Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242 |
Resumo: | This investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances. |
id |
PUC_RS-20_ddb58179e3f3471e39bed93b4c8091ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40242 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)Onde está ela? Música e (in)visibilidades femeninas en la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)Onde está ela? Música e (in)visibilidades femininas nas páginas d’A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)MusicVisibilitiesWomen's PressMúsicaVisibilidadesPrensa FemeninaMúsicaVisibilidadesImprensa FemininaThis investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances.Esta investigación parte del analisis de dos polcas publicadas como suplementos musicales de la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904), la primera de las cuales por un compositor de renombre y la otra anónima, con que se puede considerar la posible autoría femenina por detras del anonimato. La música como objecto y como tema es contextualizada en la propia revista, dialogandose con artigos y narrativas y con el lenguaje visual de la misma. Partiendose del concepto de imagéité propusto por Jacques Rancière, se propone la discusión de la articulação entre lo visible y lo legible, al que se soma lo audible, tomandose en cuenta las 29 composiciones musicales allí publicadas. En seguida se considera el tema de las visibilidades femeninas, entendidas a partir de las representaciones de figuras de mujeres en las tapas de algunas de las partituras y de la exposición pública de las compositoras de siete músicas. Se discute también la invisibilização posterior dessas mulheres, tomando-se por base a crítica feminista à musicología tradicional, que hiperdimensiona el repertorio “serio” en detrimento de las danzas de salón.O estudo parte da análise de duas polcas publicadas como suplementos musicais da revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904), uma por um compositor de renome e outra anônima, base para se especular sobre a possível autoria feminina por trás do anonimato. A música como objeto e como tema é contextualizada na própria revista, em diálogo com artigos e narrativas e com a linguagem visual da mesma. Partindo-se do conceito de imagéité proposto por Jacques Rancière, discute-se a articulação entre o visível e o legível, ao que se soma o audível, tendo em conta as 29 composições ali publicadas. Em seguida aborda-se o tema das visibilidades femininas, entendidas a partir das representações de figuras de mulheres nas capas de algumas das partituras e da exposição pública das compositoras de sete músicas. Discute-se também a invisibilização posterior dessas mulheres, tomando-se por base a crítica feminista à musicologia tradicional, que hiperdimensiona o repertório “sério” em detrimento das danças de salão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4024210.15448/1980-864X.2021.3.40242Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 3 (2021); e40242Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); e40242Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 3 (2021); e402421980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2021.3reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242/27194Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Avelino Romero2021-11-17T18:48:18Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40242Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2021-11-17T18:48:18Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) Onde está ela? Música e (in)visibilidades femeninas en la revista A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) Onde está ela? Música e (in)visibilidades femininas nas páginas d’A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
title |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
spellingShingle |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) Pereira, Avelino Romero Music Visibilities Women's Press Música Visibilidades Prensa Femenina Música Visibilidades Imprensa Feminina |
title_short |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
title_full |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
title_fullStr |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
title_full_unstemmed |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
title_sort |
Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) |
author |
Pereira, Avelino Romero |
author_facet |
Pereira, Avelino Romero |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Avelino Romero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music Visibilities Women's Press Música Visibilidades Prensa Femenina Música Visibilidades Imprensa Feminina |
topic |
Music Visibilities Women's Press Música Visibilidades Prensa Femenina Música Visibilidades Imprensa Feminina |
description |
This investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242 10.15448/1980-864X.2021.3.40242 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2021.3.40242 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/40242/27194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Avelino Romero Pereira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 3 (2021); e40242 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); e40242 Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 3 (2021); e40242 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2021.3 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128862254170112 |