A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544 |
Resumo: | Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this research |
id |
PUC_SP-1_0a8b7c290ddc0b9bc50137c94b4851d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26544 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maluf, Maria Reginahttp://lattes.cnpq.br/5305774332490934http://lattes.cnpq.br/4560678998646699Martins, Paula Palhas Amorim2022-07-08T19:38:35Z2022-07-08T19:38:35Z2022-05-27Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this researchA memória de trabalho (MT) é a nossa capacidade de manter e manipular informações temporariamente. O papel do armazenamento temporário de informações implica diretamente o desempenho de tarefas cognitivas complexas. A MT pode influenciar a vida diária de uma criança, pois está associada às habilidades acadêmicas, como leitura e matemática. Desse modo, pretende-se responder ao questionamento de qual o papel da MT como um componente da alfabetização. A presente dissertação tem como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura, para elucidar o que dizem as pesquisas recentes sobre a influência da MT na alfabetização. Tal proposta justifica-se a partir da noção de que estudos sobre habilidades cognitivas, baseados em evidências científicas, apontam possíveis caminhos para o ensino da alfabetização. Ademais, a sistematização dos conhecimentos produzidos na área pode servir às pesquisas futuras. O rastreamento dos artigos ocorreu nas bases de dados dos periódicos Capes, ERIC, PsycNet e ScienceDirect, por intermédio de busca combinada de descritores. Foram localizados 349 estudos, dos quais 17 compõem esta pesquisa. Os artigos analisados deram origem a quatro categorias temáticas: categoria 1 – memória de trabalho como preditora da alfabetização (n=9); categoria 2 – memória de trabalho associada a outras habilidades cognitivas (n=3); categoria 3 – memória de trabalho e estudos de intervenção: efeitos na alfabetização (n=2); categoria 4 – memória de trabalho como componente da compreensão de leitura e desempenho em escrita: alunos com ou sem dificuldade (n=3). Os resultados encontrados a partir da análise dos artigos apontam que a MT tem um papel preditor da leitura e da escrita. Por fim, são discutidas as contribuições e limitações desta pesquisaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALMemória de trabalhoAlfabetizaçãoLeitura e escritaWorking memoryLiteracyReading and writingA memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemáticaWorking memory as a component of literacy: a systematic reviewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaula Palhas Amorim Martins.pdfapplication/pdf2267471https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/1/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf78dbf150f966875842944d29a2a50ae0MD51TEXTPaula Palhas Amorim Martins.pdf.txtPaula Palhas Amorim Martins.pdf.txtExtracted texttext/plain215211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/2/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.txt77483bb8719720c0c8875f62309d9cc5MD52THUMBNAILPaula Palhas Amorim Martins.pdf.jpgPaula Palhas Amorim Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/3/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.jpg95b56fe61a40068628e28f78dd8567c0MD53handle/265442022-07-11 08:17:21.995oai:repositorio.pucsp.br:handle/26544Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-07-11T11:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Working memory as a component of literacy: a systematic review |
title |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
spellingShingle |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática Martins, Paula Palhas Amorim CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Memória de trabalho Alfabetização Leitura e escrita Working memory Literacy Reading and writing |
title_short |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
title_full |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
title_fullStr |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
title_full_unstemmed |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
title_sort |
A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática |
author |
Martins, Paula Palhas Amorim |
author_facet |
Martins, Paula Palhas Amorim |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5305774332490934 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4560678998646699 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Paula Palhas Amorim |
contributor_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Memória de trabalho Alfabetização Leitura e escrita Working memory Literacy Reading and writing |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memória de trabalho Alfabetização Leitura e escrita |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Working memory Literacy Reading and writing |
description |
Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this research |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-08T19:38:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-07-08T19:38:35Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-05-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544 |
identifier_str_mv |
Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/1/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/2/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/3/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
78dbf150f966875842944d29a2a50ae0 77483bb8719720c0c8875f62309d9cc5 95b56fe61a40068628e28f78dd8567c0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796089044336640 |