The use of drawing as communication in aphasias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Maria Cristina de Almeida Freitas
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bisso, Marlise, Braga, Adrian Conci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9585
Resumo: Aphasia is a language disorder caused by neurological diseases. It affects language in written and oral aspects. This paper aims to analyze drawings used by aphasics as written communication. Eight aphasic participants were asked to write four words and one sentence derived from a picture shown. The results were the following: three participants did not show any disturbance in production and were able to understand the oral request; two participants did drawings only; two others produced both drawings and written answers; one of them only wrote, without drawing. The data brought by the study consolidate the idea of a (re)signification of the language used by this population.
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spelling The use of drawing as communication in aphasiasO uso do desenho como comunicação nas afasiasAphasiaWritingLanguageDiscourseAfasiaEscritaLinguagemDiscursoLinguagemAphasia is a language disorder caused by neurological diseases. It affects language in written and oral aspects. This paper aims to analyze drawings used by aphasics as written communication. Eight aphasic participants were asked to write four words and one sentence derived from a picture shown. The results were the following: three participants did not show any disturbance in production and were able to understand the oral request; two participants did drawings only; two others produced both drawings and written answers; one of them only wrote, without drawing. The data brought by the study consolidate the idea of a (re)signification of the language used by this population.A afasia é uma perturbação que atinge a linguagem dos sujeitos acometidos por afecções neurológicas em diferentes níveis linguísticos, tanto na oralidade quanto na escrita. Este artigo busca referenciar o desenho utilizado por sujeitos afásicos como comunicação escrita, sob a ótica do discurso. Foi solicitado a oito sujeitos afásicos que escrevessem quatro palavras a partir da sua imagem e uma frase por pedido oral. Os resultados foram de: três sujeitos não apresentando qualquer produção, evidenciando comprometimento na compreensão da ordem; dois realizando desenhos; dois com desenhos e escrita; e um somente escrita. Os dados encontrados consolidam a ideia de (re)significação da linguagem utilizada por estes sujeitos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionlinguisticaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9585Letras de Hoje; Vol. 47 No. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 39-44Letras de Hoje; Vol. 47 Núm. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 39-44Letras de Hoje; v. 47 n. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 39-441984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9585/7419Cardoso, Maria Cristina de Almeida FreitasBisso, MarliseBraga, Adrian Conciinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-07T14:34:27Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9585Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-07T14:34:27Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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