To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742 |
Resumo: | In light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups. |
id |
PUC_RS-19_9dfba0b88628c026a290863b201222c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9742 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) PortugueseFlexionar ou não flexionar, eis a questão: infinitivos no Português como segunda língua (L2)L2 acquisitioninflected infinitivesNull Subject ParameterAquisição de L2infinitivos flexionadosParâmetro do Sujeito NuloIn light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups.À luz de previsões feitas por duas abordagens concorrentes na aquisição de L2 por adultos – Acesso Total (FA, Full Access) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) e Traços Malsucedidos (FF, Failed Features) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – o presente estudo examina a aquisição de infinitivos flexionados por adultos aprendizes de português como L2, falantes nativos de inglês e bilíngues de espanhol/inglês. A aquisição total semelhante ao nativo de infinitivos flexionados requer a reconfiguração de um parâmetro sintático (o Parâmetro do Sujeito Nulo) e um parâmetro morfológico (o Parâmetro-Infl) para esses aprendizes. Como as abordagens FF sustentam um período pós-crítico de insucesso na aquisição de novos traços na L2, ausentes na L1, prevê-se que a aquisição típica da língua alvo não seja possível. Por outro lado, as abordagens FA, que sustentam a possibilidade da reconfiguração dos parâmetros nos adultos, preveem que a competência nativa de infinitivos flexionados seja alcançável, mas não inevitável. Os dados que apresentamos apoiam as abordagens FA, e demonstram que os adultos aprendizes avançados alcançam um conhecimento interpretativo dos infinitivos flexionados do português semelhante ao de nativos. Também consideramos o papel da transferência da L1 e as implicações possíveis, já que diferem para ambos os grupos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742Letras de Hoje; Vol. 46 No. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43Letras de Hoje; Vol. 46 Núm. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43Letras de Hoje; v. 46 n. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-431984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742/6669Rothman, JasonIverson, Michaelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-01T19:11:22Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9742Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-01T19:11:22Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese Flexionar ou não flexionar, eis a questão: infinitivos no Português como segunda língua (L2) |
title |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
spellingShingle |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese Rothman, Jason L2 acquisition inflected infinitives Null Subject Parameter Aquisição de L2 infinitivos flexionados Parâmetro do Sujeito Nulo |
title_short |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
title_full |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
title_fullStr |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
title_full_unstemmed |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
title_sort |
To inflect or not to inflect is the question indeed: infinitives in second language (L2) Portuguese |
author |
Rothman, Jason |
author_facet |
Rothman, Jason Iverson, Michael |
author_role |
author |
author2 |
Iverson, Michael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rothman, Jason Iverson, Michael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
L2 acquisition inflected infinitives Null Subject Parameter Aquisição de L2 infinitivos flexionados Parâmetro do Sujeito Nulo |
topic |
L2 acquisition inflected infinitives Null Subject Parameter Aquisição de L2 infinitivos flexionados Parâmetro do Sujeito Nulo |
description |
In light of the predictions of two competing approaches to adult L2 acquisition – Full Access (FA) (e.g., White 1989, 2003; Schwartz & Sprouse 1996) and Failed Features (FF) (e.g., Hawkins & Chan 1997; Liceras & Díaz, 1999) – the present study examines the acquisition of inflected infinitives by English and Spanish/English bilingual adult learners of L2 Portuguese. Target-like acquisition of inflected infinitives requires the resetting of both a syntactic parameter (the Null Subject Parameter) and a morphological parameter (the Infl-parameter) for these learners. Since FF approaches maintain a post-critical period failure to acquire new L2 features lacking from the L1, target-like acquisition is predicted to not be possible. Conversely, FA approaches, which maintain adult parameter resetting is possible, predict that native-like competence of inflected infinitives is attainable, but not inevitably so. The data we present support FA approaches, demonstrating that advanced adult learners achieve native-like interpretative knowledge of Portuguese inflected infinitives. We also consider the role of L1 transfer and its possible implications, as they differ for both groups. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9742/6669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 46 No. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43 Letras de Hoje; Vol. 46 Núm. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43 Letras de Hoje; v. 46 n. 3 (2011): Sobre Aquisição da Linguagem; 28-43 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128774873186304 |