O cenário do m-learning no mercado brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trigo, Marcus Vinicius Arakaki
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174
Resumo: Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewed
id PUC_SP-1_0a2ae345dbac920ad32bffcbe5f5a219
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18174
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Alexandre Camposhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735691Y1Trigo, Marcus Vinicius Arakaki2016-04-29T14:23:35Z2015-05-042015-03-21Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewedPerante o crescimento constante da utilização de dispositivos móveis como smartphones e tablets em diversas tarefas do nosso cotidiano e a rápida evolução das tecnologias de informação e comunicação (TIC) que potencializam os processos de ensino e de aprendizagem, esta dissertação pesquisou as iniciativas de m-learning no cenário brasileiro de educação on-line. Durante a pesquisa foram analisadas bibliograficamente as experiências de utilização das tecnologias móveis no processo de ensino-aprendizagem e foi realizada uma pesquisa de campo com vinte e cinco instituições dos segmentos: farmacêutico, acadêmico, automobilístico, saúde, seguradora e financeiro, visando identificar como se deu a implementação, entender os perfis dos alunos (público-alvo), como o m-learning está sendo utilizado, quais as dificuldades encontradas, os resultados obtidos e os investimentos para implementar e manter os projetos m-learning. Também foi analisado um grande projeto de m-learning implementado com sucesso por uma empresa multinacional no mercado corporativo brasileiroapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/34966/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaEducação a DistânciaEADAmbiente Virtual de AprendizagemAVATecnologia da Informação e ComunicaçãoTICAprendizagem com dispositivos móveisMobilidadeE-learningM-learningU-learningCNPQ::ENGENHARIASO cenário do m-learning no mercado brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.txtMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.txtExtracted texttext/plain178391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/3/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.txt16ca9de49a88ce5b03cf4e2df8b27671MD53ORIGINALMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdfapplication/pdf2402743https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/1/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf301ceee9206e6ae7756e5d4dd5e77d2aMD51THUMBNAILMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.jpgMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/2/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/181742022-06-13 10:48:32.237oai:repositorio.pucsp.br:handle/18174Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-13T13:48:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O cenário do m-learning no mercado brasileiro
title O cenário do m-learning no mercado brasileiro
spellingShingle O cenário do m-learning no mercado brasileiro
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki
Educação a Distância
EAD
Ambiente Virtual de Aprendizagem
AVA
Tecnologia da Informação e Comunicação
TIC
Aprendizagem com dispositivos móveis
Mobilidade
E-learning
M-learning
U-learning
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short O cenário do m-learning no mercado brasileiro
title_full O cenário do m-learning no mercado brasileiro
title_fullStr O cenário do m-learning no mercado brasileiro
title_full_unstemmed O cenário do m-learning no mercado brasileiro
title_sort O cenário do m-learning no mercado brasileiro
author Trigo, Marcus Vinicius Arakaki
author_facet Trigo, Marcus Vinicius Arakaki
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Alexandre Campos
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735691Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Trigo, Marcus Vinicius Arakaki
contributor_str_mv Silva, Alexandre Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
EAD
Ambiente Virtual de Aprendizagem
AVA
Tecnologia da Informação e Comunicação
TIC
Aprendizagem com dispositivos móveis
Mobilidade
topic Educação a Distância
EAD
Ambiente Virtual de Aprendizagem
AVA
Tecnologia da Informação e Comunicação
TIC
Aprendizagem com dispositivos móveis
Mobilidade
E-learning
M-learning
U-learning
CNPQ::ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv E-learning
M-learning
U-learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS
description Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewed
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-05-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-03-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:23:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174
identifier_str_mv Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/3/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/1/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/2/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 16ca9de49a88ce5b03cf4e2df8b27671
301ceee9206e6ae7756e5d4dd5e77d2a
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796220316614656