Schorrde Salles, Jerusa Fumagalli2020-01-27T21:12:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32519Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-27T21:12:06Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
Instrumento de Evaluación de la Fluencia de Lectura Textual: da decodificación a la comprensión de lectura
Instrumento de Avaliação da Fluência de Leitura Textual: da decodificação à compreensão de leitura
title Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
spellingShingle Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
Basso, Fabiane Puntel
Reading assessment. Reading fluency. Validity study.
Evaluación de lectura. Fluencia de lectura
. Estudio de validez.
Avaliação de leitura. Fluência de leitura. Estudo de validade.
title_short Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
title_full Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
title_fullStr Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
title_full_unstemmed Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
title_sort Textual Reading Fluency Assessment Tool: from decoding to reading comprehension
author Basso, Fabiane Puntel
author_facet Basso, Fabiane Puntel
Piccolo, Luciane Rosa
Miná, Camila Schorr
de Salles, Jerusa Fumagalli
author_role author
author2 Piccolo, Luciane Rosa
Miná, Camila Schorr
de Salles, Jerusa Fumagalli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Basso, Fabiane Puntel
Piccolo, Luciane Rosa
Miná, Camila Schorr
de Salles, Jerusa Fumagalli
dc.subject.por.fl_str_mv Reading assessment. Reading fluency. Validity study.
Evaluación de lectura. Fluencia de lectura
. Estudio de validez.
Avaliação de leitura. Fluência de leitura. Estudo de validade.
topic Reading assessment. Reading fluency. Validity study.
Evaluación de lectura. Fluencia de lectura
. Estudio de validez.
Avaliação de leitura. Fluência de leitura. Estudo de validade.
description The aim of this paper is to present the instrument AFLeT (Textual Reading Fluency Assessment) and one of its validity studies (correlation with other tests that evaluate theoretically related constructs). The instrument main characteristic is its comprehensiveness of reading evaluation, once the AFLeT covers reading fluency in all its dimensions, i.e. the processing of decoding, prosody, speed, and reading comprehension. The normative sample was composed of 200 Brazilian children from 7 to 10 years old, students from 2nd to the 4th year of the Elementary School in public and private schools in Rio Grande do Sul. The results of one of the psychometric studies have shown that the scores in AFLeT are significantly correlated with performance in tasks that measure concepts theoretically related to reading fluency (reading of words and pseudowords and rapid serial naming).
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32519
10.15448/1984-7726.2019.2.32519
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32519
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.2.32519
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32519/19044
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 146-153
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 146-153
Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 146-153
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.2
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782084243456