Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Avelino Romero
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242
Resumo: This investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances.
id PUC_RS-20_ddb58179e3f3471e39bed93b4c8091ec
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40242
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)Onde está ela? Música e (in)visibilidades femeninas en la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)Onde está ela? Música e (in)visibilidades femininas nas páginas d’A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)MusicVisibilitiesWomen's PressMúsicaVisibilidadesPrensa FemeninaMúsicaVisibilidadesImprensa FemininaThis investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances.Esta investigación parte del analisis de dos polcas publicadas como suplementos musicales de la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904), la primera de las cuales por un compositor de renombre y la otra anónima, con que se puede considerar la posible autoría femenina por detras del anonimato. La música como objecto y como tema es contextualizada en la propia revista, dialogandose con artigos y narrativas y con el lenguaje visual de la misma. Partiendose del concepto de imagéité propusto por Jacques Rancière, se propone la discusión de la articulação entre lo visible y lo legible, al que se soma lo audible, tomandose en cuenta las 29 composiciones musicales allí publicadas. En seguida se considera el tema de las visibilidades femeninas, entendidas a partir de las representaciones de figuras de mujeres en las tapas de algunas de las partituras y de la exposición pública de las compositoras de siete músicas. Se discute también la invisibilização posterior dessas mulheres, tomando-se por base a crítica feminista à musicología tradicional, que hiperdimensiona el repertorio “serio” en detrimento de las danzas de salón.O estudo parte da análise de duas polcas publicadas como suplementos musicais da revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904), uma por um compositor de renome e outra anônima, base para se especular sobre a possível autoria feminina por trás do anonimato. A música como objeto e como tema é contextualizada na própria revista, em diálogo com artigos e narrativas e com a linguagem visual da mesma. Partindo-se do conceito de imagéité proposto por Jacques Rancière, discute-se a articulação entre o visível e o legível, ao que se soma o audível, tendo em conta as 29 composições ali publicadas. Em seguida aborda-se o tema das visibilidades femininas, entendidas a partir das representações de figuras de mulheres nas capas de algumas das partituras e da exposição pública das compositoras de sete músicas. Discute-se também a invisibilização posterior dessas mulheres, tomando-se por base a crítica feminista à musicologia tradicional, que hiperdimensiona o repertório “sério” em detrimento das danças de salão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4024210.15448/1980-864X.2021.3.40242Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 3 (2021); e40242Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); e40242Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 3 (2021); e402421980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2021.3reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242/27194Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Avelino Romero2021-11-17T18:48:18Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40242Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2021-11-17T18:48:18Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
Onde está ela? Música e (in)visibilidades femeninas en la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
Onde está ela? Música e (in)visibilidades femininas nas páginas d’A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
title Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
spellingShingle Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
Pereira, Avelino Romero
Music
Visibilities
Women's Press
Música
Visibilidades
Prensa Femenina
Música
Visibilidades
Imprensa Feminina
title_short Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
title_full Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
title_fullStr Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
title_full_unstemmed Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
title_sort Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
author Pereira, Avelino Romero
author_facet Pereira, Avelino Romero
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Avelino Romero
dc.subject.por.fl_str_mv Music
Visibilities
Women's Press
Música
Visibilidades
Prensa Femenina
Música
Visibilidades
Imprensa Feminina
topic Music
Visibilities
Women's Press
Música
Visibilidades
Prensa Femenina
Música
Visibilidades
Imprensa Feminina
description This investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242
10.15448/1980-864X.2021.3.40242
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2021.3.40242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242/27194
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 3 (2021); e40242
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); e40242
Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 3 (2021); e40242
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2021.3
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128862254170112