O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197 |
Resumo: | This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalities |
id |
PUC_SP-1_0a8cf121fe9fc95c359264627affb5cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41197 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bueno, José Geraldo Silveirahttp://lattes.cnpq.br/7661176986869406http://lattes.cnpq.br/1978778893805895Santos, Alessandra Barbosa2024-04-02T14:01:48Z2024-04-02T14:01:48Z2024-02-21Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalitiesEsta dissertação teve por objetivo analisar a representação que professores do AEE - Atendimento Educacional Especializado têm de sua atuação, correlacionando-a com as condições objetivas oferecidas por diferentes instituições educacionais de distintos sistemas de ensino, tendo em vista que este trabalho constitui o elemento fundamental das atuais políticas de inclusão escolar de alunos com deficiência, mas que um conjunto de estudos tem mostrado que sua implementação carece de uma série de providências. Para tanto, foram entrevistadas cinco professoras de AEE, de diferentes sistemas municipais de ensino, cujos trechos compatíveis com os objetivos da investigação foram selecionados e incluídos em fichas para a organização da sua apresentação e análise, em quatro eixos: atendimento dos alunos; trabalho com professores e equipe escolar; atuação junto à família e condições materiais para exercício das atividades. O cotejamento entre os conteúdos dos depoimentos e as atribuições das normativas oficiais evidenciam o distanciamento entre eles, primordialmente pelas precárias condições de trabalho, envolvendo sistemas municipais de ensino, de municípios de médio e grande portes habitacionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação especialAtendimento Educacional Especializado (AEE)Normativas oficiaisSistemas municipais de ensinoSpecial educationSpecialized Educational Service (AEE)Official regulationsMunicipal education systemsO atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAlessandra Barbosa Santos.pdfapplication/pdf942089https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/1/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf3c73455b351dbb64ded885d940b6e97fMD51TEXTAlessandra Barbosa Santos.pdf.txtAlessandra Barbosa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain136665https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/2/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.txt132a9778a8c00d601d4c46521ad99c3fMD52THUMBNAILAlessandra Barbosa Santos.pdf.jpgAlessandra Barbosa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1134https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/3/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.jpgc4f40a7fa50f4cc61cf8ceebebe7db41MD53handle/411972024-04-04 08:56:23.854oai:repositorio.pucsp.br:handle/41197Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-04T11:56:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
title |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
spellingShingle |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas Santos, Alessandra Barbosa CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Normativas oficiais Sistemas municipais de ensino Special education Specialized Educational Service (AEE) Official regulations Municipal education systems |
title_short |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
title_full |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
title_fullStr |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
title_full_unstemmed |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
title_sort |
O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas |
author |
Santos, Alessandra Barbosa |
author_facet |
Santos, Alessandra Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7661176986869406 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1978778893805895 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alessandra Barbosa |
contributor_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Normativas oficiais Sistemas municipais de ensino Special education Specialized Educational Service (AEE) Official regulations Municipal education systems |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Normativas oficiais Sistemas municipais de ensino |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Special education Specialized Educational Service (AEE) Official regulations Municipal education systems |
description |
This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalities |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-04-02T14:01:48Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-04-02T14:01:48Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197 |
identifier_str_mv |
Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/1/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/2/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/3/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3c73455b351dbb64ded885d940b6e97f 132a9778a8c00d601d4c46521ad99c3f c4f40a7fa50f4cc61cf8ceebebe7db41 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277965152813056 |