O cenário do m-learning no mercado brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174 |
Resumo: | Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewed |
id |
PUC_SP-1_0a2ae345dbac920ad32bffcbe5f5a219 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18174 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Alexandre Camposhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735691Y1Trigo, Marcus Vinicius Arakaki2016-04-29T14:23:35Z2015-05-042015-03-21Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewedPerante o crescimento constante da utilização de dispositivos móveis como smartphones e tablets em diversas tarefas do nosso cotidiano e a rápida evolução das tecnologias de informação e comunicação (TIC) que potencializam os processos de ensino e de aprendizagem, esta dissertação pesquisou as iniciativas de m-learning no cenário brasileiro de educação on-line. Durante a pesquisa foram analisadas bibliograficamente as experiências de utilização das tecnologias móveis no processo de ensino-aprendizagem e foi realizada uma pesquisa de campo com vinte e cinco instituições dos segmentos: farmacêutico, acadêmico, automobilístico, saúde, seguradora e financeiro, visando identificar como se deu a implementação, entender os perfis dos alunos (público-alvo), como o m-learning está sendo utilizado, quais as dificuldades encontradas, os resultados obtidos e os investimentos para implementar e manter os projetos m-learning. Também foi analisado um grande projeto de m-learning implementado com sucesso por uma empresa multinacional no mercado corporativo brasileiroapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/34966/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaEducação a DistânciaEADAmbiente Virtual de AprendizagemAVATecnologia da Informação e ComunicaçãoTICAprendizagem com dispositivos móveisMobilidadeE-learningM-learningU-learningCNPQ::ENGENHARIASO cenário do m-learning no mercado brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.txtMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.txtExtracted texttext/plain178391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/3/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.txt16ca9de49a88ce5b03cf4e2df8b27671MD53ORIGINALMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdfapplication/pdf2402743https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/1/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf301ceee9206e6ae7756e5d4dd5e77d2aMD51THUMBNAILMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.jpgMarcus Vinicius Arakaki Trigo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/2/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/181742022-06-13 10:48:32.237oai:repositorio.pucsp.br:handle/18174Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-13T13:48:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
title |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
spellingShingle |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro Trigo, Marcus Vinicius Arakaki Educação a Distância EAD Ambiente Virtual de Aprendizagem AVA Tecnologia da Informação e Comunicação TIC Aprendizagem com dispositivos móveis Mobilidade E-learning M-learning U-learning CNPQ::ENGENHARIAS |
title_short |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
title_full |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
title_fullStr |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
title_full_unstemmed |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
title_sort |
O cenário do m-learning no mercado brasileiro |
author |
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki |
author_facet |
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Alexandre Campos |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735691Y1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki |
contributor_str_mv |
Silva, Alexandre Campos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância EAD Ambiente Virtual de Aprendizagem AVA Tecnologia da Informação e Comunicação TIC Aprendizagem com dispositivos móveis Mobilidade |
topic |
Educação a Distância EAD Ambiente Virtual de Aprendizagem AVA Tecnologia da Informação e Comunicação TIC Aprendizagem com dispositivos móveis Mobilidade E-learning M-learning U-learning CNPQ::ENGENHARIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
E-learning M-learning U-learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS |
description |
Due to the steady growth in use of mobile devices, such as smartphones and tablets, in people s everyday tasks and the development of information and communication technologies (ICT) that potentiate the teaching and learning processes, this dissertation has researched the initiatives of m-learning in the Brazilian distance education on-line scenario. During the research the use of mobile technologies experiences were bibliographically examined in teaching and learning process. Also, a field survey was carried out with twenty five institutions from the pharmaceutical, academic, automotive, health, insurance and financial segments to identify how was its implementation, understand the profiles of learners (target audience), how m-learning is being applied, what difficulties are encountered, the results obtained and the investments to implement and maintain the m-learning projects. A great project of m-learning successfully implemented by a multinational company in the Brazilian corporate market was also reviewed |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-05-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-03-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T14:23:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174 |
identifier_str_mv |
Trigo, Marcus Vinicius Arakaki. O cenário do m-learning no mercado brasileiro. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/3/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/1/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18174/2/Marcus%20Vinicius%20Arakaki%20Trigo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
16ca9de49a88ce5b03cf4e2df8b27671 301ceee9206e6ae7756e5d4dd5e77d2a cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277994329440256 |