Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199 |
Resumo: | Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise set |
id |
PUC_SP-1_063c16bf70872cfb1fd03487c2edd9e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11199 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Coelho, Sonia PittaBorges, Antonio José2016-04-27T16:58:14Z2007-11-292007-05-10Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise setNosso trabalho investiga se os tópicos polinômios e funções são arti-culados, em livros didáticos de Matemática destinados ao Ensino Médio bra-sileiro. Para tanto, pesquisamos o tema na literatura didática disponível, em documentos oficiais, em dissertações e teses defendidas no Brasil e em arti-gos de congressos internacionais. Nossa análise investigou três das onze coleções de Matemática aprovadas em 2005 pelo Programa Nacional do Li-vro para o Ensino Médio do Ministério da Educação e Cultura. Examinamos o tratamento expositivo e o corpo de exercícios dessas três coleções. Quanto ao tratamento expositivo, investigamos como os assuntos polinômios e fun-ção polinomial são tratados, e como são relacionados, se este for o caso. Quanto ao corpo de exercícios, buscamos observar se as coleções dão a cada exercício o tratamento de polinômio ou de função polinomial. Concluí-mos que duas das coleções não articulam os temas no tratamento expositivo nem no corpo de exercícios, enquanto que a terceira coleção esboça tal arti-culação no plano expositivo e desenvolve-a com algum detalhe em seu corpo de exercíciosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22114/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãopolinômiofunçãolivro didáticoensino-aprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Livros didaticosEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoPolinomiospolynomialfunctionmathematics textbookteaching and learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPolinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAntonio Jose Borges.pdf.txtAntonio Jose Borges.pdf.txtExtracted texttext/plain147658https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/3/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.txt09b086b9e7680257f6b1c398c9fe3b67MD53ORIGINALAntonio Jose Borges.pdfapplication/pdf555152https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/1/Antonio%20Jose%20Borges.pdf17c4a52f5a702f90eaf05a2c9bfedc8eMD51THUMBNAILAntonio Jose Borges.pdf.jpgAntonio Jose Borges.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3515https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/2/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpg9861eee1a1e1f570acaec36a90c82a20MD52handle/111992022-04-28 00:13:38.151oai:repositorio.pucsp.br:handle/11199Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:13:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
title |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
spellingShingle |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos Borges, Antonio José polinômio função livro didático ensino-aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Polinomios polynomial function mathematics textbook teaching and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
title_full |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
title_fullStr |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
title_full_unstemmed |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
title_sort |
Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos |
author |
Borges, Antonio José |
author_facet |
Borges, Antonio José |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Coelho, Sonia Pitta |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Antonio José |
contributor_str_mv |
Coelho, Sonia Pitta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
polinômio função livro didático ensino-aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Polinomios |
topic |
polinômio função livro didático ensino-aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Livros didaticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Polinomios polynomial function mathematics textbook teaching and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
polynomial function mathematics textbook teaching and learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Our research investigates if the topics polynomials and functions are articulated, in Brazilian high school mathematics textbooks. We study the subject in the available literature, official documents, thesis defended in Brazil and international congress articles. Our analysis examines three among eleven Mathematics collections approved in 2005 by the National Textbook Program to High School of the Brazilian Ministry of Education and Culture. We take a nearer view of the expositive treatment and the set of exercises of these three collections. For the expositive treatment, we research how the topics polynomials and polynomial function are explained and related, if so. For the exercises, we seek to find if the collections give to each of them a polynomial or, instead, a polynomial-function treatment. We conclude that two of the three collections don t relate the topics neither in the expositive treat-ment nor in the set of exercises, while the third collection sketches such ar-ticulation in the expositive plane and slightly develops it in the exercise set |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-11-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199 |
identifier_str_mv |
Borges, Antonio José. Polinômios no ensino médio: uma investigação em livros didáticos. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/3/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/1/Antonio%20Jose%20Borges.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11199/2/Antonio%20Jose%20Borges.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
09b086b9e7680257f6b1c398c9fe3b67 17c4a52f5a702f90eaf05a2c9bfedc8e 9861eee1a1e1f570acaec36a90c82a20 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277830593249280 |