Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Antonio José
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199
Resumo: Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise set
id PUC_SP-1_063c16bf70872cfb1fd03487c2edd9e2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11199
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Coelho, Sonia PittaBorges, Antonio José2016-04-27T16:58:14Z2007-11-292007-05-10Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise setNosso trabalho investiga se os tópicos polinômios e funções são arti-culados, em livros didáticos de Matemática destinados ao Ensino Médio bra-sileiro. Para tanto, pesquisamos o tema na literatura didática disponível, em documentos oficiais, em dissertações e teses defendidas no Brasil e em arti-gos de congressos internacionais. Nossa análise investigou três das onze coleções de Matemática aprovadas em 2005 pelo Programa Nacional do Li-vro para o Ensino Médio do Ministério da Educação e Cultura. Examinamos o tratamento expositivo e o corpo de exercícios dessas três coleções. Quanto ao tratamento expositivo, investigamos como os assuntos polinômios e fun-ção polinomial são tratados, e como são relacionados, se este for o caso. Quanto ao corpo de exercícios, buscamos observar se as coleções dão a cada exercício o tratamento de polinômio ou de função polinomial. Concluí-mos que duas das coleções não articulam os temas no tratamento expositivo nem no corpo de exercícios, enquanto que a terceira coleção esboça tal arti-culação no plano expositivo e desenvolve-a com algum detalhe em seu corpo de exercíciosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22114/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãopolinômiofunçãolivro didáticoensino-aprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Livros didaticosEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoPolinomiospolynomialfunctionmathematics textbookteaching and learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPolinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAntonio Jose Borges.pdf.txtAntonio Jose Borges.pdf.txtExtracted texttext/plain147658https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/3/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.txt09b086b9e7680257f6b1c398c9fe3b67MD53ORIGINALAntonio Jose Borges.pdfapplication/pdf555152https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/1/Antonio%20Jose%20Borges.pdf17c4a52f5a702f90eaf05a2c9bfedc8eMD51THUMBNAILAntonio Jose Borges.pdf.jpgAntonio Jose Borges.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3515https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/2/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpg9861eee1a1e1f570acaec36a90c82a20MD52handle/111992022-04-28 00:13:38.151oai:repositorio.pucsp.br:handle/11199Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:13:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
title Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
spellingShingle Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
Borges, Antonio José
polinômio
função
livro didático
ensino-aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Polinomios
polynomial
function
mathematics textbook
teaching and learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
title_full Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
title_fullStr Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
title_full_unstemmed Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
title_sort Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
author Borges, Antonio José
author_facet Borges, Antonio José
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Coelho, Sonia Pitta
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Antonio José
contributor_str_mv Coelho, Sonia Pitta
dc.subject.por.fl_str_mv polinômio
função
livro didático
ensino-aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Polinomios
topic polinômio
função
livro didático
ensino-aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Polinomios
polynomial
function
mathematics textbook
teaching and learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv polynomial
function
mathematics textbook
teaching and learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise set
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-11-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199
identifier_str_mv Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/3/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/1/Antonio%20Jose%20Borges.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/2/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 09b086b9e7680257f6b1c398c9fe3b67
17c4a52f5a702f90eaf05a2c9bfedc8e
9861eee1a1e1f570acaec36a90c82a20
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277830593249280