A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Paula Palhas Amorim
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544
Resumo: Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this research
id PUC_SP-1_0a8b7c290ddc0b9bc50137c94b4851d5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26544
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Maluf, Maria Reginahttp://lattes.cnpq.br/5305774332490934http://lattes.cnpq.br/4560678998646699Martins, Paula Palhas Amorim2022-07-08T19:38:35Z2022-07-08T19:38:35Z2022-05-27Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this researchA memória de trabalho (MT) é a nossa capacidade de manter e manipular informações temporariamente. O papel do armazenamento temporário de informações implica diretamente o desempenho de tarefas cognitivas complexas. A MT pode influenciar a vida diária de uma criança, pois está associada às habilidades acadêmicas, como leitura e matemática. Desse modo, pretende-se responder ao questionamento de qual o papel da MT como um componente da alfabetização. A presente dissertação tem como objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura, para elucidar o que dizem as pesquisas recentes sobre a influência da MT na alfabetização. Tal proposta justifica-se a partir da noção de que estudos sobre habilidades cognitivas, baseados em evidências científicas, apontam possíveis caminhos para o ensino da alfabetização. Ademais, a sistematização dos conhecimentos produzidos na área pode servir às pesquisas futuras. O rastreamento dos artigos ocorreu nas bases de dados dos periódicos Capes, ERIC, PsycNet e ScienceDirect, por intermédio de busca combinada de descritores. Foram localizados 349 estudos, dos quais 17 compõem esta pesquisa. Os artigos analisados deram origem a quatro categorias temáticas: categoria 1 – memória de trabalho como preditora da alfabetização (n=9); categoria 2 – memória de trabalho associada a outras habilidades cognitivas (n=3); categoria 3 – memória de trabalho e estudos de intervenção: efeitos na alfabetização (n=2); categoria 4 – memória de trabalho como componente da compreensão de leitura e desempenho em escrita: alunos com ou sem dificuldade (n=3). Os resultados encontrados a partir da análise dos artigos apontam que a MT tem um papel preditor da leitura e da escrita. Por fim, são discutidas as contribuições e limitações desta pesquisaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALMemória de trabalhoAlfabetizaçãoLeitura e escritaWorking memoryLiteracyReading and writingA memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemáticaWorking memory as a component of literacy: a systematic reviewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPaula Palhas Amorim Martins.pdfapplication/pdf2267471https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/1/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf78dbf150f966875842944d29a2a50ae0MD51TEXTPaula Palhas Amorim Martins.pdf.txtPaula Palhas Amorim Martins.pdf.txtExtracted texttext/plain215211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/2/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.txt77483bb8719720c0c8875f62309d9cc5MD52THUMBNAILPaula Palhas Amorim Martins.pdf.jpgPaula Palhas Amorim Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/3/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.jpg95b56fe61a40068628e28f78dd8567c0MD53handle/265442022-07-11 08:17:21.995oai:repositorio.pucsp.br:handle/26544Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-07-11T11:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Working memory as a component of literacy: a systematic review
title A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
spellingShingle A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
Martins, Paula Palhas Amorim
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Memória de trabalho
Alfabetização
Leitura e escrita
Working memory
Literacy
Reading and writing
title_short A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
title_full A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
title_fullStr A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
title_full_unstemmed A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
title_sort A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática
author Martins, Paula Palhas Amorim
author_facet Martins, Paula Palhas Amorim
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maluf, Maria Regina
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5305774332490934
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4560678998646699
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Paula Palhas Amorim
contributor_str_mv Maluf, Maria Regina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Memória de trabalho
Alfabetização
Leitura e escrita
Working memory
Literacy
Reading and writing
dc.subject.por.fl_str_mv Memória de trabalho
Alfabetização
Leitura e escrita
dc.subject.eng.fl_str_mv Working memory
Literacy
Reading and writing
description Working memory (WM) is the capacity to temporarily hold and manipulate information The role of temporary information storage directly implies the performance of complex cognitive tasks. WM can influence a child's daily life because it is associated with academic skills such as reading and math. Given this, we intend to answer the following question of how WM acts as a component of literacy. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature to elucidate what recent research says about the influence of WM on literacy. This proposal has its justification from the notion that studies on cognitive skills, based on scientific evidence, point to paths for teaching literacy. Furthermore, the systematization of knowledge produced in the area can serve future research. The research of the articles took place in the databases of Capes, ERIC, PsycNet, and ScienceDirect. Through a combined search of descriptors. We found a total of 349 studies, of which 17 make up this research. The articles' analysis gave rise to four thematic categories: category 1 – working memory as a predictor of literacy (n=9); category 2 – working memory associated with other cognitive skills (n=3); category 3 – working memory and intervention studies: effects on literacy (n=2); category 4 – working memory as a component of reading comprehension and writing performance: students with or without difficulties (n=3). The results found from the analysis of the articles indicate that WM has a predictive role in reading and writing. Finally, we discuss the contributions and limitations of this research
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-07-08T19:38:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-07-08T19:38:35Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-05-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544
identifier_str_mv Martins, Paula Palhas Amorim. A memória de trabalho como componente da alfabetização: uma revisão sistemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26544
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/1/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/2/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26544/3/Paula%20Palhas%20Amorim%20Martins.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 78dbf150f966875842944d29a2a50ae0
77483bb8719720c0c8875f62309d9cc5
95b56fe61a40068628e28f78dd8567c0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796089044336640