To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rothman, Jason
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Iverson, Michael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742
Resumo: In light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups.
id PUC_RS-19_9dfba0b88628c026a290863b201222c8
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9742
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) PortugueseFlexionar ou não flexionar, eis a questão: infinitivos no Português como segunda língua (L2)L2 acquisitioninflected infinitivesNull Subject ParameterAquisição de L2infinitivos flexionadosParâmetro do Sujeito NuloIn light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups.À luz de previsões feitas por duas abordagens concorrentes na aquisição de L2 por adultos – Acesso Total (FA, Full Access) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) e Traços Malsucedidos (FF, Failed Features) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – o presente estudo examina a aquisição de infinitivos flexionados por adultos aprendizes de português como L2, falantes nativos de inglês e bilíngues de espanhol/inglês. A aquisição total semelhante ao nativo de infinitivos flexionados requer a reconfiguração de um parâmetro sintático (o Parâmetro do Sujeito Nulo) e um parâmetro morfológico (o Parâmetro-Infl) para esses aprendizes. Como as abordagens FF sustentam um período pós-crítico de insucesso na aquisição de novos traços na L2, ausentes na L1, prevê-se que a aquisição típica da língua alvo não seja possível. Por outro lado, as abordagens FA, que sustentam a possibilidade da reconfiguração dos parâmetros nos adultos, preveem que a competência nativa de infinitivos flexionados seja alcançável, mas não inevitável. Os dados que apresentamos apoiam as abordagens FA, e demonstram que os adultos aprendizes avançados alcançam um conhecimento interpretativo dos infinitivos flexionados do português semelhante ao de nativos. Também consideramos o papel da transferência da L1 e as implicações possíveis, já que diferem para ambos os grupos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742Letras de Hoje; Vol. 46 No. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43Letras de Hoje; Vol. 46 Núm. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43Letras de Hoje; v. 46 n. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-431984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742/6669Rothman, JasonIverson, Michaelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-01T19:11:22Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9742Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-01T19:11:22Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
Flexionar ou não flexionar, eis a questão: infinitivos no Português como segunda língua (L2)
title To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
spellingShingle To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
Rothman, Jason
L2 acquisition
inflected infinitives
Null Subject Parameter
Aquisição de L2
infinitivos flexionados
Parâmetro do Sujeito Nulo
title_short To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
title_full To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
title_fullStr To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
title_full_unstemmed To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
title_sort To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
author Rothman, Jason
author_facet Rothman, Jason
Iverson, Michael
author_role author
author2 Iverson, Michael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rothman, Jason
Iverson, Michael
dc.subject.por.fl_str_mv L2 acquisition
inflected infinitives
Null Subject Parameter
Aquisição de L2
infinitivos flexionados
Parâmetro do Sujeito Nulo
topic L2 acquisition
inflected infinitives
Null Subject Parameter
Aquisição de L2
infinitivos flexionados
Parâmetro do Sujeito Nulo
description In light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742/6669
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 46 No. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43
Letras de Hoje; Vol. 46 Núm. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43
Letras de Hoje; v. 46 n. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774873186304