O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alessandra Barbosa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197
Resumo: This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalities
id PUC_SP-1_0a8cf121fe9fc95c359264627affb5cc
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41197
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bueno, José Geraldo Silveirahttp://lattes.cnpq.br/7661176986869406http://lattes.cnpq.br/1978778893805895Santos, Alessandra Barbosa2024-04-02T14:01:48Z2024-04-02T14:01:48Z2024-02-21Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalitiesEsta dissertação teve por objetivo analisar a representação que professores do AEE - Atendimento Educacional Especializado têm de sua atuação, correlacionando-a com as condições objetivas oferecidas por diferentes instituições educacionais de distintos sistemas de ensino, tendo em vista que este trabalho constitui o elemento fundamental das atuais políticas de inclusão escolar de alunos com deficiência, mas que um conjunto de estudos tem mostrado que sua implementação carece de uma série de providências. Para tanto, foram entrevistadas cinco professoras de AEE, de diferentes sistemas municipais de ensino, cujos trechos compatíveis com os objetivos da investigação foram selecionados e incluídos em fichas para a organização da sua apresentação e análise, em quatro eixos: atendimento dos alunos; trabalho com professores e equipe escolar; atuação junto à família e condições materiais para exercício das atividades. O cotejamento entre os conteúdos dos depoimentos e as atribuições das normativas oficiais evidenciam o distanciamento entre eles, primordialmente pelas precárias condições de trabalho, envolvendo sistemas municipais de ensino, de municípios de médio e grande portes habitacionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação especialAtendimento Educacional Especializado (AEE)Normativas oficiaisSistemas municipais de ensinoSpecial educationSpecialized Educational Service (AEE)Official regulationsMunicipal education systemsO atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAlessandra Barbosa Santos.pdfapplication/pdf942089https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/1/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf3c73455b351dbb64ded885d940b6e97fMD51TEXTAlessandra Barbosa Santos.pdf.txtAlessandra Barbosa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain136665https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/2/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.txt132a9778a8c00d601d4c46521ad99c3fMD52THUMBNAILAlessandra Barbosa Santos.pdf.jpgAlessandra Barbosa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1134https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/3/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.jpgc4f40a7fa50f4cc61cf8ceebebe7db41MD53handle/411972024-04-04 08:56:23.854oai:repositorio.pucsp.br:handle/41197Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-04T11:56:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
title O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
spellingShingle O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
Santos, Alessandra Barbosa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Educação especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Normativas oficiais
Sistemas municipais de ensino
Special education
Specialized Educational Service (AEE)
Official regulations
Municipal education systems
title_short O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
title_full O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
title_fullStr O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
title_full_unstemmed O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
title_sort O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas
author Santos, Alessandra Barbosa
author_facet Santos, Alessandra Barbosa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bueno, José Geraldo Silveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7661176986869406
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1978778893805895
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alessandra Barbosa
contributor_str_mv Bueno, José Geraldo Silveira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Educação especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Normativas oficiais
Sistemas municipais de ensino
Special education
Specialized Educational Service (AEE)
Official regulations
Municipal education systems
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Normativas oficiais
Sistemas municipais de ensino
dc.subject.eng.fl_str_mv Special education
Specialized Educational Service (AEE)
Official regulations
Municipal education systems
description This dissertation aimed to analyze the representation that AEE - Specialized Educational Assistance teachers have of their performance, correlating it with the objective conditions offered by different educational institutions from different education systems, bearing in mind that this work constitutes the fundamental element of current school inclusion policies for students with disabilities, but a series of studies have shown that their implementation requires a series of measures. To this end, five AEE teachers were interviewed, from different municipal education systems, whose excerpts compatible with the research objectives were selected and included in sheets to organize their presentation and analysis, in four axes: student assistance; work with teachers and school staff; working with the family; and material conditions for carrying out activities. The comparison between the contents of the statements and the attributions of the official regulations highlights the distance between them, primarily due to precarious working conditions, involving municipal education systems in medium and large housing municipalities
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-04-02T14:01:48Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-04-02T14:01:48Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197
identifier_str_mv Santos, Alessandra Barbosa. O atendimento educacional especializado: das proposições oficiais às práticas. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/1/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/2/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41197/3/Alessandra%20Barbosa%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3c73455b351dbb64ded885d940b6e97f
132a9778a8c00d601d4c46521ad99c3f
c4f40a7fa50f4cc61cf8ceebebe7db41
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277965152813056